پنجشنبه 29 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جمعی از نمايندگان مجلس: بازگشايی سفارت انگليس در تهران منعی ندارد

تهران - ايرنا - تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که برای بازگشايی سفارت انگليس در تهران، منعی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايرنا، سفارت انگليس از سال ۲۰۱۱ ميلادی (آذر ۱۳۹۰) در تهران در پی اعتراض شماری از دانشجويان به تحريم بانک مرکزی ايران توسط وزارت دارايی بريتانيا تعطيل شد.

پس از پيروزی حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری و سياستهای تعاملی دولت يازدهم در روابط بين الملل، لندن در نوامبر ۲۰۱۳ (آذر ۱۳۹۲) ˈآجی شارماˈ را به عنوان کاردار غيرمقيم خود در ايران و تهران نيز ˈ محمدحسن حبيب الله زادهˈ را به عنوان کاردار غيرمقيم در انگلستان تعيين کردند.

اين در حالی است که ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس خطاب به نمايندگان مجلس عوام اين کشور اعلام کرده است: در ادامه بهبود روابط (با ايران) درماه های اخير، اکنون شرايط برای بازگشايی سفارت (در اين کشور) کاملا مناسب است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيگ همچنين گفت: ˈسفارت انگليس در تهران به سرعت بعد از طی مراحل اداری و کاربردی لازم بازگشايی می شود و اين امر نشانه ای از اعتماد فزاينده در وضعيت روابط بين دو کشور استˈ.

وی اظهار داشت ˈمن هرگز ترديدی در اين مورد نداشته ام که اگر شرايط اجازه دهد، ما بايد در تهران سفارتخانه داشته باشيم. ايران کشوری مهم در منطقه ای متشنج است و داشتن سفارتخانه در سراسر جهان حتی در شرايط دشوار، محوری ترين رويکرد ديپلماتيک جهانی انگليس استˈ.

در اين راستا جمعی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه روابط دو کشور بايد به قبل از حوادث رخ داده بازگردد، بيان کردند که اگر سفارت انگليس در ايران و سفارت ما در انگليس بازگشايی شود، راحت تر می توان مذاکرات را انجام داد ولی پيش زمينه تحقق اين امر اين است که انگليس دست از برخی از شيطنت ها و حمايت ها از برخی شيطنت های گروه های خارج از اين کشور بردارد.

گفت وگوی اين نمايندگان مجلس شورای اسلامی با خبرنگار پارلمانی ايرنا را در ادامه می خوانيد:

** برای بازگشايی سفارت انگليس در ايران منعی وجود ندارد

عوض حيدرپور عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی در اين راستا گفت: براساس اتفاقی که رخ داد، ايران تصميم گرفت سفارتخانه خود را تعطيل کند و هم اکنون نيز آنها خود می توانند بازگردند و سفارت خود را باز کنند.

وی افزود: در آن زمان ما مصوبه ای داشتيم و دولت را مجاز دانسته بوديم، سطح روابط با انگليس را کاهش دهد البته اين موضوع ربطی به بستن سفارتخانه نداشت و به دنبال حادثه ای بود که در آن زمان رخ داد از اين رو برای بازگشايی سفارت انگليس در ايران منعی نيست.

نماينده مردم شهررضا در مجلس گفت: انگليسی ها می توانند سفارتخانه خود در ايران را بازگشايی کنند و کاردار خود را مستقر سازند.

وی درباره اينکه آيا روابط ايران و انگليس بهبود خواهد يافت يا خير، گفت: اگر آنها حسن نيت از خود نشان دهند، مجددا می توانند به گونه ای رفتار کنند که وزارتخارجه نسبت به سطح رابطه با آنان به گونه ای که صلاح می داند، عمل کند.

**سفارت انگليس بازگشايی شود / روابط دو کشور به قبل از حوادث رخ داده بازگردد

نماينده مردم اردکان در مجلس نيز گفت: روی کارآمدن دولت جديد و شعارهايی که اين دولت می داد، باعث شد در عرصه داخلی و ديپلماسی گشايش هايی ايجاد شود.

