شنبه 3 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: ظريف در مذاکرات گفت شما چون نمی‌توانيد فردو را بزنيد می‌خواهيد تعطيل کنيد

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گفت: آقای ظريف در مذاکرات محکم در مقابل اروپاييان ايستاد و گفت شما چون نمی‌توانيد فردو را بزنيد می‌خواهيد تعطيل کنيد بعد نطنز را که ۲۰ متر زير خاک است بزنيد و من اينجا نيامده‌ام که کشورم را در آستانه حمله قرار دهم.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سپاه، سيدعباس عراقچی عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران در همايش سراسری هاديان سياسی سپاه طی سخنانی اظهار داشت: موضع اصلی انقلاب اسلامی در مذاکرات اين بود که نبايد زير حرف زور رفت و از همين منظر ايران غنی‌سازی را تعليق نکرد و نخواهد کرد و اتفاقاً رمز قدرت جمهوری اسلامی ايران اين است که جلوی شش قدرت دنيا نه بگويد.

وی افزود: در اينجا جنگ اراده ها بود و جمهوری اسلامی با اراده کار خود را در چارچوب قوانين بين المللی دنبال کرد. اين جنگ اراده ها ادامه يافت تا جايی که ايران با رسيدن به سطح مطلوبی از فناوری دليلی نداشت که هزينه بپردازد و مذاکره با اين هدف شروع شد که با دست پُر هزينه‌ها را کاهش دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عراقچی تصريح کرد: در مذاکره، رويکرد جمهوری اسلامی برد-برد بود، يعنی در موضوعات و نه در اصول، می‌توان بازی را به شکل تاکتيکی دنبال کرد. در اين بازی، جمهوری اسلامی هيچ امتيازی نمی‌دهد. مطلوب جمهوری اسلامی اين بود که غنی‌سازی را داشته باشد. برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد و هيچ تحريمی را نداشته باشد.

وی گفت: طرف مقابل می‌گفت نگرانی‌ ما اين است که شما به سمت سلاح هسته‌ای برويد و ايران اعلام کرد اگر ما نگرانی شما را برطرف کنيم، شما حاضر هستيد ايران برنامه هسته‌ای صلح‌آميز خود را همراه با غنی‌سازی و بدون تحريم‌ها ادامه دهد؟ طرف مقابل قبول کرد. امتيازی که غرب به ‌دنبال آن بود اينکه ايران به سمت سلاح هسته‌ای نرود و جمهوری اسلامی به لحاظ شرعی و عقلی اساساً هيچ برنامه‌ای برای توليد سلاح هسته‌ای نداشته و به اين سمت نمی‌رود، بنابراين ايران با شرط اينکه نيازهای خود را تأمين کند و نظارت‌های بيشتری را به شرط عدم سوءاستفاده بپذيرد، وارد مذکره شد.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای افزود: ايران قبول کرد که بر اساس نياز خود غنی‌سازی کند، اما اين نياز را غرب به تنهايی مشخص نمی‌کند، بلکه به صورت توافق طرفين معين می‌شود. الآن در حالی که غنی‌سازی ادامه دارد، مذاکره انجام می‌شود، در حالی که قبل می‌گفتند اول تعليق کنيد و بعد مذاکره کنيد. بنابراين اگر منافع ايران در غنی‌سازی تأمين نشود، ضرر نمی‌کند، چون غنی‌سازی ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: اما نکته ديگر اينکه حق غنی‌‌سازی در توافق ژنو پذيرفته شده است و اينکه آمريکا اين حق را بخواهند به ما بدهد يک مغالطه است، حق غنی‌سازی را قرار نيست آمريکا به ما بدهد چون قوانين بين‌الملل همچون ان‌پی‌تی آن را به ما داده است و نياز نيست ديگران آن را به رسميت بشناسند. ما فقط از غرب می‌خواستيم حق خود را اجرا بکنيم و آن‌ها سنگ‌اندازی نکنند و تحريم نکنند و بعد از توافق ژنو اجرای اين حق صورت گرفت و غرب قبول کرد که غنی‌سازی ما اجرا شود و ادامه يابد.

عراقچی تاکيد کرد: در منطقه، اين رژيم صهيونيستی و عربستانند که دنبال جنگ هستند، چون از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ترسيده‌اند و چون زور اين را ندارند که با جمهوری اسلامی بجنگند، سعی می‌کنند آمريکا را به جنگ با ايران وادارند، از اين رو در کنگره آمريکا لابی صهيونيسم، لابی عربی و لابی منافقين به شدت عليه توافق ژنو کار می‌کنند. منافقين نيروی سياسی خود را در اروپا حفظ کرده‌اند و هشتاد نماينده کنگره آمريکا با آنها کار می‌کنند.

وی افزود: در توافق ژنو ايران مقاومت کرد که فردو ادامه يابد و غرب نتوانست مخالفت کند و غربی‌ها در توافق ژنو پذيرفته اند که غنی‌سازی ادامه يابد، راکتور اراک با فرمول ترکيبی کار کند و تاسيسات فردو پابرجا بماند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای خاطرنشان کرد: فردو ۷۰ متر زير سنگ است و چون غربی‌ها نمی‌توانند آن را بزنند بدنبال تعطيل کردن آن بوده‌اند. اما آقای ظريف در مذاکرات محکم در مقابل اروپاييان ايستاد و گفت شما چون نمی‌توانيد فردو را بزنيد می‌خواهيد تعطيل کنيد بعد نطنز را که ۲۰ متر زير خاک است بزنيد و من اينجا نيامده‌ام که کشورم را در آستانه حمله قرار دهم.

عراقچی در پايان گفت: بايد آماده بود و به‌ گونه‌ای رفتار کنيم که اگر مذاکرات شکست خورد کسی نتواند ايران را متهم کند. در اين زمينه راه اصلی اين است که بايد وفاق ملی داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016