شنبه 17 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راهکار صادق زيباکلام برای مواجهه دولت با دلواپسان رسانه‌ای: محل نگذاريد

• بهترين کاری که دولت آقای روحانی و وزارت ارشاد می‌کنند؛ اين است که خيلی به اين جماعت دلواپس محلی نبايد بگذارند و قبول کنند که اين گروه اينجور مخالفت‌ها را به شکل ذاتی بايد داشته باشند.

صادق زيباکلام معتقد است: برخی رسانه‌های منتقد؛ کارکرد رسانه‌ای خود را از دست داده‌ و به‌طور کامل درحال حرکت جناحی، سياسی‌کاری و عقده‌گشايی حزبی هستند.

زيباکلام در گفتگو با خبرنگار ايلنا؛ با بيان اين نکته تصريح کرد: اينکه روزنامه‌ای خاص مرتب به دولت حمله می‌کند، طبيعی است؛ مگر اين روزنامه و رسانه‌های همسوی آن؛ قرار است به دولت حمله نکنند، مگر قرار است به آقای هاشمی حمله نکنند. به نظر من چنين کارهايی کاملا بديهی و طبيعی است و اگر غير از اين می‌بود؛ بايد شگفت‌زده می‌شديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين استاد دانشگاه تهران درخصوص خبرسازی‌های اخير برخی مطبوعات و متعاقب آن بخش‌های خبری رسانه‌ی ملی عليه بخش‌های مختلف وزارت ارشاد ازجمله مطبوعات، کتاب، سينما و حتی بحث عفاف و حجاب، تاکيد کرد: بديهی است که اين رسانه‌ها مخالف آزادی مطبوعات‌اند. آنها مخالف هرگونه دگرانديشی‌اند و مخالف طرح هر نوع فکر و انديشه‌ای که مغاير با فکر و انديشه‌شان باشد. خواه در عرصه داخلی باشد يا در عرصه خارجی.

وی با اشاره به جنجال‌سازی‌های اخير اين دست رسانه‌ها درباره دريافت مجوز برای نشريات ايران فردا و زنان امروز؛ يادآور شد: جنجال‌سازی بيهوده‌ای که بر سر مجوز اين دو نشريه به راه افتاد؛ از اساس غلط بود و ارتباطی هم به وزارت ارشاد نداشت. اين حمله مصداق حمله با چشمان بسته است. اگر اين دو نشريه هم وجود نداشتند، باز اين دست رسانه‌ها به بهانه‌ی ديگری به هيئت نظارت بر مطبوعات، وزارت ارشاد و نهايتا دولت حمله می‌کردند. اگر بهانه‌ی ديگری هم درکار نبود، بهانه‌ی ديگری می‌تراشيدند تا از حرکت خود باز نايستند.

زيباکلام اضافه کرد: به هر حال نامزد مورد علاقه و حمايت اين روزنامه‌ها، فرد ديگری بود و هرکس ديگری غير از ايشان رای اگر می‌آورد، باب پسند و ميل آنها نخواهد بود و آنها مرتبا به او حمله خواهند کرد، و اينکه در اين ميان انتخاب مردم چيست؛ يا در ديگر موارد؛ حق و باطل چيست، حقيقت و مجاز چيست هم برايشان بحث‌های ثانويه است.

وی درعين حال تاکيد کرد: اينگونه نيست که رسانه‌هايی از اين دست که تنها از همين مجاری، کسب خبر می‌کنند، اهل يک نوع خرد و منطق باشند، اهل يک نوع تجزيه و تحليل باشند. آنها به هر کاری که آقای روحانی انجام دهد، حمله خواهند کرد و توجهی ندارد که مثلا رفع توقيف نشريه‌ی مذکور در دولت قبل صادر شده و ارتباطی به ارشاد دولت روحانی ندارد.

وی با اشاره به رفتارهای غلط اين گروه از رسانه‌های به ظاهر منتقد گفت: ديديم که سر قضايای ژنو و مذاکرات هسته‌ای چه رفتاری داشتند، سر يارانه‌ها چه رفتاری داشتند. اساسا هر موضوعی که از طرف دولت آقای روحانی مطرح شود با حمله آنها روبرو خواهد شد؛ بطوريکه اگر دولت آفای روحانی بگويد ماست سفيد است، مطمئن باشيد اين روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجيره‌ای به ظاهر اصولگرا حمله می‌کنند و می‌گويند؛ اين يک توطئه است.

زيباکلام برای برخورد دولت با اين رسانه‌ها پيشنهاد کرد: خيلی نبايد برآشفته شد و خيلی نبايد کلام‌شان را از در منطق بررسی کرد. بهترين کاری که دولت آقای روحانی و وزارت ارشاد می‌کنند؛ اين است که خيلی به اين جماعت دلواپس محلی نبايد بگذارند و قبول کنند که اين گروه اينجور مخالفت‌ها را به شکل ذاتی بايد داشته باشند.

وی با اشاره به بی‌اعتنايی مردم و نخبگان به اينگونه روزنامه‌ها و رسانه‌ها خاطرنشان کرد: اين رفتار غيرحرفه‌ای و مغرضانه، عاملی برای کم شدن مخاطب و از دست دادن ارزش‌های رسانه‌ای اين جماعت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016