جمعه 19 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیران احمدی نژاد یکی یکی علیه او لب باز می کنند

تدبیر - وزیران مغضوب احمدی نژاد یک به یک در رسانه ها ظاهر می شوند و روایتی متفاوت از عملکرد رییس دولت نهم و دهم ارائه می دهند. روایت هایی که پیش از این تنها از زبان منتقدان او شنیده می شد و از سوی بسیاری از جمله همین افراد تکذیب می شد.

حالا که دست احمدی نژاد از پاستور کوتاه شدهو زیران سابقش یکی یکی علیه او لب باز می کنند.

به گزارش تدبیر ابتدای این هفته پروزیر کاظمی، وزیر رفاه دولت احمدی نژاد در یک گفت و گو او را به دروغ گویی متهم کرد و در روز پایانی هفته، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی به انتقاد از عملکرد رییس جمهوری پیشین پرداخت.

كاظمي در گفت و گو با سایت نامه نيوز گفته بود: احمدي نژاد دروغ مي‌گفت. مثلاً بامن ظهر جلسه داشت و صحبت مي‌كرد و شب در جاي ديگري مي‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوري حرف مي‌زد و توضيح مي‌داد كه حتي من هم قانع مي‌شدم و با خود مي‌گفتم كه نكند حتماً روز گذشته پيش ايشان بودم. وي افزود: من قبل از مناظره معروف مهندس موسوي و احمدي نژاد براي دوستان نوشتم كه دو موضوع را در مناظره‌ها توجه داشته باشيد. يك آقاي احمدي نژاد دروغ مي‌گويد و دو اينكه حريم نگه نمي‌دارد. در آن صحنه كه احمدي نژاد عكس خانم رهنورد را دردست گرفت، آقاي موسوي بايد از صندلي بلند مي‌شد و مي‌گفت: مگر تو رئيس‌جمهور نبودي، مگر اين 4 سال اين اطلاعات را نداشتي؟ چرا تا الآن چيزي نگفتي؟ تو خيانت كردي. با احمدي نژاد بايد اينگونه برخورد مي‌شد. موسوي ماخوذ به حيا بود. با ادبيات خودش بايد با او صحبت مي‌كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چند روز پس از سخنان جنجالی کاظمی نوبت به مرضیه دستجردی رسید که به انتقاد از رییس دولت قبلی بپردازد و از درگیری لفظی اش با احمدی نژاد سخن بگوید.

او در برنامه تلویزیونی شناسنامه گفت: متأسفانه این مسائل وجود داشت و در دولت دهم دخالت‌هایی صورت می‌گرفت. یعنی در قضیه انتصاب افراد بعضی از مجوزهایی که باید به برخی افراد داده شود دخالت می‌شد. وزیر سابق بهداشت و درمان در پاسخ به این پرسش که شاید این دخالت‌ها در قالب رقابت‌های گروهی بوده است و اگر شما در خصوص برکناری آن شخص سکوت می‌کردید،‌ مسائل حل می‌شد،گفت: مسئله یک نفر چند نفر نبود بلکه مسئله این است که انسان باید بر سر اصولی که معتقد است بایستد و بهای آن را نیز بدهد. وقتی در این باغ باز شد مسائل دیگری نیز شاملش شدند. به تعبیر دیگر مسئله فقط یک نفر نبود بلکه مواردی دیگری نیز وجود داشت. دستجردی اضافه کرد: بعضی از روسای دانشگاه‌هایی که بنده حکم سرپرستی به آنان می‌دادم باید پس از گذشت سه ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس دانشگاه تصویب می‌شد اما بعضی از منصوبین بنده 16 تا 19 ماه سرپرست بودند یعنی ریاست آنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمی‌شد مگر اینکه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشته و ریاست آن شورا بر عهده شخص دیگری باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما در غیاب ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع ریاست سرپرستان برای برخی دانشگاه‌ها را مطرح می‌کردیم، گفت: برخی از این افراد با من تماس می‌گرفتند که آبروی ما ریخته شده که چرا حکم تو را سرپرست زده‌اند و بنده نیز می‌گفتم گرفتاریم و صبر کنید و حتی به آنها نمی‌گفتم که سست شوند و بالاخره از فرصتی استفاده می‌کردیم و حکم ریاست آنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی را به تصویب می‌رساندیم اما در بعضی موارد اینگونه نبود و فشار و گرفتاری بسیار شدید که عواقب و اثرات سوء آن نیز خیلی زیاد بود.

وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا علت علنی کردن انتقادات به سیاست ارزی و بهداشتی دولت به دلیل احتمال برکناری خودتان بود، اظهار داشت: تقریبا شش ماه بعد از اینکه من در دولت حضور داشتم سایت‌های مختلف نیز می‌زدند که ایشان وزیری است که حرف رئیس خود را نمی‌خواند و گوش نمی‌کند و می‌خواهند برکنارش کنند بنابراین این مربوط به سال آخر نبود و از ابتدا این موارد برای من وجود داشت.

وی اضافه کرد: در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود در مجلس لابی می‌کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می‌خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می‌کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آن‌جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می‌توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه‌اش تامین سلامت مردم است نمی‌تواند؟

وی ادامه داد: وقتی وارد ستاد تدابیر ویژه دولت شدم دیدم که وضع ارز به شدت وخیم است بنابراین به دوستانمگفتم به شدت بعه دنبال ارز برای تامین دارو باشید چراکه نیازمند 2و نیم میلیارد دلار برای مسائل پزشکی بودیم اما از این میزان فقط 41 و نیم میلیون دلار به مسائل دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت در حالی که ارز برای لوازم پزشکی هزینه شده بود و همین امر خونم را به جوش آورد.

وی گفت: به این نتیجه رسیدم که اگر این موضوع را علنی نکنم از هیچ راهی نمی توان ارز دارو را تامین کرد چون هرچه در جلسات علنی می گفم تذکر می دادند آقای فلان ارز دهد اما من می گفتم ارزی به ما نمی دهند و به لوازم آرایشی اختصاصا دارد چون در اولویت بندی وزارت صنعت تجهیزات پزشکی اولویت هشتم اما خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم.

دستجردی اضافه کرد: من اینها را مرتب به آقایان گزارش دادم اما آنها به این نتیجه رسیدند بنده را عزل کنند و بعد در روزنامه های دولتی خود نوشتند که وزارت بهداشت ارز دارو را برای واردات لوازم آرایشی استفاده کرده استو اینجا بود که واقعا دیدم چقدر انسان ببیند فردی نادرست کار می‌کند.
وزیر بهداشت دولت دهم افزود: بنده دیدم تنها چیزی که آقایان از آن وحشت دارند افکار عمومی است و بنده نیز آن مسائل را به خاطر مردم و سلامت آنان و در مقابل تهمت ها و افزاط ها علنی کردم تا بتوان ارز بگیرم که جواب هم داد.
وی در پاسخ به این سؤال که چطور از عزلتان مطلع شدید، افزود: من هر روز تقریباً حدس می‌زدم و از 3 ماه قبل منتظر بودم.به مسئول دفتر سفارش کردم سایت دولت را چک کند و به من خبر بدهد ، آقای تقی‌پور هم در جلسه‌ای بود که یکی از وزرا به پیامکی آمده بود که وی وبرکنار شده است از این رو گفتم خودمان چک کنیم چون تماس نمی‌گرفتند و بالاخره آدم آبرویی دارد.

روایت های جدید از رخدادهای درون دولت احمدی نژاد و مناسبات او با وزیرانش در حالی مطرح می شود که پیش از این تنها می شد این گونه روایت ها را از زبان مخالفن سیاسی احمدی نژاد شنید.

اما حالا و با گذشت 9 ماه از پایان دولت او به نظر می رسد دایره انتقادها به نزدیکان پیشین او هم رسیده است.

انتقادهایی که تا پیش از این به عدم پایبندی احمدی نژاد به قانون و هم چنین پرونده های اقتصادی نزدیکان او مانند م.ر محدود می شد اما امروز به ویژگی های مدیریتی رییس دولت نهم و دهم رسیده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016