محمدرضا تابش افزود: دولت روحانی توانست با اين شعارها و ارتقا سطح روابط با کشورهای منطقه و دنيا جو اميدوارکننده ای را برای ديگر کشورها ايجاد کند.

نماينده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: ايران کشور قدرتمند و تاثيرگذاری است و دولت ما دست دوستی به همه کشورها دراز کرده است به طوری که اين جو باعث شده همه کشورها واقع بينانه به ما نگاه کنند.

وی با اشاره به اينکه مقدمات بازگشايی دفتر سفارت انگليس در ايران فراهم شده است، اظهار اميدواری کرد: سطح روابط ايران با انگليس به قبل از حوادثی که در آن راستا اتفاق افتاد، بازگردد.

وی گفت: با توجه به جو تفاهم آميز بوجود آمده اميدواريم که در راستای واقعيت گرايی هرچه سريعتر سفارت انگليس در ايران بازگشايی شود.

** سفارت انگليس در ايران با حفظ احترام متقابل بازگشايی شود

حامد قادر مرزی نماينده مردم قروه در مجلس هم گفت: بازگشايی سفارت انگليس با رعايت احترام متقابل دو کشور ايرادی ندارد.

وی افزود: اگر سفارت انگليس در ايران و سفارت ما در انگليس بازگشايی شود، راحت تر می توان مذاکرات را انجام داد ولی پيش زمينه اين اقدامات آن است که انگليس دست از برخی از شيطنت ها و حمايت ها از گروه های ايرانی خارج از اين کشور بردارد.

وی اظهار داشت: انگليس بايد به صورع عملی به حقوق سياسی و فرهنگی ايران احترام بگذارد.

وی با اشاره به سفر جک استراو در گذشته به ايران گفت: صحبت های استراو در ايران معقولانه و احترام آميز بود و نکات خوبی را در جلسات بيان کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما جواب مناسبی به سفر وی نداديم زيرا آقای استراو از گروه دوستی - پارلمانی ايران و انگليس دعوت به حضور در اين کشور کرد، ولی هيات رييسه مجلس اين موضوع را به صلاح ندانست و هنوز اين سفر صورت نگرفته است.

نايب رييس گروه دوستی پارلمانی ايران و انگليس خاطرنشان کرد: اين مراودات و رفت و آمدهای سياسی می تواند مهم باشد.

** سفارت انگليس در ايران بايد هرچه سريعتر بازگشايی شود

عابد فتاحی نماينده مردم اروميه در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه خواست تا هرچه سريعتر سفارت انگليس در ايران بازگشايی شود.

وی با بيان اينکه بازگشايی سفارت انگليس در ايران بايد زودتر از اينها انجام می گرفت، گفت: ما درسياست کلان خاورميانه نقش اساسی داريم و انگليس نيز در اروپا و جهان از موقعيت خوبی برخوردار است که می توانيم براساس احترام متقابل و حفظ منافع ملی، زمينه توسعه روابط ميان دو کشور را فراهم کنيم.

فتاحی اظهار داشت: توسعه رابطه سياسی ميان دو ابرقدرت ايران و انگليس، افزايش منافع دو کشور را در برخواهد داشت.

وی با يادآوری اينکه در مدتی که سفارتخانه انگليس در ايران بسته بود، خسارات زيادی به دو کشور وارد شده است، گفت: ما بايد هرچه سريعتر روابط دوستانه با انگليس برقرار کنيم.

فتاحی از وزارت امور خارجه خواست هرچه سريعتر نسبت به بازگشايی سفارت انگليس در ايران اقدام کند.

وی گفت: ما سياست های کشورمان را براساس منافع و ارزش های خود بنا می کنيم نه براساس احساسات عده ای قليل که بدون آنکه به مسايل کلان کشور توجه کنند، خواهان بسته ماندن اين سفارتخانه هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016