گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
22 اردیبهشت» آيتالله شيرازی، قربانی نظام ولايت فقيه (بخش سوم)، علی افشاری20 اردیبهشت» آيتالله شيرازی، قربانی نظام ولايت فقيه ( بخش دوم)، علی افشاری
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! آيتالله شيرازی، قربانی نظام ولايت فقيه (بخش چهارم)، علی افشاریآيتالله سيدمحمد شيرازی آشکارا از سرنگونی حکومت شاه و قيام اسلامی با محوريت آيتالله خمينی دفاع میکرد. اين اقدام وی محصول تثبيت موقعيتش در کويت بود. به عبارتی دوران اقامت آيتالله شيرازی در کويت را بايد دوران رشد و تثبيت جريان شيرازیها بهعنوان يک گروه از فقهای شيعه به حساب آورد
مروری بر فعاليت های آيت الله سيدمحمد شيرازی در کويت گويای حمايت وی از انقلاب و آيت الله خمينی است. اين فعاليت ها در چند سطح وجود داشت. او آشکارا از سرنگونی حکومت شاه و قيام اسلامی با محوريت آيت الله خمينی دفاع می کند. اين اقدام وی محصول تثبيت موقعيتش در کويت بود. به عبارتی دوران اقامت آيت الله سيد محمد شيرازی در کويت را بايد دوران رشد و تثبيت جريان شيرازی ها به عنوان يک گروه از فقهای شيعه به حساب آورد. در اين دوره، اقليت شيعۀ کويت وجريان آيت الله شيرازی در داد وستدی متقابل به تثبيت موقيت اجتماعی يکديگر پرداختند. از يک سو حضور يک مرجع تقليد شيعه درکشور کوچکی همانند کويت آنهم با اکثريتی سنی مذهب، تا آن زمان بی سابقه بود ونفس حضور سيد محمد شيرازی بعنوان مرجع تقليدی شيعه به تقويت وتثبيت اقليت شيعه در کويت کمک فراوان می نمود واز سوی ديگر امکانات مالی واقتصادی تجار وبازرگانان شيعه کويتی و حضور شخص سيد محمد شيرازی در اين فضا، فرصتی ممتاز را در اختيار فقيه جوان قرار می داد تا طرحهای مذهبی، اقتصادی، سياسی واجتماعی خود را عملی ساخته و مرجعيت را بر قامت خود جا بياندازد ، مسأله ای که تا به امروز کويت را به يکی از مهمترين پايگاههای حضور، فعاليت وتأمين مالی واقتصادی جريان شيرازی بدل کرده است. در عين حال رشد آيت الله شيرازی در کويت حساسيت مراجع عراق را تشديد کرده و اختلافاتی بين آنها پديد آورد. فعاليت های آيت الله شيرازی در کويت را می توان در چند محور به شرح زير دسته بندی کرد. • پرورش طلاب و نيروهای سياسی شيعه • تقويت ارتباط با تجار و تحکيم منابع مالی • خدمات اجتماعی • تاسيس نهادهای دينی • کمک به انقلاب آيت الله شيرازی با سخنرانی های اخلاقی روزهای جمعه که بين نماز ظهر وعصر صورت می گرفت مردم را به حمايت مادی ومعنوی از انقلاب ضد استبدادی و اسلام خواهانه ايرانيان وآيت الله خمينی فرا می خواند وخواستار بسيج تمامی امکانات مالی وانسانی برای حمايت از انقلاب ايران می شد. اين سخنرانی ها باعث تشديد اختلافات برخی از تجار شيعی کويتی با او شد تا جايی که جدايی کامل حاج محمد قبازرد از حاميان عمده مالی آيت الله شيرازی در کويت وکفيل مالی وی در کويت را در پی داشت. در جريان اخراج آيت الله خمينی از عراق وعزيمت وی به کويت، آيت الله العظمی شيرازی تحرکات سياسی واجتماعی گسترده ای برای قانع کردن حکومت کويت برای پذيرفتن وی و نيز استقبال از ايشان انجام داد، تا آنجا که برای فشار اجتماعی بر حکومت کويت، با اشاره او تعداد زيادی خودرو برای استقبال از آيت الله خمينی عازم مرز کويت با عراق شدند تا در صورت موافقت حکومت کويت، وی را تا داخل خاک کويت همراهی نمايند. اين مسأله هرچند محقق نشد اما اهتمام وی به حمايت از آيت الله خمينی را نشان می دهد و چه بسا تمايل آيت الله خمينی به رفتن به کويت ناشی از جو مناسبی بود که توسط آيت الله شيرازی قبلا در آنجا مهيا گشته بود. سازماندهی راهپيمايی در حمايت از انقلاب ايران، چاپ و توزيع رساله آيت الله خمينی در کشورهای عربی از جمله سوريه و لبنان که جريان شيرازی های در آنجا نفوذ گسترده ای داشتند، استفاده از ابزار تبليغ و منبر برای نشر انديشه انقلاب وآشنا ساختن افکار عمومی عربی با افکار آيت الله خمينی همه اقدام هايی بودند که آيت الله سيد محمد شيرازی گمان می کرد بواسطه تغيير نظام در ايران، امکان تطبيق تمامی و يا دست کم بخشی از انديشه های اسلامی مدنظرش و در راس همه آنها ايده تشکيل حکومت اسلامی را خواهد يافت. در ادامه به فعاليت های وی در بدو حضور در قم بعد از پيروزی انقلاب پرداخته می شود. Copyright: gooya.com 2016
|