سه شنبه 13 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: نمی‌شود با حقوق بشر انتخابی برخورد کرد

وزير امور خارجه از عملکرد کشورهای غربی در تحريم مردم ايران انتقاد کرد.

وی تصريح کرد: حقوق بشر مجموعه‌ای به هم پيوسته است و محروم کردن مردم از حق غذا، دارو و اينکه بتوانند از پول خود دارو بخرند نقض گسترده وسيع و سيستماتيک حقوق بشر و قابل پيگيری در مجامع حقوقی است.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان که در نشست مطبوعاتی مشترک با ژان اسلبورن، وزير خارجه لوکزامبورگ سخن می‌گفت اظهار کرد: وزير خارجه پيشين لوگزامبورگ حدود يازده سال پيش سفری به ايران داشت. بسيار خوشحاليم که ميزبان هياتی از اين کشور هستيم. سفری به اصفهان انجام شده و اميدواريم با زيبای‌يهای تاريخی ايران از نزديک در اين سفر آشنا شده باشيد.

وی با بيان اينکه ايران و لوکزامبورگ روابط ديرينه دارند و از حدود ۶۰ سال پيش اين روابط برقرار شده آن را خوب توصيف کرد و گفت: در سالهای گذشته از حجم روابط مقداری کاسته شده که اميدواريم با شرايط جديد بتوانيم آن را گسترش دهيم. امروز گفت‌وگوهای خوبی داشتيم فرصت کرديم درباره بحث هسته‌ای و مذاکرات آن صحبت کنيم. گفت‌وگو های خوبی درباره حقوق بشر و ديدگاه‌های مختلفی که در باره آن وجود دارد و زمينه همکاری در اين رابطه داشتيم. گفت‌وگوها را ادامه می‌دهيم و اميدواريم اين سفر زمينه همکاری بيشتر بين ايران و لوکزامبورگ را فراهم کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف درباره آغاز برگزاری انتخابات در سوريه از امروز نيز گفت: ما همواره اعتقاد داشتيم تنها راه‌حل فاجعه انسانی و منطقه ای در سوريه اين است که مردم اين کشور اجازه داشته باشند خود آينده‌شان را تشخيص دهند و حتما صندوق‌های رای بهترين روش تعيين سرنوشت توسط مردم است. ما از خواست همه کشورها درباره تعيين آينده شان حمايت می‌کنيم و به آن احترام می‌گذاريم و اميدواريم همه اينگونه رفتار کنند.

وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: معتقديم روند مصالحه در سوريه بايد ادامه يابد و همه افراد و گروه‌هايی که به آينده سوريه دلبسته‌اند بتوانند در آينده آن نقش داشته باشند. ما پديده بسيار خطرناک افراط و فرقه‌گرايی را در منطقه داريم که باعث ايجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه ما شده و صلح و امنيت جهانی را به خطر انداخته است.

وی ابراز اميدواری کرد که از طريق يافتن راه حل سياسی که انتخابات قسمتی از آن است امکان برخورد با افراط و خشونت و فرقه‌گرايی فراهم شود.

ظريف گفت: ايران به عنوان بازيگر فعال در اين منطقه از هر حرکتی برای کمک‌رسانی انسان‌دوستانه واقعی و بدون اهداف سياسی به سوريه استقبال می‌کند و اميدواريم در هر تلاش واقع بينانه برای رساندن کمک به همه نيازمندان در سوريه همراهی کنيم.

وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در رابطه با همکاری ايران و لوکزامبورگ گفت: ما زمينه‌های متعدد همکاری در حوزه‌های بانکی، سرمايه‌گذاری،‌ فنی،‌ مهندسی،‌ تخصصی، سيمان، نفت و گاز و پتروشيمی داريم. لوکزامبورگ نقش قابل توجهی در اروپا و در سطح جهان به ويژه در زمينه بانکی و سرمايه‌گذاری دارد. اميدواريم با حرکت به سمت جلو بتوانيم شاهد حضور موثر لوکزامبورگ در سرمايه‌گذاری ايران باشيم.

وی همچنين در رابطه با موضوعاتی که در مقاله‌اش در نشريه فارن افيرز در رابطه با قدرت مستحکم منطقه‌ای داشت نيز گفت: ايران به عنوان کشوری که از نظر امکانات جغرافيايی و نيروی انسانی و سابقه تاريخی و استقلال سياسی که نتيجه انقلاب اسلامی و سياست‌های ايران است توان بازيگری موثر در منطقه و سطح جهان دارد و به عنوان بازيگر جدی منطقه‌ای و قابل توجه در عرصه بين‌المللی که تمايل به گفت‌وگو و فهم مشترک و رسيدن به راه حل‌های مشترک دارد و می‌تواند نقش قابل توجهی ايفا کند که ثبات آفرين است ايفای نقش می‌کند.

