سه شنبه 10 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: هيچ بندزنی نمی‌تواند کاسه شکسته تحريم را به حالت اول برگرداند، سالهای ۸۴ تا ۹۲ تکرار نمی‌شود

رئيس‌جمهور خطاب به صنعتگران و سرمايه‌گذاران اظهار کرد: والله و بالله و تالله که سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و تکرار نمی‌شود. دولت يازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هيچ تصميمی بدون مشورت و شورِ چندين باره اتخاذ نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در بخشی از سخنان خود گفت: ما امروز در شرايطی هستيم که توليد ما با مشکلاتی مواجه است و حل برخی از اين مشکلات وظيفه دولت است.

وی خطاب به توليدگران ادامه داد: مثلاً ما بايد فضای روابط خارجی را فضای مناسبی قرار دهيم تا شما راحت‌تر مواد اوليه را وارد کنيد، تکنولوژی وارد کنيد و در زمينه پولی و مالی راحت‌تر تبادل داشته باشيد.

روحانی با بيان اينکه "دولت در زمينه سياست خارجی ظرف يک ماه گذشته قدم‌های درستی برداشته و شرايط برای توليد مناسب‌تر شده است"، گفت: متأسفانه تحريم توانست بر روی برخی از بخش‌های صنعت ما حتی در صنعت خودرو که سابقه طولانی داشت اثر بگذارد. امروز قدم‌هايی برای حل اين مشکلات برداشته شده، برخی از تحريم‌ها رفع شده و در واقع برداشته شده است و برخی ديگر نيز برداشته خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



رئيس‌جمهور در همين راستا به تلاش دولت و تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای اشاره کرد و گفت: کاسه تحريم شکسته شده است و هيچ بندزنی نمی‌تواند اين کاسه شکسته را به حالت اول بازگرداند.

برخی غصه نخورند؛ ما انقلاب و ارزش‌ها را می‌شناسيم

وی با بيان اينکه "ما به راه خود ادامه می‌دهيم"، اظهار کرد: به تمام دوستان، ارزش‌مداران و عزيزان با زبان آرام و روان عرض می‌کنم که ما انقلاب خود را می‌شناسيم، از ارزش‌های انقلاب اسلامی آگاهی داريم، اين ارزش‌ها را می‌دانيم، عزت ملی‌ خود را پاک می‌داريم. آنها خيلی غصه نخورند. ما می‌دانيم چه‌کار می‌کنيم.

روحانی ادامه داد: وزارت خارجه و تيم مذاکره‌کننده ما کاملاً تخصص لازم را برای حرف زدن در برابر شش قدرتی که در روبروی ما قرار دارند، داراست، سبک و سياق مذاکرات را می‌داند، تجربه کافی دارد و می‌دانيم که سخت است ولی راه را تا موفقيت نهايی به حول قوه الهی ادامه خواهيم داد.

افراط، خشونت و درشت‌گويی به نفع هيچ کشوری نيست

رئيس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود، به اهميت ارتباط و تعامل با کشورهای همسايه اشاره کرد و گفت: روابط‌مان را با کشورهای همسايه نزديک و نزديک‌تر می‌کنيم و اگر يکی - دو همسايه داريم که هنوز آنها تمايلی نشان ندادند، ما علامت لازم را برای يک رابطه خوب به آنها داده‌ايم. ما می‌خواهيم با همسايگان خود روابط دوستانه، برادرانه، صميمانه و با حسن همجواری داشته باشيم و اين را به نفع کشور، همسايگان و ملت‌های منطقه می‌دانيم.

وی ادامه داد: برای ايجاد ثبات، آرامش و جلوگيری از جنگ و اختلاف در منطقه، تمام توان خود را به کار گرفته‌ايم و خواهيم گرفت و می‌دانيم افراطی‌گری، خشونت، درشت‌گويی و دخالت در امر اين و آن به نفع هيچ کشوری نيست. روابط خوب با کشورهای همسايه، امنيت و ثبات در منطقه نه تنها برای صنعت کشور و توليد کشور بلکه برای آرامش مردم و منطقه نيز امری ضروری است و اين راه را ادامه می‌دهيم.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهميت رونق در امر توليد اظهار کرد: برای تحقق اين امر ما در شرايطی هستيم که دولت بايد به بخش توليد کمک کند و ما اين کار را انجام می‌دهيم؛ البته بانک‌های ما در حد لازم توانمند نيستند و بايد توانمندی لازم را کسب کنند. برای اين امر جلسات متعددی تاکنون برگزار شده و برگزار خواهد شد تا تأمين آنچه را که شما سرمايه در گردش می‌ناميد، تحقق پيدا کند اما می‌دانيم که اين کار يک ضرورت است.

