سه شنبه 3 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی مطهری: دولت بايد "ساپورت" را غيرقانونی اعلام و با آن برخورد قانونی کند

خبرگزاری تسنيم: نماينده مردم تهران در مجلس با انتقاد از پديده بی‌حجابی در سطح جامعه، اقدام عملی در اين زمينه را وظيفه دولت دانست و تاکيد کرد که دولت تاکنون در اين زمينه کاری انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنيم، بررسی سوال علی مطهری نماينده مردم تهران و سيدناصر موسوی لارگانی نماينده فلاورجان در مجلس از عبدالرضا رحمانی فضلی وزير کشور در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

بی‌تفاوتی وزارت کشور نسبت به پديده بانوان ساپورت‌پوش در تهران و برخی شهرهای ديگر و عدم توجه وزارت کشور به اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و حذف بودجه اين قانون سوالات اين دو نماينده مجلس از عبدالرضا رحمانی فضلی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين جلسه علی مطهری نماينده مردم تهران به عنوان نماينده سوال‌کننده از وزير کشور طی سخنانی گفت: سوره نور در قرآن درباره مساله مربوط به حجاب و عفاف است و در بيان شهيد مطهری آنچه قرآن درباره حريم‌های عفاف و حجاب و مجازات بی‌عفتی بيان می‌کند، می‌خواهد تاکيد کند که اينها مسائل بسيار جدی است و يکی از بدبختی‌های دنيای امروز تحقيرکردن اصول عفاف و تقوا در امور جنسی است.

وی سوال خود از وزير کشور را سهل‌انگاری وزارت کشور در نظارت بر پوشش اسلامی در جامعه برشمرد و با اشاره به سهل‌انگاری‌های صورت‌گرفته در پوشش اسلامی گفت: نقطه شروع انحطاط در پوشش اسلامی، مربوط به سياست‌های دولت گذشته در نظارت بر اين موضوع بود به طوری که رئيس‌جمهور گذشته و آقای مشايی معتقد بودند که دولت در اعمال قانون در موضوع پوشش اسلامی، وظيفه‌ای ندارد و فقط بايد کار فرهنگی انجام داد و کار فرهنگی هم وظيفه مربيان جامع مثل روحانيون، صداوسيما و آموزش و پرورش است که در واقع يک مغالطه بود.

اين نماينده مجلس يادآور شد: ما شاهد بوديم که رئيس‌جمهور وقت چند بار عليه اقدامات نيروی انتظامی صحبت کرد و در جلسه سوال از رئيس‌جمهور هم نظارت دولت بر پوشش اسلامی را به سخره گرفت و خطاب به نمايندگان گفت: «مگر خود شما گناه نمی‌کنيد، اين قدر گير سه پيچ ندهيد، بگذاريد مردم خوش باشند» و اين درحالی است که اجماع فقها بر اين است که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اقدام عملی و اعمال قانون است، وظيفه دولت اسلامی است.

مطهری ادامه داد: به هر حال ما از دولت گذشته به دليل افکار ويژه‌ای که داشت، انتظار نظارت بر پوشش اسلامی در سطح جامعه و اجرای قانون عفاف و حجاب را نداشتيم اما از دولت جديد اين انتظار را داريم، چراکه آقای روحانی نيز چند بار بر روی اين موضوع تاکيد داشت اما عملا می‌بينيم که دولت فعلی نيز تقريبا راه دولت گذشته را طی می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود تصريح کرد: مطرح شدن اين بحث به اين معنی نيست که وضعيت حجاب در کل کشور اسفناک است و يک عصيانی عليه حجاب در کشور صورت گرفته است، بلکه در کل کشور و در مجموع وضعيت پوشش اسلامی قابل قبول است و اصولا مردم ايران بويژه بانوان، پوشش اسلامی را از روی عقيده و براساس منطق و استدلال پذيرفته‌اند و سخن در برخی موارد ناهنجار است که گاهی فضای عفاف جامعه را آلوده کرده و بنيان خانواده را تهديد می‌کند. همچنين ضرورت کار فرهنگی و تقويت بعد دينی و اخلاقی مورد اختلاف نيست و همه قبول داريم که اساس اين است که افراد با اراده خود و از روی اعتقاد و ايمان پوشش اسلامی را رعايت کنند و نظارت و اقدام عملی دولت در درجه دوم قرار دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس با تاکيد بر اينکه هر مقدار که کار فرهنگی و تربيت دينی صورت بگيرد و هر چقدر هم که بودجه در اين راه صرف شود، باز هم عده‌ای به دليل گرايش به فرهنگ غربی و تحت تاثير شبکه‌های ماهواره‌ای، پوشش اسلامی را رعايت نمی‌کنند، گفت: دولت اسلامی در اينجا وظايفی دارد و نمی‌توان آن را برعهده مردم گذاشت چراکه براساس فقه اسلامی آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است، وظيفه دولت اسلامی است اما دولت‌ها معمولا از اين مسئوليت خود احيانا با نگاه به انتخابات آينده شانه خالی می‌کنند و آن را موکول به کار فرهنگی و تامين بودجه می‌کنند در حالی که اگر همه متوليان فرهنگی وظيفه خود را به خوبی انجام دهند و بودجه کافی هم صرف اين موضوع شود، باز هم با موارد ناهنجار مواجه خواهيم شد چراکه ممکن است برخی فلسفه حجاب را قبول داشته باشند اما در عين حال آن را رعايت نکند.

