یکشنبه 4 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برگزاری همايش "دلاوران دلواپس" در اصفهان: رفع نگرانی‌های قديم و طرح نگرانی‌های جديد "دلواپسان"

ایسنا ـ همايش «دلاوران دلواپس» با حضور حميدرسايی نماينده مردم تهران، حاجی دليگانی نماينده مردم شاهين‌شهر و ميمه، عباس مقتدايی نماينده مردم اصفهان، و برخی مسوولان استانی اصفهان در اين شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمين حميد رسايی نماينده مردم تهران طی سخنانی در اين همايش گفت: تا به امروز ما نگران توافقات تيم مذاکره کننده بوديم و در واقع ما دلواپس توافق ژنو بوديم، توافق نامه‌ای مبهم و با الفاظ کش‌دار و توافقی که با آنان دشمنان خود را خوشحال کرديم و همين موارد دلواپسی ما را نسبت به تيم هسته‌ای افزايش داده بود.

وی در عين حال افزود: اما امروز ما نگرانی‌مان کمتر شده است، برخی نگرانی‌شان افزايش يافته است؛ چراکه خوشبختانه در توافق وين حق مردم روی ميز گذاشته شد و همه چيز تغيير کرد، اگر امروز توافق وين شکست می‌خورد به دليل اين است که توافق ژنو لرزان بسته شده است؛ چراکه ژنو همه‌اش به ضرر ايران بود و نفع دشمن در آن ديده شده بود ما گفتيم و کسی قبول نکرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: امروز هم نگران هستيم؛ اما اينبار نگرانی ما جديد است؛ چراکه معتقديم رهبری پنج شرط اصلی و خط قرمز را در توافقات پيش‌ روی تيم مذاکره کننده قرار دادند و اين تيم در وين پای اين پنج شرط ايستاد اما ما نگرانيم که نکند تيم مذاکره کننده متزلزل شود و در برابر اين پنج شرط پا پس بکشد.

نماينده مردم تهران در مجلس با انتقاد از نحوه صدور مجوز برای اين همايش تصريح کرد: من نمی‌دانم چرا مسولان نگران بودند که پس از تهران دومين همايش در اصفهان برگزار شود؛ زيرا نگرانند پس از تهران و اصفهان همه شهرها چنين مجالسی برگزار کنند. برخی از توسعه اين مجالس بيزارند.

وی خطاب به استانداران کشور گفت: استانداران از دلاوران حمايت کنند اين افرادی که مجالسی اينچنين ايجاد می‌کنند دلاورند؛ چراکه مدت‌ها تلاش می‌کنند تا اين مراسم‌ها برگزار شود و ناگهان آن را در دست‌انداز برگزار نشدن نياندازيد.

وی خطاب به تيم مذاکره کننده نيز گفت: مردم آماده‌اند تا از شما حمايت کنند، اما اگر خطوط قرمز را رعايت نکنيد نقدتان می‌کنيم و دلواپسی‌ها را پرشورتر برگزار می‌کنيم.

نماينده مردم تهران با انتقاد از رييس‌جمهور نيز گفت: مدت‌هاست ما را کم سواد، حسود، افراطی، چپاولگر و همسو با اسرائيل می‌نامند، اما بدانيد عده‌ای به اسم ايستادگی نيامده‌اند جيب مردم را خالی کنند، بلکه آمده‌اند ايستادگی کنند تا توافق‌نامه‌ای ننگين مثل ژنو تصويب نشود؛ چراکه اگر ما دلواپسان نبوديم ژنو تاکنون تصويب شده بود.

وی با بيان اين‌که «ما کسی نيستيم که از کدخدا بترسيم»، افزود: ما در دنيا کدخدا نداريم؛ فقط يک خدا داريم. بس تيم مذاکره کننده مواظب باشيد دل‌های‌تان در مذاکره سقوط نکند و بدانيد سيستم‌های دفاعی ما تجهيزات نظامی و موشک‌ها نيست سيستم دفاعی ما شهادت و شهادت‌طلبی است. از موشک‌ها نترسيد.

وی خطاب به تيم مذاکره کننده و قوه مجريه گفت: ۱+ ۵ جامعه جهانی نيستند، در پای ميز مذاکره با عکس شهدای هسته‌ای حاضر شويد. آقای ظريف ما نمی‌دانيم شما در زمان جنگ چه می‌کرديد ولی در آمريکا بوديد، اما ما در ايران برای اين خاک و برای حق خود خون‌ها ريختيم.

اين عضو جبه پايداری اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده‌اند ما به طرف‌های مقابل خوشبين نيستيم اما رييس‌جمهور دم از خوشبينی می‌زنند آقای روحانی ما چنين چيزهايی را تحمل نمی‌کنيم، شما بدانيد ما اعتقاد داريم همان‌طور که خدا خرمشهر را آزاد کرد سانتريفيوژ‌ها را هم آزاد می‌کند.

وی با بيان اين‌که «مذاکرات در دو حالت می‌تواند محرمانه باشد»، اظهار کرد: حالت اول اين است که ما محرمانه تصميم می‌گيرم تا دشمن نفهمد که ژنو اصلا اين‌گونه نبود؛ چراکه دشمن يک طرف قضيه است. دوم اين‌که زمانی شما يک کاری کرده‌ايد که دوست نداريد دوستان‌تان بفهمند چون مطمئنيد که ناراحت می‌شوند و ژنو دقيقا مورد دوم بود؛ چراکه تيم مذاکره کننده بد عمل کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: مردم ايران در ۲۴ خرداد به کسی رای داده‌اند که می‌خواست با روش جديد با تحريم‌ها مقابله کند و به مردم قول داد هم سانتريفيوژها می‌چرخند هم چرخ کارخانه‌ها و ما امروز اعلام می‌کنيم تيم مذاکره کننده پای ميز بايد حقوق مردم ايران را همانند ما دلواپسان مهم جلوه دهد.

