چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"پليس شريعت"؛ "گشت ارشاد" اندونزی + عکس

فرارو- اندونزی آئين نامه هايی در مورد حجاب اسلامی شهروندان دارد و پليس شريعت در اين کشور و به خصوص در مناطق مذهبی تر، بر پوشش افراد و «جدا بودن» زوج های ازدواج نکرده نظارت می کند.

به گزارش سرويس بين الملل فرارو به نقل از اينديپندنت، در مواقعی که احتمال حضور پليس شريعت کمتر است، زوج ها جرات می کنند که کنار هم بنشينند و دست هم را بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پليس شريعت در ايستگاه های مشخصی نيز مستقر است و افرادی که قوانين حجاب را رعايت نمی کنند را «نصيحت» می کنند. داشتن روسری اجباری است و پوشيدن شلوار يا پيراهن تنگ ممنوع است و مردان نيز نبايد شلوارک بپوشند.

لئونی از احساس بدی که به دليل مواخذه شدن توسط پليس شريعت در ملاعام و اينکه والدينش بايد برای بردنش می آمدند می گويد. با اين حال اين دختر ۲۰ ساله درس خود را به خوبی ياد نگرفته و باز هم از پوشاندن موهايش اجتناب می کند.

آچه تنها استان اندونزی است که با کثريت مسلمان اجازه اجرای قوانين شريعت را دارد و در اين راستا بر پوشش شهروندان نيز نظارت می کند.

بر اساس گزارش اينديپندنت، حضور پليس شريعت در هتل ها و کافه ها زياد و گشت زنی آنها عادی شده است. گشت آچه در طول شب به هتل ها سر می زنند و اگر مشکوک شوند که زوج حاضر در اتاق ها با هم ازدواج نکرده اند، اتاق و مدارک شناسايی شان را چک می کنند.

زمانی که با مردم اين منطقه صحبت می کنيد آنها از اينکه به دليل پوشيدن لباس تنگ يا راه رفتن با دوستان جنس مخالف خود قدم زده اند، دستگير شده اند می گويند. آنها می گويند اين فشارها بالا است در صورتی که آنها کار اشتباهی نمی کنند و تنها با هم وقت می گذرانند.

پليس شريعت اندونزی پيش از اين هم خبرساز بوده است. طی سال ۲۰۱۱ بود که پليس شريعت در برنامه ای تحت عنوان «بازسازی اخلاقی» با جوانانی که ظاهر مناسبی نداشتند برخورد می کرد و موی سر آنان را می تراشيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016