یکشنبه 8 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

میر حسین موسوی بازی ایران و آرژانتین را دیده است

بیش از سه سال از حصر میرحسین و رهنورد می گذرد و در ایام ۴۰ ماه حصر پر فراز و نشیب این دو همراه جنبش سبز مردم ایران همراه و همدل با مردم کشورمان در شادی ها و تلخی ها روزگار گذراندند. هنوز هیچ یک از نهادهای امنیتی و حکومتی مسئولیت حصر خانگی رهبران جنبش سبز را به عهده نگرفته اند، هرچند که تلاش هایی برای خاتمه ی حصر خبر از چند دستگی این تصمیم گیری در سطح کلان می دهد. تلاش هایی که علی رغم انتظار جدی که در جامعه دیده می شود هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش کلمه، میرحسین و رهنورد که بیش از سه سال است در حصر به سر می برند در حال حاضر به طور هفتگی با خانواده خود ملاقات دارند. ملاقات هایی که حدودا یک ساعت و نیم در هفته و با حضور محدود اعضای خانواده صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش فضای حاکم بر ملاقات ها برخی اوقات به شدت امنیتی و برخی روزها مناسب تر است، گرچه همیشه با تفتیش بدنی خانواده وجود دارد. تعداد ماموران که در جلسه ملاقات حاضرند گاهی کمتر و گاهی بیشتر است. علاوه بر آن تمام ملاقات ها در برابر دوربین و دستگاه های اطلاعاتی، انجام می شود.

البته در مجموع فضای ملاقات طی ماه های اخیر با سه سال گذشته که گاه بی خبری های مطلق به سه الی چهار ماه حتی ۸ ماه می رسید، قابل مقایسه نیست و فضای ملاقات هم در حد گفت و گوهای خانوادگی از شرایط بهتری نسبت به قبل برخوردار است. ممانعت از تلفن در طول هفته و نیز روزنامه همچنان ادامه دارد و تنها در حضور دختران و در زمان ملاقات ایشان اجازه تماس تلفنی با عموما مادر خانم رهنورد برقرار می شود. دیدارهای خانم رهنورد با مادر سالخورده اش پس از دیدار اتفاقی چند نفر از فعالین سیاسی و معلمین با ایشان در خانه خانم نواب صفوی دچار اخلال و تعویق های مکرر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روند بازتوانی قلب میرحسین موسوی پس از اطلاع رسانی ها و مطالبه مردمی به طور منظم تحت نظر پزشکان انجام شده و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم اکنون در وضعیت جسمی و روحی مناسبی به سر می برند که انتظار می رود در صورت نیاز با صلاحدید پزشکان معتمد تمدید یابد.

بر اساس این گزارش، خانواده موسوی با پایان فرایند بازتوانی قلب میرحسین در انتظار آغاز مراحل بعدی درمان به سر می برند. هر چند که روند درمان برای زهرا رهنورد هنوز شروع نشده و فعلا در مرحله ی آزمایش های مربوطه متوقف است.

***

میرحسین و رهنورد روز شنبه هفته گذشته همراه با میلیون ها ایرانی، بازی فوتبال تیم ملی ایران و آرژانتین را از تلویزیون ایران به دقت تماشا کرده اند.

میرحسین در ملاقات با خانواده ی خود از عملکرد و بازی خوب و حرفه ای بازیکنان تیم ملی کشورمان تمجید کرده و چنین رویدادهایی را سبب ساز افزایش روحیه ملی و یکی شدن مردم دانسته است.

***

ماموران امنیتی از تحویل دادن برخی از کتاب هایی که خانواده هر بار برای میرحسین و رهنورد تهیه می کنند خودداری می کنند.

در حالی که تمام کتاب ها از عناوینی است با مجوز ارشاد و از کتاب فروشی های رسمی تهیه می شود؛ ماموران می گویند ما در ابتدا کتاب ها را بررسی و مطالعه می کنیم و سپس آن هایی را که صلاح دانستیم در اختیار میرحسین و رهنورد قرار می دهیم.

به نظر می رسد با توجه به این ممنوعیت لیستی از کتاب های ممنوعه که خواندن آن برای نخست وزیر دوران دفاع مقدس و دکتر زهرا رهنورد، ( به دلیل سیاسی بودن!) ممنوع است در حال شکل گیری است.

در صورت تحویل داده نشدن کتاب ها از سوی ماموران، کلمه از هفته ی آینده ستونی را با عنوان معرفی کتاب های ممنوعه برای میرحسین و رهنورد و به عنوان پیشنهاد مطالعه به مردم باز خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016