چهارشنبه 14 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتايج يک نظرسنجی: ايران با منفی‌ترين تاثير در افکار عمومی ۲۴ کشور

نتايج يک نظرسنجی از موسسه‌های گلوب‌اسکن و پيپا برای شبکه جهانی بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که مردم در ۲۴ کشور جهان، منفی‌ترين نظر را در مورد ايران و مثبت‌ترين را در مورد آلمان دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ سرويس جهانی بی‌بی‌سی می‌گويد اين نظرسنجی بين سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از ۲۴ هزار و ۵۴۲ نفر انجام شده و هدف از آن لحاظ ميزان تاثيرگذاری، به ۱۶ کشور جهان با امتياز مثبت يا منفی بوده است.

در ميان اين ۱۶ کشور ايران با ۶۰ درصد رای منفی، نخستين کشور از نظر داشتن تاثير منفی بر افکار عمومی معرفی شده است.

پس از اين کشور، کره شمالی، پاکستان، اسرائيل و روسيه رتبه دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

نتايج اين نظرسنجی نشان می‌دهد که چهره روسيه در نگاه مردم اين ۲۴ کشور بيش از سال‌های گذشته سقوط کرده است.

اين نظرسنجی پيش از بحران اخير اوکراين؛ تنش‌ها بر سر شبه‌جزيره کريمه، که در نهايت روسيه آن را به خاک خود الحاق کرد، صورت گرفته است.

آلمان در اين نظرسنجی محبوب‌ترين کشور است.

اتحاديه اروپا که به عنوان نهادی مستقل در کنار ديگر کشورها قرار داشته، از زمان آغاز نظرسنجی در «بدترين جايگاه» قرار گرفته است. نظرهای مثبت در مورد آمريکا نيز تقليل يافته است.

به گفته سرويس جهانی بی‌بی‌سی، پرسش مهمی که اين نظرسنجی بر می‌انگيزد اين است که افکار عمومی شهروندان تا چه حد می‌تواند از انبوه خبرهای رسانه‌های ملی آنها تاثير بگيرد.

کشورهايی که در مورد آنها نظرسنجی انجام شده عبارتند از آلمان (در صدر محبوب‌ها) و به ترتيب: کانادا، بريتانيا، فرانسه، ژاپن، اتحاديه اروپا، برزيل، ايالات متحده، چين، آفريقای جنوبی، کره جنوبی، هند، روسيه، اسرائيل، کره شمالی، پاکستان و ايران.

موسسات گلوب‌اسکن و پيپا، در سال گذشته ميلادی نيز نظرسنجی تقريبا مشابهی را در ۲۵ کشور جهان انجام داده بودند که آلمان در آن در صدر محبوب‌ترين‌ها و ايران (۵۹ درصد نظر منفی) در قعر جدول بود.

در نظرسنجی اين موسسات در سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ نيز ايران در قعر جدول (۵۵ درصد نظر منفی) قرار داشت. کشورهای با نظر منفی پس از ايران نيز کم‌وبيش مشابه بوده‌اند: پاکستان، کره شمالی، اسرائيل يا روسيه. در آن زمان ژاپن محبوب‌ترين کشور بود و آلمان در مقام دوم قرار داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016