پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اقساط چهارم و پنجم پول نفت ایران "در حساب بانک مرکزی"

انک مرکزی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، اعلام کرد که در راستای اجرای توافق اتمی ژنو، دو قسط چهارم و پنجم از بدهی‌های نفتی به ایران به حساب این بانک واریز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از بانک مرکزی ایران، یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه ایران در خارج از کشور «به حساب بانک مرکزی نزد بانک مرکزی امارات» واریز شده است.

به این ترتیب دو قسط چهارم و پنجم از بدهی نفتی به ایران به مبلغ ۵۵۰ و ۴۵۰ میلیون دلار نیز به دست دولت ایران رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتشار این خبر در حالی است که عباس عراقچی، از مذاکره‌کنندگان اتمی ایران، حدود سه هفته پیش از واریز قسط چهارم به حساب بانک مرکزی ایران خبر داده بود.

آقای عراقچی٬ معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز ۲۵ فروردین‌ماه گفته بود که «تاکنون همه اقساط طبق توافق ژنو پرداخت شده و در حساب بانک مرکزی قرار دارد».

این مقام وزارت خارجه ایران در همان زمان افزوده بود که قسط پنجم این دارایی‌ها نیز در همان هفته آخر فروردین‌ماه به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد.

با این همه اسماعيل کوثری، نماينده اصولگرای مجلس، در هفته جاری در همايش «دلواپسيم» با حضور «دانشجويان بسيجی» با انتقاد از «توافق ژنو» بين ايران و گروه ۱+۵ گفت که ۱۵ روز پیش مسئولان بانک مرکزی در نشستی با نمایندگان اعلام کرده‌اند که ايران هنوز نتوانسته از پول‌های بلوکه‌شده نفتی برداشت کند.

پیش از آقای کوثری، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز از عدم انتقال پول آزادشده ایران به داخل کشور خبر داده و بانک‌های خارجی را متهم کرده بود که از انتقال وجوه به ایران «خودداری می‌کنند».

بر پایه توافق موقت هسته‌ای که سوم آذرماه سال گذشته در ژنو منعقد شد٬ قدرت‌های جهانی موافقت کردند تا در صورت پای‌بندی ایران به مفاد این توافق‌نامه٬ مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به‌تدریج و در هشت قسط در اختیار تهران قرار دهند.

با احتساب دو قسط چهارم و پنجم، ایران تاکنون ۲.۵۵ میلیارد دلار از این مبلغ مورد توافق را دریافت کرده و اقساط ششم و هفتم و هشتم را نیز در ماه جاری میلادی و دو ماه پس از آن دریافت خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016