وی با بيان اينکه اين نقش در خليج فارس و منطقه بسيار قابل توجه است به سفر روز گذشته وزير کويت به تهران اشاره کرد و گفت: برای ما خليج فارس از اهميت استراتژيک برخوردار است و سفر روز گذشته امير کويت بعد از ۵۰ سال نشان‌دهنده اين همکاری‌ها است.

ظريف تاکيد کرد: امروز ما با کشورهای منطقه روابط بسيار خوبی داريم و اميدواريم اين روابط با همه کشورهای منطقه خليج فارس و همسايگان‌مان سازنده و موثر جلو رود و اين تصويری است که ما از آينده ايران به عنوان يک قدرت منطقه ای داريم.

وزير امور خارجه با بيان اينکه ما برای نشان دادن قدرتمان نياز به ابزار نظامی و کشورگشايی نداريم ادامه داد: ايران نزديک به سه قرن است که به هيچ از يک همسايگان تجاوز نکرده اما هر بار که مورد تجاوز قرار گرفته با جديت و خودباوری و اعتماد به نفس از خود دفاع کرده است و اين سابقه خوبی برای کشور ما ايجاد می‌کند که نقش مهم و موثری داشته باشيم و ما برای اين هدف آماده همکاری با همه کشورهای حوزه خليج فارس هستيم.

وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشی در رابطه با عملکرد اتحاديه اروپا در خصوص سوريه و همچنين استانداردهای دو گانه درباره حقوق بشر گفت: موضوع حقوق بشر و هم چنين تحولات در سوريه هر دو موضوعات پيچيده‌ای هستند ايران آمادگی داشته و دارد که هر چه زودتر بحران سوريه به نتيجه برسد اما آنها که متاسفانه راه حل را نظامی می‌بينند و آن هم آن را به طرفداری از گروه هايی که با ترور و خشونت مانع اجرای خواست مردم سوريه شده‌اند نياز دارند بار ديگر واقعيت را ببينند.

وی گفت: حضور گسترده آوارگان سوری در لبنان در انتخابات را ببينند و شاهد باشند که چرا مانع می‌شوند که مردم سوريه خودشان تصميم‌گيری کنند چرا درباره آينده سوريه پيش داوری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مردم سوريه خود به نتيجه برسند اگر تمايل داريد که بحث حقوق بشر به صورت جدی مورد حمايت قرار گيرد نياز است به آن نه به عنوان ابزار بلکه به عنوان هدف همانطور که اعلاميه جهانی حقوق بشر اعلام می‌کند نگاه کنيم.

وی همچنين درباره اينکه نقض گسترده حقوق مردم ايران، تحريم های بانکی که از سوی اتحاديه اروپا و آمريکا وضع شده و باعث محدوديت دسترسی به دارو و مواد غذايی شده آيا تناقضی با سياست اتحاديه اروپا در رابطه با حقوق بشر ندارد گفت: بايد توجه کرد که محروم کردن مردم از دارو نقض حقوق بشر و نقض حق حيات است. نمی‌شود با حقوق بشر انتخابی برخورد کرد. حقوق بشر مجموعه ای به هم پيوسته است که جامعه جهانی از اجلاس حقوق بشر در تهران در سال ۱۹۶۸ تصميم گرفت همه حقوق به هم پيوسته هستند بنابراين محروم کردن مردم از حق غذا، دارو و اينکه بتوانند از پول خود دارو بخرند حتما نقض گسترده، وسيع و سيستماتيک و جدی حقوق بشر و قابل پيگيری در محافل بين المللی است.

ظريف گفت: خوب است ما اگر به پيگيری اين موضوعات علاقه داريم همه آنها را به صورت جدی پيگيری کنيم.

وی وزير خارجه لوکزامبورگ را خطاب قرار داد و از او برای طرح ديدگاه‌هايش و آمادگی برای بررسی جدی اين زمينه‌ها تشکر کرد و گفت تاکيد می‌کنم ايران نيز علاقه‌مند است در همه اين زمينه‌ها بحث کند و ما معتقديم همه اين زمينه‌ها بايد جايگاه بسيار خوبی در مباحث بين‌المللی به صورت جدی فراگير و صادقانه داشته باشد.

به گزارش ايسنا، ظريف در ابتدای اين کنفرانس خبری ايام و اعياد شعبانيه را تبريک گفت و ياد و خاطره امام راحل را در آستانه سالروز ۱۴ خرداد گرامی داشت.

