چهارشنبه 4 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ايران: سردار سليمانی در عراق نيست

• تکذيب ارسال ۱۳۰ هواپيما به عراق

مهر - سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات عراق گفت: تروريسم ابزار و آلت دست برخی کشورها و محافل است که از اين ابزار برای اهداف شوم خود در منطقه استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در اين باره که گفته شده ۱۳۰ هواپيمای عراقی که در ايران بوده اند بازپس فرستاده شده اند گفت: اين خبر از سوی مقامات عراقی نيز تکذيب شد و ما هم چيز بيشتری نداريم و تکذيب می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوال ديگر مهر درباره انفجارهای اخير در لبنان و اين که به نظر می رسد بعد از عراق و سوريه تروريست ها قصد ايجاد بحران در لبنان را دارند و تحليل از شرايط منطقه گفت: يکی از نگرانی هايی که همواره اعلام کرده ايم گسترش فعاليت های تروريستی در منطقه است. ما همواره اعلام کرده ايم که تروريسم محدود به يک منطقه نخواهد بود. لبنان، سوريه، عراق و خيلی از کشورهای ديگر تروريست ها را تجربه کرده اند و توسعه تروريست و اهداف تروريستی در کشور های مختلف موجب نگرانی شديد است.

افخم خاطرنشان کرد: اين که تروريسم ابزار و آلات دست کشورها و محافل است که از اين ابزار برای رسيدن به اهداف شوم خود در منطقه استفاده کنند همواره موجب ايجاد نگرانی و اختلال در روند انتخابات و غلبه بر صندوق های رای و تحميل اسلحه و ترور به جای مردم سالاری از مشکلاتی است که تروريسم به وجود می آورد.

وی گفت: تروريسم امروز برای غلبه به رای و آرای مردم در کشورهای مختلف به کار گرفته می شود، ما اين پديده شوم را محکوم کرديم و فکر می کنيم تنها راه مقابله در ريشه کن کردن تروريسم علاوه بر هوشياری ملتهای منطقه تقويت وحدت ملی کشورها و توجه جدی جامعه جهانی به اين معضل بشری است و اين که استفاده ابزاری از تروريسم بر اساس معيار دو گانه بايد خاتمه داده شود تا طی يک راه جهان شمول موضوع تروريسم خاتمه پيدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در بخش ديگری از صحبت های خود ضمن تاکيد بر اين امر که هيچ نيروی ايرانی به ويژه سردار سليمانی در عراق حضور ندارد، در پاسخ به سوالی درباره همکاری ايران و آمريکا در عراق و اين که آيا با توجه به حضور نيروهای آمريکايی در عراق اگر از ايران درخواست کمک شود ايران حاضر به همکاری با آمريکا در عراق خواهد بود اظهار داشت: تا به اين لحظه درخواست کمکی صورت نگرفته است، اگر صورت بگيرد ايران در چارچوب روابط با عراق و بر اساس پروتکل های بين المللی درخواست را پيگيری می کند و در مورد شکل کار تصميم می گيرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات نخست وزير اقليم کردستان عراق که گفته است اقليم خودمختار سعودی نشين را می تواند در عراق تشکيل شود و عراق ديگر به شرايط گذشته باز نخواهد گشت گفت: اميدواريم اين گونه تحليل ها که اعلام می شود عراق به گذشته باز نمی گردد و تحليل های بسيار ضعيفی است و تحليل دشمنان عراق در منطقه است پايان يابد. همه احزاب و گروه ها در عراق خواهان وحدت عراق هستند و معتقدند اين کشور می تواند در مقابل تروريسم بايستد. اميدواريم با حفظ وحدت ملی و تقويت آن روندی که در عراق شروع شده خاتمه يابد و ما خواهان عراق قوی با تمام قدرت خود در منطقه هستيم.

وی درباره حضور نمايندگانی از ايران در مذاکرات وزير امور خارجه آمريکا در عراق با اشاره به اين که اين جنس جديدی از سوال است گفت: حضور نمايندگان از ايران در مذاکرات وزير خارجه آمريکا در عراق نه سابقه داشته و نه وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016