دوشنبه 2 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: احداث دو نيروگاه جديد در کنار نيروگاه بوشهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکيد کرد که دو گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بطور کلی مثبت و رو به جلوست و بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران تاکيد دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، بهروز کمالوندی درباره گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: ما دو گزارش داشتيم که يکی از آنها، گزارش مديرکل آژانس به شورای حکام حدود دو هفته پيش بود. گزارش ديگر نيز گزارش خاص مديرکل آژانس درباره برنامه اقدام مشترک ما و ۱+۵ بود که جمعه گذشته منتشر شد.

وی افزود: در هر دو گزارش می‌توان گفت که روند بطور کلی مثبت و رو به جلوست؛ به عبارت ديگر، هر دو گزارش مديرکل آژانس اشاره کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران صلح‌آميز است. اين دو گزارش همچنين اشاره کرد که چيزی دور از چشم آژانس وجود ندارد و آنچه که هست، صلح‌آميز است.

کمالوندی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، افزود: البته در واقع جمله‌ای وجود دارد که آژانس همواره به صورت‌های مختلف به آن اشاره کرده است، مبنی بر اينکه موارد اعلام نشده را نمی‌تواند تأييد کند که صلح‌آميز است. به غير از اين، می‌توان گفت که تحول عمده‌ای در مسير گزارش‌های آژانس مشهود است.

وی ادامه داد: بر اساس توافق ما و ۱+۵، آژانس موظف است که گزارش‌ها را به صورت دوره‌ای و ماهانه ارائه کند؛ در اين گزارش نيز با توجه به توافق انجام شده مبنی بر اينکه نيمی از UF۶ بيست در صد رقيق شود و نيمی از آن اکسيد؛ طبيعتاً آژانس هم بايد آن را گزارش می‌کرد. اين گزارش نشان داد که جمهوری اسلامی ايران به تعهدات خود عمل کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هنوز اکسيدسازی را تمام نکرده‌ايم

کمالوندی در برابر اين پرسش که اکسيدسازی در چه مرحله‌ای است؟" پاسخ داد: ما هنوز اکسيدسازی را تمام نکرده‌ايم؛ با توجه به اينکه بر اساس دوره شش ماهه‌ جمهوری اسلامی ايران بايد به تعهدات خودش عمل کند، در اين دوره قرار بر اين است که مازاد تبديل به اکسيد شود؛ که اين اکسيد مواد اوليه برای توليد سوخت مورد نياز نيروگاه است. ما در حال راه‌اندازی خط اکسيدسازی هستيم و به مجرد اينکه اين خط توليد راه‌اندازی شود، می‌توانيم به سرعت اين اکسيدسازی را انجام دهيم.

وی در ادامه تصريح کرد: گزارش‌های آژانس بيانگر آن است جمهوری اسلامی ايران اطلاعات و دسترسی لازم را در اختيار آژانس قرار داده است؛ قرار بوده که دسترسی مديريت شده به آژانس در خصوص برخی کارخانجات و معادن بدهيم که اين کار انجام شده و اطلاعاتی نيز بايد ارائه می‌کرديم که اين اطلاعات هم به موقع خودش در ارتباط با همه ۱۸ موضوع تحويل داده شده است.

انتظار ما از آژانس، پاسخگويی به موقع و سريع است

کمالوندی افزود: آقای دکتر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، درباره چاشنی‌های انفجاری و بلکه همه ۱۸ موضوع توافق شده با آژانس اشاره کرده که اينها موضوعاتی است که با توجه به تفاهم هايی که با آژانس داريم، بايد بعد از آنکه جمهوری اسلامی ايران اطلاعات و دسترسی‌ها را داد، آژانس ملاحظات، تحليل و اظهار نظر نهايی خودش را ارائه کند. البته آژانس تاکنون در مورد اين ۱۸ مورد اظهارات کلی داشته که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ايران اطلاعات و دسترسی‌ها را به موقع داده و بسياری از اين موارد را بصورت شفاهی اشاره کرده که از نظر ما ديگر اين موارد موضوعی برای ما نيستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به اينکه تفاهم خوبی بين ايران و آژانس وجود دارد و جمهوری اسلامی ايران اطلاعات را بصورت داوطلبانه و فراتر از وظايف خودش و قرارداد با پادمان انجام می‌دهد؛ انتظار داريم که آژانس نيز به موقع و سريع پاسخ دهد و ارزيابی نهايی خودش را ارائه کند.