به گزارش ايسنا عباس مقتدايی نماينده مردم اصفهان در مجلس نيز طی سخنانی اظهار کرد: اصطلاح برد - برد را می‌توانستيم در هشت سال جنگ تحميلی هم به کار ببريم و جنگ را سريع خاتمه دهيم، اما رزمندگان پای اعتقادشان ايستادند و جنگيدند و پس گرفتند آن‌چه ميخواستند به زور از ما بگيرند، امروز هم ما در بين دو موضوع مهم اسلام ناب محمدی و اسلام ناب آمريکايی هستيم پس دولت بايد بداند که بر روی لبه تيغ حرکت کرده و بايد حواسش را جمع کند.

وی با اشاره به اين‌که «ما انقلابی هستيم نه ديپلمات» ادامه داد: آقای ظريف قول دادند تا فرهنگ ناب اسلامی در توافقات جدی گرفته شود و ايشان گفتند مراقبند که کشور زير سلطه کشوری نرود و ايشان بايد بداند که کشور ما کشوری امت محور است نه ملت محور.

وی تاکيد کرد: آقای روحانی بايد متوجه باشد که قانون اساسی ما قانونی امت محور است نه ملت محور پس سخنانی از جمله اين‌که به زور نمی‌توان کسی را به بهشت فرستاد يا اين‌که نبايد در زندگی مردم دخالت کرد، صحبت‌هايی است که با اين اصل نمی‌خواند و ايشان بدانند ما آمده‌ايم تا جلوی جهنمی شدن عده‌ای را بگيريم.

اين نماينده مردم اصفهان در مجلس معتقد است: متاسفانه روحيه اشرافی‌گری در جامعه در حال بازسازی است و ما دلواپسيم، ما از وزارت ارشاد دلواپسيم و بايد اين نگرانی‌ها درک شود مردم اجازه دادند ساکتين فتنه بازگردند و توبه کنند، اما آن‌ها احساس می‌کنند می‌توانند ختم انقلاب را رقم بزنند.

وی ابراز عقيده کرد: کشور با يک شيب ملايمی به سمتی غربی شدن در حال حرکت است و بايد هوشيار بود؛ چراکه اين کشور با شهادت به اين جا رسيده است، کسانی که در غرب تحصيل کرده‌اند به خود و اطرافيان نگاه نکنند و بيدار باشند تا مردم آن‌ها را از خواب بيدار نکنند.

به گزارش ايسنا، ناصر نوبری ديپلمات دولت‌های نهم و دهم نيز گفت: معتقديم رهبری پنج خط قرمز برای توافق هسته‌ای تعيين کرده‌اند و همه مسولان نظام بر روی اين پنج اصل زوم کرده‌اند و دولت و تيم مذاکره کننده نيز بايد بدانند که نه تنها دلواپسان بلکه همه مردم اين پنج مورد را در نظر دارند.

وی گفت: ما دلواپسان مشکل را درست تشخيص داديم که تيم مذاکره کننده پس از وين تازه به ما پيوسته است، ما تذکر داديم اما کسی گوش نکرد اگر از همان ابتدا گوش شنوا بود توافق نامه ژنو که سندی است که مداخلات آمريکا را در ايران قانونی می‌کند شکل نمی‌گرفت و اين دردسر ادامه دارد پس نبايد از دلواپسی خود اندکی کم کنيم.

وی به رفتار ۱+۵ در قبال ايران اشاره کرد و افزود: آن‌ها می‌خواهند از روش «راه بينداز و جابنداز» استفاده کنند و با اين کار می‌خواهند تيم ما را خسته کنند تا همه چيز به نفع خودشان تمام شود، استراتژی دوم آن‌ها اين است که به مرگ بگيرند تا ما به تب راضی شويم. پس بايد دلواپس بود. آن‌ها می‌گويند از ۱۰ مشکوک شما فقط يکی را آزمايش می‌کنيم و ما خواهيم گفت به به پس با ۹ تای ديگر کاری ندارند اين همان تب است.

اين ديپلمات دولت قبل اظهار کرد: اين اصطلاح جديد که تحت عنوان گريز هسته‌ای پيش روی ما گذاشته‌اند، اصطلاحی است که با زبان ساده يعنی اين‌که کلا برنامه هسته‌ای ايران تعطيل شود که اين کار کاسب‌های تحريم‌های آمريکا عليه ايران را چه در داخل و چه در خارج خوشحال می‌کند. برخی کاسب‌های داخلی می‌خواهند با آزاد شدن پول‌ها از تحريم خود را قوی کنند تا انتخابات مجلس را به نفع خود تمام کنند، اما من به اصلاح‌طلبان توصيه می‌کنم به جای نگاه کردن به دست آمريکا پشت تيم مذاکره کننده بايستند؛ چراکه اين تيم تيم شماست تيم دولت برآمده از شماست و شما هم بياييد پشت پنج خواسته رهبری بايستيم تا صدای ملت يکی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016