سه شنبه 23 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک سال و نيم حبس به اتهام “ارسال پيامک درخواست رفع حصر” برای نمايندگان مجلس

محمد متاجی و مهين الويری از سوی دادگاه انقلاب تهران به ترتيب به يک سال و نيم حبس تعزيری و دو سال حبس تعليقی محکوم شدند.

به گزارش خبرنگار کلمه، محمد متاجی از فعالان جنبش سبز که سوم دی ماه سال گذشته به دليل ارسال پيامک درخواست رفع حصر از رهبران جنبش سبز به تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی از جمله غلامعلی حداد عادل، از سوی پليس امنيت بازداشت و بيش از يک ماه را در بند ۳۵۰ بازداشت موقت بود، با اتهام تبليغ عليه نظام و ايجاد مزاحمت تلفنی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی مقيسه مجموعا به يکسال و نيم حبس تعزيری محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين گزارش، مهين الويری مادر محمد متاجی و خواهر مرتضی الويری از فعالان سياسی و شهردار سابق تهران نيز به اتهام “اختفای ادله جرم” در پرونده فرزندش در همين شعبه به دو سال حبس تعليقی و سی ميليون ريال جزای نقدی محکوم شده است.

دادگاه بدوی اين مادر و پسر در تاريخ ۸ ارديبهشت سال جاری برگزار شده است.

اين گزارش می افزايد پی گيری برخی نمايندگان افراطی مجلس از جمله غلامعلی حداد عادل علت اصلی اين حکم بوده و قاضی مقيسه بدون توجه به ماده ۱۳۴ قانون جديد مجازات اسلامی حکم محمد متاجی را بيشتر از حداکثر تعيين کرده است.

مطالبه رفع حصر از سوی اين فعال سبز در پيامکی به نمايندگان مجلس ارسال شده و اين برای اولين بار است که تماس با نمايندگان مردم در مجلس، تبليغ عليه نظام و مزاحمت تلفنی تلقی شده است.

اينکه درخواست مطالبه شهروندان از وکلای مجلس، هرچند جسورانه با چنين واکنش قهری حکومت مواجه می شود، نشان از ميزان اعتقاد برخی از نمايندگان به پيگيری خواسته های وکلای خود و همدستی آنها با نيروهای امنيتی برای پرونده سازی عليه شهروندان دارد. ضمن آنکه اين رفتار، ميزان تحمل حکومت را در قبال انتقاد شهروندان به عينه در منظر قضاوت ناظران و افکار عمومی قرار می دهد.

پيش از اين و در دی ماه سال گذشته کلمه گزارش داده بود که پس از بازداشت اين فعال سبز که به شيوه ای مدنی اعتراض خود را مطرح کرده است، پدر و مادر محمد متاجی به شعبه دوم دادسرای اوين احضار شده و بازپرس خورشيدی پدر محمد متاجی را تهديد کرده که وی را نيز بازداشت خواهد کرد.

علی رغم نظر اوليه بازپرس خورشيدی مبنی بر آزاد کردن محمد متاجی با قرار کفالت نه تنها وی آزاد نشد، بلکه مادر وی نيز روز سه شنبه ۲۴ دی ماه به دادسرا احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته و بازپرس خورشيدی در ابتدا قصد بازداشت وی را داشته که نهايتا با قرار کفالت آزاد شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016