دوشنبه 2 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: خواهان تلاش بيشتر چين در مذاکرات ايران و ۱+۵ برای دستيابی به توافق نهايی هستيم

ایسنا ـ رييس جمهور هنگام دريافت استوارنامه سفير جديد چين در تهران با اشاره به جايگاه و اهميت چين در منطقه و جهان، اظهار کرد: تهران برای توسعه روابط با پکن هم اهميت و هم اولويت زيادی قائل است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ جحجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی با اشاره به مذاکرات مهم روسای جمهور دو کشور در حاشيه اجلاس های «شانگهای» و «سيکا»، گفت: ايران هيچ مانعی برای توسعه روابط فی ما بين نمی بيند و در انتظار است با سفر «پينگ» رييس جمهوری خلق چين به تهران در آينده ای نزديک اين همکاری ها بيش از پيش ارتقاء يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی سوابق همکاری دو کشور در سالهای پس از پيروزی انقلاب اسلامی را يادآور شد و اظهار کرد: چين در دورانی که ايران مورد تجاوز قرار گرفت و در هنگام تحريم ها اقدامات مفيدی انجام داد که راهگشا و مفيد بود و ما هيچ گاه اين روابط دوستانه را فراموش نخواهيم کرد.

رييس جمهور گفت: ايران و چين همچنين در زمينه فناوری صلح آميز هسته ای از گذشته تاکنون همکاری های ارزشمندی داشته اند و ما امروز خواهان تلاش بيشتر اين کشور در چارچوب مذاکرات ايران با ۱+۵ تا طرفين به توافق جامع و نهايی دست يابند.

وی از سفير جديد چين خواست تا تمام مساعی خود را برای تحقق طرح های امضاء شده ميان دو کشور در حوزه ايجاد شهرک «آی تی»، قراردادهای «فاينانس» و انرژی را بکار ببندد.

روحانی ادامه داد: ايران آماده است تا در ساخت مخازن بزرگ نفت و پالايشگاه های بزرگ با چين همکاری کند.

رييس جمهور از حضور شرکت های چينی برای سرمايه گذاری در بنادر چابهار و جاسک استقبال کرد و گفت: طرح اتصال راه آهن بندر چابهار از طريق کشورهای افغانستان، قرقيزستان و قزاقستان به چين می تواند زمينه های توسعه همکاری بيش از پيش را فراهم آورد و ايران به سرعت در حال تکميل قطعه ريلی بندر چابهار تا افغانستان است.

روحانی از قراردادهای مهم ايران و چين در مذاکرات دوجانبه را همکاری دو کشور در چارچوب کميسيون مشترک با هفت گروه کاری در تهران خواند و گفت: نتيجه تلاش های اين کميسيون بايد زمينه های تعامل تهران – پکن در هفت شاخه اقتصادی، سياسی و فرهنگی را فراهم کند و با سفر رييس جمهوری چين و قراردادهای نهايی در اين خصوص امضا شود.

پانگ سن سفير جديد چين نيز در اين ديدار با اشاره به رايزنی هايش با مقامات عالی رتبه چين برای پيشبرد روابط دو جانبه، گفت: پکن خواهان توسعه روابط در حوزه «آی تی»، «فاينانس» و انرژی است.

وی تأکيد رييس جمهوری چين برای احياء جاده ابريشم از طريق آبهای آزاد را خاطر نشان کرد و گفت: اين اقدام می تواند منجر به ارتباط بيشتر دو ملت و افزايش تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سياسی شود.

پانگ سن با بيان اينکه دو کشور در حوزه مسايل منطقه ای و جهانی ديدگاه مشترک دارند و از يکديگر حمايت کرده اند، گفت: از اشتراک مساعی ايران قدردانی می کند و آماده است تا در حد توان اين بسترهای مشترک را افزايش دهد.

سفير جديد چين با اشاره به اينکه در گذشته به عنوان نماينده ويژه چين در مذاکرات ۱+۵ با ايران حضور داشته است، گفت: کشورش همواره از حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای در چارچوب آژانس بين المللی انرژی هسته ای حمايت کرده است.

وی افزود: ما مخالف تحريم های يک جانبه ايجاد تکليف برای کشورهای خارج از معاهدات ان پی تی بوده و هستيم و اطمينان می دهيم که در مذاکرات آتی ايران با ۱+۵ از موضع ايران حمايت خواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016