مطهری با بيان اينکه در جايی که نياز به اعمال قانون است، دولت بايد اقدام کند، گفت: اگر کسی اقدام به روزه‌خواری هم کند، دولت موظف به اقدام است و اقدام برای حفظ عفاف جامعه مخالف آزادی نيست همانطور که اعمال قانون در مساله سوادآموزی يا بهداشت عمومی مانند الزام مردم به تزريق واکسن مخالف آزادی اجتماعی نيست بنابراين اگر دولت اين موضوع را رها کند، بنياد خانواده آسيب می‌بيند.

وی افزود: اگر بخواهيم با سهل‌انگاری در مساله نظارت دولت بر پوشش اسلامی، آزادی تحريکات جنسی را در جامعه رواج دهيم، بايد در اين صورت به لوازم آن يعنی اماکن کذايی مانند کلوب‌های شبانه که در غرب وجود دارد، پايبند باشيم و گرنه عقده‌های روانی به خصوص در جوانان به وجود می‌آيد که سبب عدم تعادل جامعه و حوادث ناگوار خواهد شد بنابراين ما يا بايد نظام خانوادگی اسلامی را پياده کنيم و يا به نظام خانوادگی غربی پايبند باشيم و حرکت بينابين موجب می‌شود که مزايای نظام خانوادگی اسلام را نداشته باشيم و دچار معايب نظام خانوادگی غربی شويم.

نماينده مردم تهران در مجلس با تاکيد بر اينکه ما طرفدار سختگيری در مساله عفاف و حجاب نيستيم، تصريح کرد: ما به اين موضوع معتقد نيستيم که به مجرد يک نقص کوچک در يک فرد با آن فرد برخورد شود بلکه معتقديم که دولت وظيفه دارد در مواجهه با موارد بسيار ناهنجار اعمال قانون کند و گذشته از قانون شرع، ما قانوع عفاف و حجاب را داريم که ۲۶ دستگاه اجرايی را موظف به انجام وظايفی کرده و وزارت کشور را مسئول هماهنگی آن دستگاه‌ها کرده است بنابراين خلأ قانونی نداريم و اساسا هم نياز به قانون نداريم چراکه آيات قرآن و سنت برای اين موضوع کافی است.

مطهری در ادامه سخنان خود با بيان اينکه اگر گناه آشکاری در جامعه انجام می‌شود، دولت مکلف است که برخورد کند، اظهار داشت: معتقديم که اگر نوعی پوشش مانند ساپورت به تاسی از شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور باب شد که به هيچ عنوان هم فلسفه حجاب را تامين نمی‌کند، دولت موظف است غيرقانونی بودن آن را اعلام کرده و اعمال قانون کند تا اين موضوع رسميت پيدا نکند و اين کار در درجه اول بايد از اماکن دولتی و نسبت به کارمندان دولتی و دانشجويان انجام شود اما ما می‌بينيم که اين پديده روز به روز در حال پيشرفت است و چه بسا افرادی تصور کنند که اين نوع پوشش منافاتی با پوشش اسلامی ندارد بنابراين بايد در اين زمينه اطلاع‌رسانی شود و دولت اطلاعيه صادر کند و غيرقانونی بودن آن را اعلام کند که البته آقای رحمانی فضلی قبلا قول داده بود که اين کار را انجام دهد اما متاسفانه اين اقدام انجام نشد.