وزير خارجه لوکزامبورگ: اروپا نمی‌تواند "آزادی" را بر ايران تحميل کند/طرفدار تحريم نيستيم
وزير خارجه لوکزامبورگ گفت: آزادی بيان و آزادی مطبوعات بايد مورد توجه قرار گيرد اما نمی‌شود اين موضوع از سوی اتحاديه اروپا به ايران تحميل شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ژان اسلبورن، وزير خارجه لوکزامبورگ که برای ديدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از پايان ديدارش با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خاطرنشان کرد که بيش از ۱۰ سال است که وزير خارجه لوکزامبورگ است و يکی از وزيران خارجه اتحاديه اروپا محسوب می‌شود.

او گفت: از ۱۰ سال پيش اگر صحبتی درباره ايران بوده لوکزامبورگ همواره از ايران دفاع کرده است وقتی انتقادی و گره‌ای وجود داشت تاکيد داشتيم که بايد آن را حل کنيم. از زمان انتخاب آقای روحانی فضا عوض شده و همکاران من از زمانی که آقای ظريف مسووليت وزارت خارجه و رياست مذاکرات هسته ای را بر عهده گرفت و توافق ۲۴ نوامبر در ژنو حاصل شد شاهد هستند که جو انتقادی در بين وزرا تغيير کرده است.

اسلبورن ادامه داد: من اين موضوع را به آقای لاريجانی و ظريف اعلام کردم و تاکيد کردم که در اتحاديه اروپا همبستگی بسيار وسيعی بين اعضا وجود دارد تا از اين توافقنامه حمايت کنند و اميدواريم ۲۰ ژوئن به نتيجه نهايی برسيم. اين تاريخ مهمی است.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت هسته‌ای ايران گفت: وزير خارجه ايران تاکيد کرد که تلاش می‌کند اين توافق به نتيجه نهايی برسد و فعاليت هسته ای ايران جنبه نظامی ندارد.

اسلبورن ادامه داد: بعد از ۱۰ سال تنش در روابط با اتحاديه اروپا آماده هستيم به سطح جديدی از همکاری‌ها بپردازيم ما بايد همکاری‌های خود را در زمينه‌های مختلف مرور و گسترش دهيم تا در جهت منافع ايران و اتحاديه اروپا مورد استفاده قرار گيرد.

وی با بيان اينکه در مورد موضوعات حقوق بشری گفت‌وگوهايی با ظريف داشته است، اظهار کرد: من معلم حقوق بشر نيستم و نمی‌خواهم درس حقوق بشر بدهم اما فکر می‌کنم موضوعاتی مانند از بين بردن مجازات گشايشی در جامعه ايجاد خواهد کرد. آزادی بيان و آزادی مطبوعات بايد مورد توجه قرار گيرد اما نمی‌شود اين موضوع از سوی اتحاديه اروپا به ايران تحميل شود. ما می‌توانيم جامعه ايران را ترغيب کنيم که در جهت پيشرفت در اين زمينه‌ها گام بردارند.

وزير خارجه لوکزامبورگ افزود: ايران يک کشور شاه کليد در منطقه است و وقتی درباره سوريه صحبت می‌کنيد موضع مشترکی بين ايران و لوکزامبورگ وجود دارد بايد از نظر انسانی به مسائل و مشکلات سوريه و همچنين کمکهای بشردوستانه‌ای که صدها هزار نفر در حوزه‌های دارويی،‌غذايی و اجتماعی در سوريه نياز دارند توجه کنيم.

وی با اشاره به روند صلح در فلسطين نيز گفت: اميدوارم با دولت جديد وحدت ملی در فلسطين بتوانيم به سطح جديدی از روابط بين فلسطين و اسراييل برسيم و در آن ايران می‌تواند نقش مثبتی ايفا کند. در عراق،‌ لبنان، افغانستان مشکلاتی وجود دارد که قطعا ايران می‌تواند درباره ثبات در اين کشورها نقش خود را ايفا کند. ايران کشوری بزرگ با سابقه تاريخی و فرهنگی است و نفوذ دارد.

اسلبورن تاکيد کرد: وظيفه بزرگ ما اجتناب از افتادن در جهت نادرست استفاده از سلاح های کشتار جمعی در کشورهای خاورميانه است. معتقدم بين لوکزامبورگ که از نظر نظامی و استراتژيک چندان مهم نيست با ايران برای بهبود واقعی روابط بين اتحاديه اروپا و ايران مواضع مشترکی داريم.

