دوشنبه 6 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مطهری خطاب به محسنی اژه‌ای: منطق شما این است که موسوی و کروبی بايد تعظيم عرض کنند تا آزاد شوند

علی مطهری در واکنش به صحبت اخير محسنی اژه‌ای مبنی بر "دليلی برای رفع حصر وجود ندارد"، يادآور شد که «امام علی(ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند از حقوق اجتماعی‌شان محروم نکرد و آزاد بودند که حتی پای منبر ايشان انتقاد و اعتراض کنند».

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی مطهری در واکنش به اظهارات اخير دادستان کل کشور درباره مسأله حصر نامه‌ای خطاب به وی نگاشته است.

متن کامل نامه علی مطهری که آن را در اختيار خبرنگار پارلمانی ايسنا قرار داده، بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«جناب حجت‌الاسلام آقای اژه‌ای

دادستان محترم کل کشور

با اهداء سلام؛ در مصاحبه جنابعالی با خبرگزاری تسنيم مطلبی آمده است که با قانون اساسی سازگار نيست. فرموده‌ايد "نظام با تمام سعه صدر خود با سران فتنه برخورد کرده است و دليلی برای رفع حصر وجود ندارد"؛ در واقع جنابعالی آقايان موسوی و کروبی را بدون محاکمه و حکم قضايی و بدون دادن حق دفاع به آنها محکوم به حبس ابد کرده‌ايد. اصل سی و ششم قانون اساسی می‌گويد: "حکم به مجازات و اجرای آن بايد تنها از طريق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد". اصل سی و هفتم می‌گويد: "اصل، برائت است و هيچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اين که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد". اصل سی و دوم نيز می‌گويد:‌ "هيچ‌کس را نمی‌توان دستگير کرد مگر به حکم و ترتيبی که قانون معين می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذکر دلايل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضايی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از اين اصل طبق قانون مجازات می‌شود".

بديهی است که قانون اساسی برای اجراست نه يک امر تشريفاتی.

فرموده‌ايد: "موسوی و کروبی به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده‌اند، جان مردم را به خطر انداختند و در فتنه برخی کشته شدند که اينها در اين مسائل شريک هستند و تا زمانی که جبران و توبه نکنند و در مقابل ظلمی که کردند اقدامی انجام ندهند چرا بايد رفع حصر شوند؟"

خلاصه حرف شما اين است که اگر توبه کنند، بخشيده می‌شوند. اين منطق نه با عقل سازگار است و نه با شرع. توبه مربوط به رابطه انسان با خدا و جبران حق‌الله است و با توبه، حق‌الناس جبران نمی‌شود. اگر واقعاً تنها عامل خسارات مالی و جانی پديد آمده اين دو نفر هستند و طرف مقابل هيچ نقشی در آن نداشته است چرا بايد با توبه آنها از جرمشان گذشت؟ معلوم می‌شود مسأله اصلی اين است که آنها بايد تعظيم عرض کنند تا آزاد شوند و اصولاً منتقد نظام يا بايد در زندان باشد و يا در حصر، نمی‌شود کسی به نظام انتقاد يا اعتراضی داشته باشد و آزاد باشد.

اين منطق نه با قانون اساسی ما، نه با شرع مقدس و نه با سيره اولياء دين سازگار است. امام علی عليه‌السلام خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند از حقوق اجتماعی‌شان محروم نکرد و آزاد بودند که حتی پای منبر ايشان انتقاد و اعتراض کنند.

علاوه بر اين، با اين منطق حضرتعالی که جرم اينها بزرگ است و تا توبه نکنند از حصر خارج نمی‌شوند، افراد ديگری نيز بايد در حصر باشند، ‌زيرا ما هم می‌گوييم برخی از مقامات عالی دولت گذشته جرمشان چه از نظر قانون‌شکنی‌ها و چه در حوادث سال ۸۸ بزرگ است و بايد در حصر باشند و تا توبه نکنند نبايد از حصر خارج شوند.

اگر قرار باشد قانون اساسی و عدالت و مصالح اسلام و مردم را کنار بگذاريم و به "استحسانات من عندی" عمل کنيم همين می‌شود و هرکسی می‌تواند ديگری را در حصر قرار دهد.

اميد است جنابعالی که دلسوزی‌تان برای انقلاب اسلامی برای همه روشن است و به طور کلی دستگاه قضايی موضوع فتنه را با تدبير و عمل به قانون برای هميشه حل کند.

با تقديم احترام
علی مطهری»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016