دوشنبه 2 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 تیر» نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ سال ۵۴ درصد
29 تیر» بيکاری شهرها ۲.۳ برابر روستاها شد
پرخواننده ترین ها

جزئيات نرخ بيکاری در ۱۲ گروه سنی

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: نرخ بيکاری عمومی کشور در آخرين گزارش مرکز آمار ايران ۱۰.۵ درصد، نرخ بيکاری مردان ۹.۱ درصد و زنان ۱۸.۹ درصد است. بيکاری برای زنان شهری و روستايی کشور به ۴۷.۲ درصد و برای زنان شهرنشين به رکورد ۵۴.۱ درصد رسيده است. در حال حاضر، تجمع اصلی بيکاران در فاصله سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله قرار گرفته است و اين موضوع نشان می دهد کشور تا سال های آينده نيز همچنان با ميليون‌ها درخواست جديد شغلی مواجه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت نرخ بيکاری در کشور که مربوط به زمستان ۹۲ است، نرخ بيکاری عمومی کشور ۱۰.۵ درصد، نرخ بيکاری مردان تک رقمی و معادل ۹.۱ درصد و نرخ بيکاری زنان نيز بيش از ۲ برابر مردان به ميزان ۱۸.۹ درصد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر پايه اين گزارش، در همين مدت نرخ بيکاری در مناطق شهری کشور ۱۱.۳ درصد، نرخ بيکاری مردان در شهرها ۹.۴ درصد و زنان نيز ۲۲.۱ درصد بوده است. از سويی ديگر، نرخ بيکاری روستاهای کشور ۸.۷ درصد بوده که در اين بخش از کشور، نرخ بيکاری مردان روستايی ۸.۲ و نرخ بيکاری زنان در روستاها نيز ۱۱ درصد بوده است.

کاهش نرخ بيکاری مردان به زير ۱۰ درصد

مرکز آمار اعلام کرده است کمترين نرخ بيکاری کشور مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بيشتر (سن بازنشستگی) به ميزان ۱.۲ درصد است و پس از آن کمترين ميزان بيکاران نيز در گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ ساله (در آستانه بازنشستگی) به ميزان ۱.۶ درصد است.

طبق بررسی های صورت گرفته، وضعيت بيکاری در کشور به نحوی است که هنوز پيک تقاضا برای کار و بيشترين جستجوی شغلی از سوی افراد گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله صورت می گيرد. همچنين ۱۵ تا ۱۹ ساله ها نيز ۲۰.۹ درصد و ۲۵ تا ۲۹ ساله ها نيز با ۱۹.۷ درصد؛ بالاترين نرخ بيکاری کشور را دارا هستند.

به بيان ساده تر، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال کشور بالاترين درصد تقاضای شغل قرار دارد و عمده مسائل مربوط به بيکاری که اين روزها از سوی خانواده ها و همچنين مقامات دولتی مطرح می شود، در اين دوره سنی قرار دارد.

تجمع بيکاران از ۱۵ تا ۳۰ سالگی

به يکباره از ۳۰ سالگی به بعد نرخ بيکاری کشور تک رقمی می شود و درباره ۳۰ تا ۳۴ ساله های کشور نرخ بيکاری به ۹.۷ درصد کاهش می يابد. هرچند اغلب افراد جويای شغل تا قبل از ۳۰ سالگی وارد بازار کار کشور می شوند اما درصدی از جا به جايی های شغلی و حتی بيکاری در سنين ۳۰ تا ۶۵ سال ديده می شود.

بدترين وضعيت بيکاری در کشور مربوط به زنان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله به ميزان ۴۷.۲ درصد است. همچنين زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله کشور نيز دارای ۳۵ درصد بيکاری هستند، از سويی وضعيت بيکاری زنان در حالی بدتر می شود که بدانيم نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله ساکن در شهرهای کشور به ۵۴.۱ درصد رسيده است.

وضعيت بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور در روستاها تا حدودی بهتر از شهرها و به ميزان ۲۸ درصد است. يک نکته حائز اهميت درباره اشتغال زنان ساکن در روستاها و شهرهای کشور اين است که نرخ بيکاری زنان روستايی از ۵۵ سال به بعد صفر می شود ولی اين نرخ برای زنان شهری از ۶۰ سال به بعد به صفر می رسد.

اين مسئله نشان می دهد که زنان ساکن در شهرها به دليل برخورداری از وضعيت نسبتا بهتری از زندگی در برابر زنان روستايی کشور، توان باقی ماندن بالاتری در بازار کار کشور را نسبت به زنان روستايی دارند. همچنين نشان می دهد که سکونت در شهرها به مراتب دشوارتر از روستاها و پُرهزينه تر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016