یکشنبه 21 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 اردیبهشت» واکنش پليس پايتخت به تجمع غيرقانونی معترضين به وضعيت حجاب
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لغو مجوز تجمع دانشجویان مقابل مجلس

صبح امروز (یکشنبه) نشست خبری درباره لغو مجوز تجمع دانشجویان مقابل مجلس در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه شریف برگزار شد و در آن، نمایندگان دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و کمیته موسوم به حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای اعتراض خود را نسبت به لغو مجوز این تجمع اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شفیعی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: ما دلواپس توافقنامه هسته‌ای هستیم و نسبت به آن انتقادهای جدی داریم و امیدواریم در تنظیم توافقنامه به جای ملت، دشمن را محرم راز ندانند.

وی با بیان اینکه "به عنوان دانشجو از تیم مذاکره‌کننده به عنوان فرزندان انقلاب دفاع می‌کنیم ولی نسبت به برخی مسائل نیز انتقاد داریم"، افزود: با این حال ما دلواپسی‌ها و نگرانی‌هایی داریم مانند اینکه ببینیم منافع ملت که 10 برای رسیدن به آن مقاومت کردند بخواهد بر سر معامله‌گری و استراتژی اشتباه ضایع شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم ببینیم منافع ملت مورد دستبرد دزدان حیطه سیاسی دنیا واقع شود. نظر بدنه جنبش دانشجویی در مورد بحث توافقنامه بارها مطرح شده و می‌دانید که ما نسبت به توافقنامه حساس هستیم و این دلواپسی خود را به عناوین مختلف مطرح کرده‌ایم.

شفیعی با بیان اینکه "نگرانی ما این است که شاید می‌شد یا شاید بشود که توافقنامه بهتر و قوی‌تری نوشت"، اظهار کرد: اتفاقاتی که طی چند روز گذشته رخ داد موجب شد تا بدنه دانشجویی دست به تجمع مقابل مجلس به عنوان خانه ملت و جایی که نظارت مستقیم بر عملکرد دولت وجود دارد، انجام شود.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید بر اینکه "هدف ما از تجمع در مقابل مجلس تنها برای نشان دادن دلواپسی‌ و نگرانی‌هایمان بود‌"، گفت: ما از مجلس به عنوان کسی که بر عملکرد دولت نظارت می‌کند، می‌خواهیم که در مورد توافق‌ ژنو و اتفاقات پس از آن بویژه گام نهایی محکمتر و قاطعانه‌تر برخورد کند. مجلس باید در زمینه توافق‌های خارجی دخالت کرده و دولت هم باید از آن تمکین کند.

وی با بیان اینکه "برگزاری تجمع برای ابراز دلواپسی نسبت به توافق‌نامه هسته‌ای حق ماست"، افزود: لغو مجوزی که از طریق وزارت کشور صورت گرفت باعث شد ما یکبار دیگر در کارنامه دخالت دولت در دانشگاه‌ها خط تیره‌ای بکشیم و این کار در ذهن ما خواهد ماند ولی این اقدام آنها هم مانع صحبت کردن ما نمی‌شود و آنها نمی‌توانند مانع رساندن پیام ما به ملت شود.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: ما به عنوان فرزندان این امت اسلامی و کسانی که خود را حافظ استقلال کشور می‌دانیم، انتقادهای جدی داریم و بسیاری از اساتید دانشگاه هم با آن هم‌نوا هستند. انتقاد ما نسبت به مسائلی است که در تنظیم توافقنامه صورت گرفته است و امیدوار هستیم که به جای ملت در تنظیم توافقنامه، دشمن را محرم راز ندانند و مجلس هم وظیفه ذاتی خود را در نظارت بر عملکرد وزارت امور خارجه مدنظر قرار دهد.

در ادامه، مهدی زینالو نماینده کمیته حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست، با بیان اینکه "150 دانشجو برای تجمع امروز مقابل مجلس نامه نوشته بودند"، اظهار کرد: آنها قصد داشتند تا بر اساس اصل 77 قانون اساسی بگویند توافقنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد و نمایندگان از جزئیات آن با خبر و بر آنها نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: در نشست قبلی اعلام کرده بودیم که می‌خواهیم امروز تجمعی داشته باشیم و برای گرفتن مجوز اقدام کردیم. در همین راستا دفتر تحکیم وحدت خطاب به استانداری نامه‌ای نوشت. البته کمیته حفظ و توسعه فناوری‌های هسته‌ای در کلیت موضوع حضور داشت ولی استاندار با برگزاری تجمع مخالفت کرد.

زینالو با بیان اینکه "لغو تجمع دانشجویان مدافع عزت و منافع ملی در مقابل مجلس، در راستای تمکین از قانون صورت گرفت"، خاطرنشان کرد: پس از انتشار خبر لغو این تجمع، برای تشریح زوایای لغو تجمع، این نشست خبری را ترتیب دادیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان انتقادهایی نسبت به دولت پرداخت و گفت: دولت روحانی بارها اعلام کرد و از دانشجویان و نخبگان خواست تا در عرصه‌های مختلف ورود کرده و به دولت کمک کنند و ما هم همین کار را کردیم. در این میان ابهام وجود دارد، زیرا وقتی تجمعی از سوی نخبگان و دانشجویان صورت می‌گیرد جلوی اظهارنظرهای آنها گرفته می‌شود. حال این سوال مطرح است که شما از دانشجویان برای کمک و اظهارنظر دعوت می‌کنید، چرا اجازه انتقاد به آنها نمی‌دهید؟

نماینده کمیته حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، افزود: متأسفانه جلوگیری از ابراز انتقاد و اظهارنظرها فضای دانشگاه‌ها را عاری از نشاط کرده و موجب رخوت دانشجویان می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست خبری، کریمی نماینده بسیج دانشجویی اظهار کرد: اگر وزارت کشور تاریخ دیگری را برای اجتماع ما معین کرده و به آن مجوز بدهد، حاضر هستیم در زمان دیگری اجتماع را برگزار کنیم ولی به نظر من مسأله آنها زمان اجتماع ما نیست.

وی ادامه داد: وزارت کشور اعلام کرده بود که برای صدور مجوز تجمع محدودیت زمانی داشته است ولی بهتر است استانداری و وزارت کشور موضع اصلی خود را در قبال تجمع ما بیان کنند و اگر دلیل مخالفت آنها کمی زمان برای بررسی درخواست ماست، دفعات دیگر این امر را مدنظر قرار خواهیم داد ولی به نظر می‌رسد با اصل این تجمع مشکل دارند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از نحوه پوشش خبری برخی رسانه‌ها درباره این تجمع، گفت: متأسفانه برخی نشریات اعلام کردند که تجمع مقابل مجلس را بسیج دانشجویی ترتیب داده است در حالی که این تجمع قرار بود توسط دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و کمیته حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016