یکشنبه 19 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتشار سخنرانی خامنه‌ای پس از ۲۶ سال: من میرحسین موسوی را قبول ندارم

khammous26yrslater.jpg
دیگربان - شریه «رمز عبور» متن یک سخنرانی منتشر نشده‌ از علی خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ را منتشر کرده که در آن آقای خامنه‌ای گفته میرحسین موسوی را قبول نداشته و هیچ‌گاه «مسئول جنگ» نبوده است.

متن این سخنرانی از مرکز اسناد ستاد حفظ آثار و ارزش‌های «دفاع مقدس» سپاه «محمد رسول‌الله» استخراج شده و در تازه‌ترین شماره نشریه «رمز عبور» منتشر شده است.

علی خامنه‌ای این سخنرانی را در تاریخ دهم امرداد سال ۱۳۶۷ در جمع فرماندهان لشکر ۲۷ «محمد رسول‌الله» در اهواز ایراد کرده و پس از حدود ۲۶ سال متن این سخنرانی منتشر شده است.

رئیس جمهوری وقت در این سخنرانی به پرسش‌های فرماندهان سپاه درباره حمایت نکردن حداکثری از جنگ که دستور روح‌الله خمینی بوده پاسخ داده و به اختلاف‌های خود با میرحسین موسوی اشاره کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خامنه‌ای در این جلسه گفته «جنگ مسئولیتش با من نیست، حالا هم نبوده، دیروز هم نبوده. عرض کنم که از سال ۶۲ به این طرف، بنده هیچ گونه مسئولیتی در جنگ ندارم.»

وی افزوده از آنجا که مسئولیت دولت بر عهده وی نبوده و نخست وزیر {میرحسین موسوی} مسئول دولت است٬ پس بنابراین مسئولیت جنگ و اقدامات دولت را برعهده نمی‌گیرد.

خامنه‌ای در این سخنرانی با صراحت گفته که به خاطر مسائل قانونی حتی توان تغییر یک وزیر «ضعیف» و «ناقص» را ندارد.

وی اضافه کرده «اگر نخست‌وزیر صد سال هم به فرض محال، یک نفری را پیشنهاد نکند که عوض کنیم، بنده قادر به کار نیستم. من مجبورم این وزیری را که دارم می‌بینم جلوی چشم خودم که نمی‌تواند کار کند و دارد اشتباه می‌کند و دارد غلط عمل می‌کند، باید تحملش بکنم، قبولش کنم. خب بنده چه کار می‌توانم بکنم؟»

رئیس جمهوری وقت در ادامه سخنان خود تاکید کرده «وقتی که امکان قانونی من ندارم، فشار قانونی نمی‌توانم روی مقامی بیاورم، بنده مسئولیت آن مقام را به عهده نمی‌گیرم.»

خامنه‌ای گفته «آن وزیری که من تعیین‌اش نکردم، با حکمیت آمده، آن حرف من را گوش نمی‌کند.»

وی همچنین اضافه کرده میرحسین موسوی را قبول نداشته و با دستور خمینی وی را به عنوان نخست وزیر پذیرفته است.

متن این سخنرانی در شرایطی منتشر شده که علی خامنه‌ای در ۲۵ سالی که در جایگاه رهبری جمهوری اسلامی قرار گرفته در تعیین دست‌کم چهار وزیر حرف آخر را زده است.

دامنه این دخالت‌ها در دولت حسن روحانی نیز به دست‌کم شش وزیر افزایش پیدا کرده است.

وزرای اطلاعات٬ نفت٬ دفاع٬ امور خارجه٬ ارشاد و علوم شش وزیری هستند که با نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی به مجلس معرفی می‌شوند.

محمود احمدی‌نژاد نخستین رئیس دولتی بود که با خامنه‌ای بر سر تعیین معاون اول خود و برکناری وزیر اطلاعات مخالفت و آن را علنی اعلام کرد.

احمدی‌نژاد با این وجود به احکام خامنه‌ای تن داد و اسفندیار رحیم‌مشایی را برکنار و مجبور شد حیدر مصلحی را تا پایان دولتش در وزارت اطلاعات تحمل کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016