بحث پارچين اکنون مطرح نيست

وی درباره موضوع پارچين نيز گفت: پارچين موضوعی نيست که اکنون بين ما و آژانس مطرح باشد؛ در گذشته پارچين دو بار مورد بازديد واقع شده است ولی اطلاعات غلط و اتهاماتی که در سطح آژانس پخش می‌کنند موجب می‌شود که آژانس اطلاعاتی را مطالبه کند که وقت‌گير است ولی در نهايت مشخص می‌شود که اين موضوعات ابهام و غير واقعی است.

کمالوندی افزود: اگر واقعاً قرار بر اين باشد که آژانس موضوعی را که مطرح کند، بصورت نهايی ببندد، جمهوری اسلامی ايران در حالتی که ببيند حسن نيت وجود دارد و هدف بر اين است که ابهامی روشن شود، همکاری و همراهی کند. به نظر می‌آيد تا اندازه‌ای آژانس موفق بوده و جوابگوی ما بوده است؛ اگرچه به نظر ما آژانس به ادبياتی عادت کرده که ترک کردن آن زمان می‌برد.

در حال کمک به آژانس برای اصلاح روند غلط گذشته هستيم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به روند پيشين آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: آژانس متأسفانه در گذشته برخی تحليل‌ها را با پيش‌داوری و بصورت کلی داده است که اکنون وقتی اطلاعاتی را می‌گيرد که برخلاف آن است، براياشان سخت است که حرف گذشته خود را برگردانند و عوض کنند.

وی ادامه داد: با اين حال ما در حال کمک کردن به آژانس هستيم که روند غلط را اصلاح کند. در آژانس روند غلطی در خصوص اطلاعات آزاد وجود دارد که اين اطلاعات آزاد به اين معناست که منابع مختلف که حتی می‌تواند سرويس‌های جاسوسی کشورهای دنيا باشد، اطلاعاتی به آژانس برسد و آژانس هم آنها را مبنايی برای سؤالات خودش قرار دهد.

تفاهم نهايی ايران و روسيه درباره ساخت دو نيروگاه

کمالوندی درباره همکاری ايران و روسيه برای ساخت نيروگاه‌های جديد نيز گفت: ما چند ماه گذشته با دوستان خود در روسيه مذاکراتی را در خصوص ساخت نيروگاه‌های جديد داشتيم؛ مشخصاً درباره ساخت دو نيروگاه تفاهم‌های نهايی صورت گرفته است که آماده امضای مسئولان دو کشور است و (درصدديم که) اين امر را دوشنبه و سه‌شنبه در تهران نهايی کنيم که البته ممکن است علاوه بر دو نيروگاهی که اکنون درباره آن صحبت شده، نيروگاه‌های بيشتری درباره آن صحبت شود.

وی گفت: آقای اسپاسکی قرار است علاوه بر ديدارهای خود با من و دکتر صالحی با مقامات وزارت خارجه و مشخصا آقای دکتر عراقچی هم ملاقات کرده و درباره موضوعات مورد علاقه دوطرف بحث و گفت وگو کند.

کمالوندی در پاسخ به اين سوال که آيا در اين سفر تفاهمنامه ای برای احداث اين دو نيروگاه هسته ای امضاء خواهد شد ؟ گفت: من و آقای اسپاسکی در گذشته اين پاراف را داشتيم اما پس از پاراف در اين سطح، بررسی های نهايی انجام می شود و پس از اين بررسی های نهايی، برای امضای رؤسای سازمان های اتمی دو کشور آماده می شود و الآن در اين مرحله هستيم. البته در چارچوب اين کار، تعداد زيادی مذاکرات درباره موضوعات حقوقی، اقتصادی و فنی برگزار می شود که هر کدام از اين مذاکرات، قراردادها و پروتکل های جداگانه خود را خواهد داشت که همه اين امور با روند نسبتاً خوبی پيش می رود و می توان گفت که همه اين تفاهمات ظرف يک يا دو ماه آينده نهايی خواهد شد.

شش سال برای ساخت يک نيروگاه کافی است

وی درپاسخ به اين سوال که ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر به دست کارشناسان روس ۱۰ سال طول کشيد. آيا ساخت دو نيروگاه هسته ای ديگر اين همه مدت طول خواهد کشيد و آيا مهلت مشخصی برای ساخت اين دو نيروگاه تعيين شده است؟ تصريح کرد: به طور معمول، ساخت چنين نيروگاههايی، استانداردهايی در سطح جهان دارد که بين ۵ سال تا ۷ سال است ولی با توجه به شرايط اين مدت کمتر يا بيشتر نيز می شود، ولی ما معتقديم که مدت ۶ سال برای هر نيروگاه کافی باشد و اگر ساخت اين دو نيروگاه با هم آغاز شود، می تواند در يک زمان پايان يابد و کلاً ۶ سال يا ۷ سال مدت متعارفی برای ساخت نيروگاه در سطح جهان است.

