دوشنبه 30 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 تیر» بيکاری شهرها ۲.۳ برابر روستاها شد
2 تیر» جزئيات نرخ بيکاری در ۱۲ گروه سنی
پرخواننده ترین ها

نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ سال ۵۴ درصد

ايرنا: در حالی که نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ساله در مناطق شهری کشور ۵۴/۱ درصد است، اين ميزان برای مردان در همين گروه سنی ۲۳/۸درصد است. بر اساس گزارش مرکز آمار ايران درخصوص نتايج آمارگيری زمستان سال ۹۲، نرخ بيکاری مردان و زنان جوان در مناطق روستايی به ترتيب ۱۸/۴ و ۲۸درصد است.

پايين‌تربودن نرخ بيکاری زنان جوان در مناطق روستايی کشور نه به‌دليل افزايش فرصت‌های شغلی در اين مناطق، بلکه به‌خاطر مشارکت زنان روستايی در کارهای زراعی، دامداری، مرغداری و صنايع دستی است؛ از آنجا که نتايج کار آنها منجر به افزايش درآمد خانوار خواهد شد، آنها در زمان سرشماری، خود را شاغل اعلام می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنان فروشنده محصولات کشاورزی در شهرهای شمالی ايران، گويای اشتغال بخش وسيعی از زنان مناطق روستايی است. زنان روستايی در مناطق يادشده نه‌تنها در امور کشاورزی فعالند بلکه با محصولات بسيار اندکی که از باغ يا باغچه خود به‌دست می‌آورند، ماحصل تلاش خود را به شهرها برای فروش می‌آورند.
نرخ بيکاری زنان جوان در مناطق شهری استان‌های لرستان، کرمانشاه و زنجان بيش از ۸۰درصد است که اين نرخ گويای شرايط بسيار نامناسب اين استان‌ها برای اشتغال زنان دارد.

نرخ بيکاری مردان جوان در مناطق شهری استان‌های کرمانشاه و گيلان بيش از ۵۰درصد است.
يکی از ويژگی‌های بازار کار ايران عدم تعادل آن است که اين عدم تعادل به‌لحاظ نرخ بيکاری متفاوت در استان‌های مختلف کشور، در ميان گروه‌های سنی مختلف و به‌لحاظ جنسيتی بسيار مشهود است به طوری که در استانی نظير يزد نرخ بيکاری جمعيت ۱۵سال به بالا در زمستان ۹۲ معادل ۲/۵ درصد بوده که به تفکيک دو گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ و ۱۵ تا ۲۹ سال به ترتيب ۳/۱ و ۶/۳ درصد گزارش شده است.
عدم تقارن جنسيتی بازار کار در حالی است که بازار کار نيز برای دانش‌آموختگان هم دشوارتر از افراد کم‌سواد است و نرخ بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی چندين برابر افراد کم‌سواد و دارای تحصيلات متوسط است.

ترديدی نيست که يکی از راه‌های مهم توسعه، بخش صنعت است که می‌تواند اشتغال بالايی را در کشور ايجاد کند و صنايع خودروسازی يا صنايع نفت و گاز و پتروشيمی که اشتغال بالايی را در کشور ايجاد کرده‌اند، گويای اين واقعيت است.

اقتصاد ايران هم‌اکنون در شرايط رکود تورمی است و ترديدی نيست با اينکه نرخ تورم در چندماه فعاليت دولت تدبير و اميد به نحو شايسته‌ای تقليل يافته اما هنوز اقتصاد ايران در شرايط رکود به‌ سر می‌برد. نبود سرمايه‌گذاری، کمبود درآمدهای ارزی، مشکلات بانک‌های کشور به‌دليل برداشت‌های بی‌حساب هشت سال گذشته، نبود مواد اوليه، رقابت‌ناپذيری اقتصادی، بيکاری بالا و مشکلاتی ازاين‌دست مهم‌ترين موانع اشتغال در کشور هستند و شکی نيست در چنين شرايطی، زنان نخستين قربانيان شرايط نامطلوب اقتصادی هستند.
بی‌ترديد، برنامه‌های توسعه در گرو حضور موثر زنان در جامعه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016