دوشنبه 5 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
31 اردیبهشت» لیلا حاتمی و فرهنگ روبوسی، روزانه های ف م سخن
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقدیم گل به کودتاچیان، روزانه های ف م سخن

روزانه های ف م سخن
در دوران گذار به آزادی٬ چیزی که به خطر می افتد و کاهش و فقدان اش به شدت احساس می شود٬ امنیت است. مستبدان اغلب از این دوران به نفع خود استفاده می کنند و به بهانه برقراری امنیت٬ استبداد را به کشور تحمیل می کنند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تایلند کشور کودتاهاست. در طول ۸ دهه نزدیک به ۱۹ کودتای نظامی و شبه کودتا در این کشور صورت گرفته است. در این بار آخر نخست وزیر تایلند نیز دستگیر شده و در کل کشور حکومت نظامی برقرار شده است.

tpropl5e.jpg
نکته ی جالب این جاست که مردم به کودتاچیان به خاطر برقراری آرامش و امنیت گل هدیه می دهند. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در شماره دیروز خود نوشته است که سربازان هم با مردمی که دو انگشت خود را به نشانه ی پیروزی بلند می کنند عکس می گیرند.

در دوران گذار به آزادی٬ چیزی که به خطر می افتد و کاهش و فقدان اش به شدت احساس می شود٬ امنیت است. مستبدان اغلب از این دوران به نفع خود استفاده می کنند و به بهانه برقراری امنیت٬ استبداد را به کشور تحمیل می کنند.

در دوران پس از انتخابات سال ۸۸ نیز٬ رادیو تلویزیون دولتی در به اصطلاح نظرخواهی های خود از «مردم»٬ از زبان آن ها این جملات را پخش می کرد که دیگر بس است هر روز به خیابان ریختن و سطل زباله آتش زدن. ما به آرامش نیاز داریم.

آرامش قبرستانی٬ و البته اختناق مذهبی از آن زمان به بعد بر ایران حاکم شد. اکنون آزادی خواهان راستین ما باید با نیم نگاهی به رویدادهای تایلند و کشورهای مشابه٬ به روزگاری که دوران گذار از اختنناق به آزادی در کشور ما نام خواهد گرفت بیندیشند و با نوشته ها و گفت و گوهای خود به حساسیت چنین روزهایی اشاره کنند.

صبر و تحمل مردم عادی محدود است. روزگار قبل از انقلاب سال ۵۷ که مردم یکدل و متحد از اعتصاب ها حمایت می کردند و به کمبودهای نفت و بنزین اهمیتی نمی دادند و ماه ها این وضع را تحمل می کردند گذشته است. آزادی راحت به دست نخواهد آمد و باید مردم را برای دوران دشوار گذار آماده کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016