مطهری افزود: قطعا دولت در اين زمينه زحماتی کشيده اما آنچه در سطح جامعه مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که دولت نتوانسته توفيق قابل توجهی پيدا کند بنابراين بايد نگاه خود را نسبت به مسئوليت دولت اصلاح کند و آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اقدام عملی و اعمال قانون است، وظيفه خود بداند و از سوی ديگر به دنبال روش‌های بهتر و موثرتر باشد البته به نظر بنده دولت به وظيفه خودش عمل نکرده است.

علی مطهری در بخش دوم سخنان خود با اشاره به سخنان وزير کشور، گفت: متاسفانه وزير هنوز آن نگاه گذشته را دارد و معتقد است که برای بحث حجاب و عفاف صرفا بايد کار فرهنگی انجام شود و در واقع صورت مساله برای ايشان کاملا روشن نيست در حالی که بنده تاکيد داشتم که صورت مساله روشن شود و تاکيد کردم که هر مقدار هم که کار فرهنگی انجام شود و بودجه هم برای آن گذاشته شود اما باز هم عده‌ای عفاف و حجاب را رعايت نمی‌کنند و دولت در اينجا وظيفه دارد که اقدام عملی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: وزير صحبت از واگذاری بحث امر به معروف و نهی از منکر به مردم می‌کند، در حالی که کسی در اين زمينه سوالی ندارد چراکه امر به معروف لسانی وظيفه همه مردم است اما بحث در مورد آن مرتبه از امر به معروف است که مستلزم اقدام عملی و اعمال قانون است، همچنين وزير می‌گويد که قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرايی ندارد، در حالی که اگر اين قانون ضمانت اجرايی ندارد، قابل اصلاح است و اگر لازم باشد، مجلس آن را اصلاح می‌کند البته بايد به اين نکته تاکيد کرد که ما نياز به قانون نداريم چراکه در قانون مدنی و در دين اسلام و در قانون اساسی بر اين موضوع تاکيد شده و اصلا نيازی هم به قانون عفاف و حجاب نبود.

اين نماينده مجلس در ادامه سخنان خود تاکيد کرد: ما نمی‌گوييم که هر فردی که يک نقص کوچکی در حجاب دارد، دستگير شود و همچنين ادعايی نداريم که همه بانوان کشور چادری شوند و ما هيچ نقصی در حجاب نبينيم، شايد در زمان ظهور حضرت حجت هم به چنين دوره‌ای نرسيم اما بحث بر اين است که آن موارد ناهنجاری که جامعه را تهديد می‌کند، بايد برخورد شود و همچنين ورود به ادارات دولتی و دانشگاه‌ها با پوشش ساپورت ممنوع شود و جای سوال است که چرا وزارت کشور در اين زمينه حکمی صادر نمی‌کند و جلوی اين موضوع را نمی‌گيرد.

مطهری برهمين اساس تاکيد کرد: اين بحث يک بخشنامه‌ای می‌خواهد که مردم احساس کنند که دولت در اين موضوع دارای اراده است و اگر مردم چنين احساسی کنند، ۵۰ درصد از مشکل حل می‌شود بنابراين من از صحبت‌های وزير قانع نشدم و درخواست رای‌گيری دارم.

به گزارش تسنيم، پس از قانع‌نشدن نمايندگان سوال‌کننده، بهارستان‌نشينان با ۶۴ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماينده حاضر در صحن علنی پاسخ‌های وزير را قانع‌کننده ندانستند.

از نکات جالب توجه اين جلسه پخش تصاويری از بانوان ساپورت‌پوش و بدحجاب در سطح جامعه بود که از مانيتورهای مجلس و به خواست علی مطهری پخش شد.

در زمان پخش اين تصاوير عده‌ای از نمايندگان اعتراض خود را به پخش اين تصاوير اعلام کردند و اين موضوع سبب ايجاد سروصداهايی در مجلس شد.

علی مطهری هم در واکنش به اين اقدامات، به مزاح گفت: ظاهرا دوستان از اين تصاوير به وجد آمدند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016