چهارشنبه 21 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگيری شديد در کرکوک

فرارو- پيش روی غير منتظره شبه نظاميان داعش در عراق با واکنش های گسترده‌ای روبه رو بوده است. وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد که تحولات عراق را به دقت دنبال می کند.

به گزارش فرارو، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا تاکيد کرد اين نيروهای امنيتی و دولت عراق است که بايد با ناآرامی‌های به وجود آمده، مقابله کنند.

وزارت امرو خارجه آمريکا هم اعلام کرد پيشروی داعش تهديدی برای منطقه است و وعده داد که دولت آمريکا، بر اساس پيمان استراتژيک دو کشور، به عراق کمک خواهد کرد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه گفت که وضعيت در موصل، "خيلی جدی" است و آمريکا از واکنشی قوی و هماهنگ شده برای عقب زدن "اين تعرض" حمايت می کند.

دولت انگليس هم حملات نيروهای داعش به شهر موصل و اشغال اين شهر را محکوم کرد و از دولتمردان عراق خواست دلايل ناامنی در اين کشور را بررسی کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيو رابرتسون وزير امور خاورميانه دولت انگليس اعلام کرد ما حمايت کامل خود را از دولت عراق در جنگ با تروريسم مورد تاکيد قرار می دهيم و از دولت جديد عراق که به سرعت تشکيل خواهد شد می خواهيم به رهبران سياسی اجازه دهد با کمک يکديگر دلايل از بين رفتن امنيت را در عراق بررسی کنند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز ابراز نگرانی از روند حملات زنجيره ای تروريستها به مناطق مختلف شهری و روستائی عراق، اظهار اميدواری کرد: اقدام مشترک ارتش، نيروهای امنيتی و مردم اين کشور در مقابله با تروريستها، امنيت و آرامش را به مناطق مورد هجوم باز گرداند.

حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير خارجه ايران هم گفت "طرف هايی که از تکفيری‌ها حمايت می کنند، نگران جدی اقدامات ضد امنيتی اين جريان تروريستی در کشورشان باشند."

درگيری شديد در کرکوک

روز گذشته شبه نظاميان داعش در اقدامی غافلگيرانه پس از آن که نتوانستند وارد شهر سامرا شوند به موصل در استان نينوا حمله کردند و در مدت زمانی کوتاهی توانستند کنترل اين شهر استراتژيک عراق را به دست گيرند.

نيروهای داعش در ادامه به سمت استان صلاح الدين حرکت کردند. امروز نيز اخباری از سقوط بخش های از شهر کرکوک منتشر شده است.

منابع محلی در کرکوک گفته اند که درگيری در شهر راشد در استان کرکوک بين نيروهای داعش و ارتش عراق جريان دارد. کرکوک شهر نفت خيز عراق است.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از يکی از افراد پليس عراق گفت که نيروهای داعش چهار منطقه حويجه، زاب، رياض و عباسی را در غرب کرکوک تصرف کرده اند اما هنوز مقام های دولت عراق واکنشی در اين باره نداشته اند.

بر اساس گزارش ها در جريان درگيرها، نيروهای پيشمرگ کرد توانسته اند کنترل سد موصل را از دست داعش خارج کنند.

داعش يک گروه اسلامگرای سنی منشعب از شبکه القاعده است. اين گروه هدف خود را استقرار حکومت اسلامی و جاری کردن احکام شرع در عراق و منطقه شام - شامل سوريه - و آزاد سازی عراق از حکومت تحت تسلط شيعيان اعلام کرده است.

نطق نوری مالکی

روز گذشته پس از سقوط موصل نوری مالکی، نخست وزير عراق در صفحه تلويزيون حاضر شد و بيانيه ای قرائت کرد. در بيانيه هفت بندی مالکی دستور آماده باش و بسيج نيروهای مردمی صادر شد.

او از از پارلمان خواست که وضعيت فوق العاده اعلام کند تا اختيارات دولت و نخست وزيری برای کنترل بحران افزايش يابد. پارلمان عراق تاکنون با اين درخواست موافق نکرده است.

نوری مالکی گفت که "نواحی مهمی" از شهر موصل در اختيار پيکارجويان است و تصور می شود حدود ۱۵۰ هزار نفر از مردم گريخته باشند.

نچيروان بارزانی، نخست وزير اقليم کردستان عراق هم در بيانيه‌ای خواهان کمک کميساريای عالی سازمان ملل برای پناهندگان شده است.
عمار حکيم رئيس مجلس اعلای اسلامی عراق نيز خواستار تقويت جبهه داخلی عراق برای مقابله با تروريست‌ها شد.

آيت الله سيستانی نيز با صدور بيانيه ای اعلام کرد: «با نگرانی تحولات امنيتی اخير در استان «نينوا» و مناطق اطراف را دنبال می‌کند.»

در اين بيانيه آمده است: «واجب است که دولت عراق و ديگر سران سياسی با وحدت کلمه و تشديد تلاش‌ها در مقابل تروريست‌ها، شهروندان عراقی را در برابر شر آن‌ها حمايت کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016