دو نيروگاه جديد در کنار نيروگاه بوشهر احداث می شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين سوال که اين دو نيروگاه چه زمانی و کجا ساخته خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: اين دو نيروگاه در کنار همين نيروگاه بوشهر ساخته خواهد شد و ابتدا قرار بود يک نيروگاه در کنار نيروگاه بوشهر ساخته شود که بعداً قرار شد تا يک نيروگاه ديگر ساخته شود و براساس مطالعات نيز ساخت اين سه نيروگاه در بوشهر برای تأمين آب شُرب و کشاورزی مردم منطقه لازم است و با توجه به اينکه اين نيروگاه ها آب شيرين کن هم خواهند داشت، جوابگوی مشکلات منطقه خواهند بود.

کلنگ احداث دو نيروگاه جديد هسته ای امسال زده می شود

وی درباره زمان آغاز ساخت اين دو نيروگاه تصريح کرد: اگر قراردادها ظرف دو سه ماه آينده نهايی شود، اميدواريم که کار کلنگ زنی امسال آغاز شود .

کمالوندی درپاسخ به اين سوال که کشورهای عرب حاشيه خليج فارس درباره ساخت نيروگاه بوشهر نگران بودند و با ساخت دو نيروگاه ديگر نگرانی خود را باز هم اعلام خواهند کرد و موضع جمهوری اسلامی ايران در اين خصوص چيست؟ گفت: امارات در حال ساخت ۴ نيروگاه است و عربستان نيز می خواهد نيروگاه بسازد و ترکيه نيز در شمال خود ۴ نيروگاه و در جنوب خود نيز ۴ نيروگاه دارد و به صورت طبيعی، منطقه به نيروگاه هسته ای نياز دارد.

نيروگاه بوشهر از ايمن ترين نيروگاههای جهان است

وی افزود: من به همسايگان عزيز جمهوری اسلامی ايران اعلام می کنم که نيروگاه هسته ای بوشهر يکی از ايمن ترين نيروگاه های هسته ای جهان است زيرا از دو سيستم ايمنی روسی و غربی استفاده کرده است و کمتر نيروگاهی است که چنين امکانات ايمنی داشته باشد و علاوه بر اين، ما نگران ايمنی خودمان نيز هستيم.

غربی ها به تدريج خودشان را با مسيری که ايران در پيش گرفته، تطبيق می دهند

کمالوندی در پاسخ به اين سوال که ايران برای ساخت نيروگاه های جديد به سانتريفيوژهای بيشتر برای غنی سازی اورانيوم نياز خواهد داشت و چگونه گروه ۱ + ۵ را قانع خواهد کرد که به اين دستگاه نياز دارد؟ گفت: به نظر من غربی ها به تدريج خودشان را با مسيری که ايران در پيش گرفته است، تطبيق می دهند زيرا مسيری که ايران در پيش گرفته است، مسير رو به جلو است و قرار نيست که به عقب برگردد و در گذشته که فشارها و تهديدها بود، به عقب بازنگشت؛ درحالی که هم اکنون مذاکره می کند. بنا بر اين است که ما نگرانی های مشروع غربی ها را جواب بدهيم و راه حل فنی ارائه بدهيم. به هر حال، ايران دارای توان تأمين سوخت است که اين امر به نفع کشورهای منطقه هم است.

اگر طرف مقابل اراده سياسی داشتبه باشد؛ توافق امکان‌پذير است

وی در پاسخ به اين سوال که اگر مذاکرات ايران و گروه ۱ + ۵ شکست بخورد، ايران روند پيش از مذاکرات را درپيش خواهد گرفت و به غنی سازی بيست درصدی اورانيوم خواهد پرداخت؟ گفت: ما اميدوار هستيم که در مسيری که مورد نظر ما است، پيش برويم و به تفاهم و توافق برسيم. اگر طرف مقابل اراده سياسی داشته باشد، حصول تفاهم و توافق دور از دسترس نيست. رفع نگرانی ها راه دارد اما برگشت به عقب ممکن نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016