وی در ادامه درباره نقش کشورش در رابطه با دستيابی به توافق هسته‌ای بين ايران و غرب گفت: ما از اقدام اتحاديه اروپا حمايت می‌کنيم من طرفدار تحريم ها نيستيم روابط ايران و اتحاديه اروپا بايد به نتايج ديگری برسد. نبايد منتج به وضع تحريم‌ها شود. بايد اعتماد بين دو طرف ايجاد شود که البته تا حدودی اين اعتماد به وجود آمده است و ايران به تعهدات خود درباره غنی‌سازی عمل کرده است اتحاديه اروپا هم به وعده خود عمل کرد و تحريم‌ها را کاهش داد که گام اول در اين جهت بود.

اسلبورن درباره استانداردهای دو گانه اتحاديه اروپا و غرب در زمينه موضوعات حقوق بشری وضع تحريم‌ها عليه ايران و اين که باعث محدوديت برای دسترسی به غذا و دارو شده است و هم چنين اقدام برخی از افراد اروپايی در پيوستن به گروه‌های تروريستی در سوريه گفت: اينها سوالات پيچيده و بزرگی هستند.

وی تاکيد کرد: ما طرفدار تحريم نيستيم در اکثر موارد تحريم‌ها به شهروندان و مردم تاثير می‌گذارند در اصفهان در هتلی که با مردم گفت‌وگو می‌کردم متوجه شدم که بايد تلاش کنيم که اين تحريم‌ها رفع شود و تمام تلاش خود را در اتحاديه اروپا در اين راستا انجام می دهيم.

وی هم چنين درباره موضوعات حقوق بشری و موضوع تحريم نيز گفت: نبايد اين دو موضوع را در کنار هم قرار داد دموکراسی با انتخابات آغاز می‌شود و بايد به ايران برای انتخاباتی که برگزار شد تبريک بگوييم و هم چنين به خاطر نتايج آن نيز بايد به ايران تبريک بگوييم زيرا صرفا برگزاری انتخابات برای برقراری دموکراسی کافی نيست وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنيم بايد به اين موضوعات توجه کنيم من ميهمان شما هستم و نمی‌خواهم توهينی انجام شود اما وقتی صحبت از حقوق بشر می‌شود درباره از بين بردن مجازات مرگ است برخی کشورها ان را اجرا می‌کنند. سنگ سار موضوعی است که زنان در آن قربانی هستند که اين در ايران و برخی کشورهای ديگر انجام می‌شود. اگر اين گره بين جامعه بين‌المللی و بسياری از کشورها حل شود جامعه بازتر خواهد شد.

وزير خارجه لوکزامبورگ با بيان اينکه آقای ظريف گفته است در دانشگاه حقوق بشر تدريس می‌کند بنابراين به خوبی می‌داند حقوق بشر چيست اضافه کرد: دفاع از حقوق بشر بايد از داخل کشور و از سوی زنان و مردان ايرانی ايجاد شود و ما مايل هستيم در کنار شما برای اين تحول مثبت قرار گيريم.

وی درباره اينکه برخی اتباع کشورهای اروپايی برای فعاليت در کنار تروريست‌ها به سوريه می روند گفت: ما هر دو دوستان سوريه هستيم اما در دو جايگاه متفاوت قرار دارم ما دو سياستمدار هستيم که درباره يکديگر صحبت می‌کنيم می‌دانيم وقتی که ۱۵۰ هزار نفر زندگی‌شان به خطر می افتد چگونه معنا می‌شود. متاسفانه شورای امنيت نتوانست در اين باره به وظيفه خود عمل کند و آتش بس ايجاد شود مذاکرات ژنو هم نتيجه مثبتی هم نداشت مايل بودم ايران بيشتر بتواند در روند مذاکرات ژنو حضور داشته باشد اما متاسفانه اين امر محقق نشد.

وی اضافه کرد: به کشور بزرگی مانند ايران توصيه می‌کنم که سعی خود را برای اينکه مردم سوريه زجر بيشتری نکشند انجام دهد.

وی با بيان اينکه دو خانواده در لوکزامبورگ برای پيوستن به گروه‌های "بنيادگرا" به سوريه رفته‌اند گفت: آنها طرفدار جنگ بودند اما اسلام طرفدار جنگ نيست. اين خانواده‌ها کشته شدند اما دولتهای اروپايی آنها را به سوريه نفرستادند وقتی اين افراد از سوريه برمی‌گردند بايد بررسی کنيم که چگونه بايد با آنها برخورد شود تا پيامدهای ديگری نداشته باشد.

وی تاکيد کرد: بايد به سرعت قطعنامه‌ای در سوريه تصويب می‌شد تا آتش بس ايجاد شود. مشخص نيست اين جنگ داخلی در سوريه کی تمام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016