دوشنبه 2 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاریس: انقلاب مشروطيت ايران، پيدايش و دستاوردها، سخنرانی محمد امینی و بهزاد کشاورزی، ۵ ژوئيه

نشست نود و هشتم
انقلاب مشروطيت ايران – پيدايش و دستاوردها

دو قرن پيش ايرانيان ستم ديده از استبداد و استثمار، همگام با نخبگان نو انديش و برخی روحانيون ميهن دوست به پاخاستند و با خودکامگی شاهان قاجار مبارزه کردند تا حکومتی بر پايه عدالت ، اراده و رای مردم وجامعه ای آزاد و پيشرو بر قرارسازند.

کارزار ايرانيان ، صد و هشت سال پيش به ثمر نشست . مظفرالدين شاه قاجار فرمان مشروطيت را امضا کرد و به دنبال تصويب قانون اساسی مشروطه، اولين "مجلس شورای ملی ايران" تشکيل شد. در آن مقطع تاريخی ، چنين گونه حکومت برخاسته از رای ملت ، در مشرق زمين کمياب و استثناء بود و بسياری براين باورند که الهام بخش ديگر جنبش های پيشروی منطقه گرديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما درطول اين يک قرن ، " مشروطه ی ايران" به سوی تکامل - چنان که در نظر داشت - پيش نرفت. فراز و نشيب حاصل از جدال مشروطه خواهان و مشروعه خواهان و دخالت شاهان مستبد در امر حکومت و زير پای گذاردن قانون اساسی مشروطه، پيکر بيمار مشروطه ی ايران را به انقلاب بهمن پنجاه و هفت سپرد.

چگونه شد که چنين جنبش مترقی نه تنها بسوی تکامل پيش نرفت بلکه ، حکومتی دينی و به عبارت ديگر همان مشروعه خواهی برآن چيره شد؟

با اين پرسش نشست نود وهشتم "انجمن گفتگو و دموکراسی - پاريس " انجام می شود.

سخنرانان:
· محمد امينی/ مورخ و نويسنده: باز بينی و بازشناسی انقلاب مشروطه ( بررسی زمينه های تاريخی در بازگشت از سکولاريسم و مدرنيته به دولت دينی )
· بهزاد کشاورزی/ مورخ و نويسنده: تنوع عقيدتی روحانيون شيعه در انقلاب مشروطيت
· مديريت نشست: حسن مکارمی

زمان : شنبه ۵ ژوئيه ۲۰۱۴ ، ساعت ۱۸( شش بعد از ظهر )

مکان :
75 BD Vincent Auriol, 75013 Paris
Metro: Chevaleret, Ligne 6


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016