پنجشنبه 29 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران درمورد همکاری با آمریکا در عراق

بی بی سی ـ مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی درباره "خطرات تسلط داعش بر مناطق سنی‌نشین عراق" به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده و توصیه کرده برای حل بحران، با بازیگران کلیدی منطقه مانند آمریکا همکاری و رایزنی کنند.

مرکز پژوهش‌ها، که بازوی تحقیقاتی و نهاد مشورتی مجلس ایران است، درکلیک گزارش تازه خود درباره اوضاع عراق می‌گوید: "تسلط داعش بر مناطق سنی‌نشین عراق بیشترین تهدیدهای منطقه‌ای را علیه ایران ایجاد می‌کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در این گزارش به همکاری‌های پیشین ایران و آمریکا اشاره و گفته شده است: "در حالی‌که ایران در گذشته نیز برای تحقق ثبات و امنیت در عراق با سایر بازیگران کلیدی در این عرصه مانند آمریکا همکاری‌ها و رایزنی‌‎هایی داشته است، در شرایط کنونی نیز با توجه به تهدیدات جدی ناشی از شرایط عراق می‌تواند در قالب ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم به همکاری با سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد."

پیش از خروج نظامی آمریکا در عراق، در بهار و تابستان سال ۲۰۰۷ چند دور مذاکره در مورد وضعیت امنیتی عراق در سطح سفیران ایران و ایالات متحده در بغداد برگزار شد. در آن زمان، برخی منابع اطلاعاتی غربی جمهوری اسلامی را به حمایت نظامی از برخی گروه های شبه نظامی در عراق متهم کرده بودند.

به توصیه مرکز پژوهش‌های مجلس، علاوه بر مبارزه با گروه داعش، ایران و بازیگران منطقه‌ای می‌توانند به "تفاهمات بنیادین‌تر در مورد ساختارهای سیاسی، نظامی و امنیتی عراق که ناکارآمد نشان می‌دهند" دست یابند.

اصلاح ساختار سیاسی عراق و به خصوص تشکیل دولت فراگیر قومی و فرقه ای یکی از نکاتی است که کلیک آمریکا هم بر آن تاکید دارد.

ایالات متحده از دولت شیعی نوری مالکی که مورد حمایت ایران است، خواسته گروه‌های اقلیت کرد و سنی را هم در تشکیل دولت وحدت ملی مشارکت دهد.

تهدیدهای داعش علیه ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش تازه خود می‌گوید داعش در مقایسه با القاعده "رویکرد بسیار رادیکال‌تری" در قبال شیعیان و جمهوری اسلامی دارد.

در این گزارش خطرات داعش برای ایران در سه دسته تقسیم‌بندی شده است.

اول این‌که تجزیه احتمالی عراق به سه قسمت کرد، سنی و شیعه، تهدیدی برای تمامیت ارضی ایران خواهد بود و "در بلندمدت باعث تشدید روندهای واگرایانه [جدایی طلبانه] در ایران می‌شود."

خطر دوم به گفته مرکز پژوهش ها، هدف قراردادن مراکز مذهبی و زیارتی شیعیان است که ایران را به عنوان "پرچمدار شیعه در جهان با خطری مذهبی و حیثیتی" مواجه می‌کند.

و سوم این که ناکامی نظام سیاسی جدید عراق که مورد حمایت ایران است "نوعی ناکامی ایران و سیاست‌های آن در عراق" محسوب خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016