دوشنبه 29 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع ۵۰۰۰ نفری برای بخشش يک اعدامی

روزنامه شرق ـ تعداد زيادی از اهالی شهر «روانسر» در استان کرمانشاه با تجمع در مزار يک مقتول از خانواده او خواستند تا از خون قاتل فرزندشان بگذرند.

در اين تجمع که ظهر پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، ده‌ها نفر از کسبه، بازاريان، اعضای شورای شهر، فعالان مدنی و شخصيت‌های مذهبی و فرهنگی شهر روانسر حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنان ابتدا بر سر مزار «اميد مرادی» - مقتول - حاضر شدند.

اين قتل ۱۲بهمن سال ۸۷ به‌ وقوع پيوست و در جريان آن جوانی به‌ نام عادل، دوست خود اميد را از پای درآورد. عادل مغازه کبابی داشت و قتل در همين مکان اتفاق افتاد. روز حادثه اميد با عادل تماس گرفت و از او کباب خواست. وقتی اميد به کبابی رسيد، دو دوست شروع به شوخی کردند که در همين حين عادل برای ترساندن دوستش چاقويی را که با آن مشغول خرد کردن گوشت بود به سمت اميد گرفت که چاقو در قلب پسر جوان فرو رفت. اميد بعد از انتقال به بيمارستان جانش را از دست داد و پس از آن عادل بازداشت و به درخواست اوليای‌ دم به قصاص محکوم شد.

شورای شهر روانسر چندی قبل تصميم گرفت برای جلب رضايت خانواده مقتول با آنان مذاکره کند؛ به همين دليل از مردم برای تجمع بر سر مزار مقتول دعوت کرد. مردم پس از تجمع مقابل قبرستان، پياده به مقابل منزل پدر اميد رفتند تا با خانواده او صحبت کنند. خانواده مقتول نيز از حضار درخواست کردند که هياتی ۱۰ نفره به نمايندگی از حاضران اين گردهمايی برای گفت‌وگو پيرامون اين مساله، به منزلشان برود.

در اين تجمع، دکتر منوچهری نماينده مردم اورامانات با تکرار درخواست مردم شهر از اين خانواده به نمايندگی از مردم شهر روانسر از خانواده مقتول خواست که عادل را عفو کنند. منوچهری در اين‌ باره گفت: «معتمدان و شورای شهر از مردم دعوت کردند که سر مزار اميد مرادی حاضر شوند و فاتحه بخوانند و بعد هم جلوی خانه اوليای‌ دم حاضر شوند. من هم به احترام مردم، خانواده مقتول و به‌ دليل دعوت عمومی که صورت گرفته بود در اين مراسم شرکت کردم و ابتدا سر خاک حاضر شديم و بعد به خانه اوليای‌ دم رفتيم و با آنان صحبت کرديم.»

خانواده مقتول به هيات نمايندگی مردم اعلام کرده‌اند که برای تصميم‌گيری در خصوص بخشش قاتل فرزندشان، به زمان نياز دارند.

برادر عادل در اين‌باره گفت: «شب حادثه برادرم مغازه را تعطيل کرده بود که اميد به او تلفن زد و کباب خواست. اميد به برادرم گفت که من دوست و مشتری تو هستم و به‌ خاطر من مغازه را باز کن. اميد به مغازه رفت و داشت گوشت خرد می‌کرد که عادل با او شوخی کرد. برادرم دستش را برگرداند تا به او بگويد شوخی نکن که چاقو به اميد خورد. چاقو خيلی تيز بود و وارد قلب اميد شد وگرنه برادرم ضربه‌ای نزد. او بعد از اين حادثه بلافاصله اميد را سوار ماشين کرد و به بيمارستان رساند. ساعت ۱۲:۳۰ شب وقتی داشتم مغازه خودم را تعطيل می‌کردم عادل آنجا آمد و از پشت يخچال مغازه‌ام چاقو برداشت تا رگ دستش را بزند. من نمی‌دانستم ماجرا چيست. خواستم جلويش را بگيرم اما چاقو را نمی‌داد. در اين کشمکش به دست خودم هم چاقو خورد و زخمی شدم. به‌ سختی عادل را به خانه بردم. او در راه به من گفت که اميد فوت کرده است. او دوباره در خانه خواست خودکشی کند که به او گفتيم اين راه درستی نيست اما او جواب داد من تحمل ندارم. بالاخره برادرم خودش به پاسگاه رفت و تسليم شد و از آن به‌ بعد در زندان است.»

وی ادامه داد: «در اين چندسال برای جلب رضايت اوليای‌ دم خيلی تلاش کرديم اما فايده‌ای نداشته است، تا اينکه شهريار ويسی رئيس شورای شهر روانسر، هماهنگ کرد و ريش‌سفيدان شهر خودمان و اورامانات و مردم را دعوت کرد و در مزار اميد مراسمی برگزار کردند. در آنجا مردم قرآن و دعا خواندند و به سمت پدر مقتول حرکت کردند. جمعيتی حدود ۵۰۰۰ نفر جمع شده بود. مردم به پدر اميد گفتند تا وقتی عادل را نبخشی ما نمی‌رويم. پدر اميد هم در را باز کرد و از ريش‌سفيدان دعوت کرد که داخل خانه بروند. آنان حدود دو ساعت با هم حرف زدند و در نهايت پدر مقتول گفت اجازه بدهيد با اعضای خانواده مشورت کنم و طی چند روز آينده نتيجه را اعلام می‌کنم.»

بر اساس اين گزارش، قاتل در حال حاضر در زندان «ديزل‌آباد» شهر کرمانشاه به‌ سر می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016