سه شنبه 10 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مسعود بارزانی: ظرف چند ماه همه‌پرسی استقلال کردستان را برگزار می‌کنيم

رئيس اقليم کردستان عراق با اعلام اينکه در نظر دارد "ظرف چند ماه" همه‌پرسی استقلال از عراق را برگزار کند از سازمان ملل خواست تا در برنامه ريزی برگزاری رفراندومی در کرکوک براساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نوشته روزنامه حريت، مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق پس از ديدای با نيکولای ملادنف، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق گفت: ما از سازمان ملل می‌خواهيم تا در تحولات کرکوک و ديگر مناطق مورد مناقشه عراق، جايی که قرار است رفراندومی شفاف برگزار کنيم، مشارکت داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از آنکه ارتش عراق اواسط ژوئن سال جاری ميلادی به دنبال حملات گسترده شبه نظاميان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" از شهر کرکوک خارج شد، نيروهای پيشمرگ دولت منطقه‌ای کردستان عراق کنترل اين شهر نفت‌خيز را به دست گرفتند.

در ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق آمده است، يک رفراندوم می‌تواند در کرکوک و ديگر مناطق مورد مناقشه با هدف تعيين خواسته مردم برای اينکه می‌خواهند چه نوع دولتی در آنجا تشکيل دهند برگزار شود.

بارزانی ضمن ادعای اين مساله که کرکوک جزو منطقه کردستان عراق است گفت: دولت منطقه‌ای کردستان عراق مجبور نيست بهای سياست‌های اشتباه بغداد را بپردازد. در پی سياست‌های نادرست بغداد، تروريست‌ها همسايه منطقه کردستان عراق شده‌اند. اما نيروهای پيشمرگ به اقدامات حفاظتی خود از مرزها ادامه خواهند داد.

بارزانی همچنين در مصاحبه با شبکه خبری بی‌ بی‌ سی گفت که در نظر دارد "ظرف چند ماه" همه‌پرسی استقلال از عراق برگزار کند و آن را حق طبيعی مردم می‌داند.

رئيس اقليم کردستان عراق گفت:آنچه که اخيرا روی داده نشان دهنده حق کردستان برای استقلال است و از اين به بعد، ما کتمان نخواهيم کرد که هدف ما اين است. عراق عملا تجزيه شده و آيا قرار است ما هم در اين وضعيت فاجعه باری که کشور گرفتار آن است باقی بمانيم؟ حالا من و مردم هستيم که در باره استقلال تصميم می‌گيريم. ما ظرف چند ماه آينده، در اين مورد همه‌پرسی برگزار خواهيم کرد.

ظاهرا اين همه‌پرسی در ميان ساکنان اقليم خودگردان کردستان برگزار می‌شود و ساکنان ساير بخش‌های عراق در آن شرکت نخواهند داشت.

تصميم به برگزاری همه‌پرسی جدايی از عراق در حالی اعلام می‌شود که طی هفته‌های اخير و با فرار ارتش عراق از برابر داعش در موصل و پيشروی قوای داعش به سوی شهر کرکوک، نيروهای اقليم کردستان عراق در مناطقی که مالکيت آنها محل اختلاف کردها و دولت مرکزی بود مستقر شدند. در حال حاضر پيشمرگ‌های کرد منطقه نفت خيز کرکوک را در اختيار دارند.

از زمان سقوط صدام، کردهای عراق و دولت مرکزی بر سر باقی ماندن اين استان تحت حاکميت دولت مرکزی يا الحاق آن به اقليم کردستان اختلاف نظر داشتند و از چند سال پيش قرار بود برای تعيين سرنوشت اين منطقه، همه‌پرسی برگزار شود. پس از تسلط پيشمرگ‌های کرد بر کرکوک، بارزانی از شهر کرکوک ديدن کرد.

همزمان، خبرگزاری کردپرس در گزارشی در روز ١ ژوئيه به نقل از يک عضو ائتلاف کردستانی، بزرگترين جناح در پارلمان اين منطقه، نوشت که مسعود بارزانی با درخواست دولت عراق جهت خروج پيشمرگ‌های کرد از کرکوک مخالف است زيرا از نظر او، اين مناطق متعلق به کردستان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016