برای کمک به بخش توليد، تقسيم‌بندی‌هايی انجام می‌دهيم

وی با بيان اينکه "برای کمک به بخش توليد، ما تقسيم‌بندی انجام می‌دهيم و نمی‌توانيم همه را يکسان ببينيم"، تصريح کرد: آنهايی که در سخت‌ترين شرايط کشور يعنی در شرايط تحريم و مشکلاتی که وجود داشت توانستند خود را نگه دارند و به توليد ادامه دهند، اگر امروز برای رشد توليد خود نياز به کمک دارند، برای حمايت شدن در اولويت هستند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: اولويت دوم برای حمايت، مربوط به بخش‌های توليدی است که دچار مشکل شده‌اند ولی اين مشکل از درون نبوده بلکه از بيرون به آنها تحميل شده است. مثلاً خواسته‌اند مواد اوليه يا قطعه‌ای را وارد کنند ولی در اين ارتباط دچار مشکلاتی شده‌اند؛ از جمله تحريم بانکی، تحريم کشتيرانی و مسائل اينچنينی.

روحانی به بحث معوقات بانکی نيز اشاره کرد و گفت: در بحث معوقات بانکی که برخی از توليدکنندگان دچار آن هستند، در برخی از موارد توليدکننده مقصر نبوده است و بايد آن را ياری کنيم ولی برخی از موارد مقصر بوده که در اين صورت بايد تاوان تقصير خود را بپردازد.

وی با تاکيد بر اينکه "نمی‌شود همه را يک‌طور نگاه کرد و بايد تقسيم‌بندی کرد و اولويت‌ها را در اين زمينه مشخص کرد و کمک‌ها بر اساس اولويت‌ها تنظيم شود"، خاطرنشان کرد: اصل کمک و همفکری در شرايط فعلی ضروری است.

فعاليت کارگروه ويژه برای خروج از شرايط رکود

رئيس‌جمهور با اعلام اين خبر که کارگروهی ويژه برای رونق و خروج از رکود تشکيل شده است، گفت: اين کارگروه در حال فعاليت است. اقداماتی انجام شده که اطلاع داريد؛ البته در برخی از موارد اشتراک نظر وجود دارد. در برخی از موارد نيز اختلاف نظرهايی وجود دارد که ان‌شاءالله در شورای هماهنگی اقتصاد که در هفته‌های آينده برگزار می‌شود موارد اختلافی را مورد بررسی قرار می‌دهيم.

روحانی ابراز اميدواری کرد که "ان‌شاءالله تا پايان تيرماه بسته حمايتی برای رونق و شکستن رکود، آماده، عملياتی و اجرايی شود".

وی در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اينکه "توليد قدم به قدم بايد در اختيار بخش خصوصی قرار بگيرد"، گفت: توليد ما با توليد دنيا متفاوت است. برخی از بنگاه‌های ما بزرگ متولد شده‌اند يعنی ۴۰ سالگی متولد شده‌اند و برخی از بنگاه‌ها يا توليدی‌های ما رشد نکرده‌اند و همان‌طور نوجوان و شيرخوار باقی مانده‌اند. البته مواردی نيز بوده است که حرکت مناسبی داشته‌اند.

روحانی افزود: يکی از اشکالاتی که به بخش خصوصی ما وارد است اين است که از بنگاه‌های کوچک حرکت نکرده‌ايم تا به بنگاه‌های بزرگ برسيم. ما بايد در اين زمينه حرکت درستی انجام دهيم. اگر شرکت‌های چندمليتی وارد کشور ما می‌شوند بايد حواسمان جمع باشد و با اين شرط بيايند که تکنولوژی نو وارد کنيم و بتوانيم آن تکنولوژی را بومی کنيم و به دنبال نوآوری و برند باشيم؛ برند ايرانی در تمام زمينه‌ها.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "ما ملتی بزرگ و دارای تمدنی بزرگ هستيم و توانمنديم"، گفت: بايد دانشگاه‌ها، مراکز تحقيقاتی، بخش‌های خصوصی و همه دست به دست هم بدهيم تا باز هم پرچم عظمت صنعت ايرانی اعم از صنايع ظريف و غيرظريف بار ديگر در قله‌های ايران عزيز به اهتزاز در آيد و اين کار شدنی است. ما می‌توانيم در اين زمينه اراده لازم را داشته باشيم و دست به دست هم بدهيم و سرمايه را به کشور بياوريم.

سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت؛ تصميم فردی و بدون مشورت نمی‌گيريم

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در اين جلسه، صنعتگران و سرمايه‌گذاران، گفت: والله و بالله و تالله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و تکرار نمی‌شود. دولت يازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هيچ تصميم فردی اتخاذ نمی‌کند و هيچ تصميمی را بدون مشورت و شورهای چندين باره اعلام نمی‌کند و اگر تصميمی را اعلام کرد و اشتباه بود برای آنهايی که دولت را نقد می‌کنند و اين اشتباه را متذکر می‌شوند احترام و تواضع قائل است و هم دست‌های آنها را می‌بوسيم.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود تاکيد کرد: ما بايد خودمان را آماده کنيم، بانک‌های ما بايد کمربندهای خود را برای کمک ببندند، بازار سرمايه بايد وارد عمل شود، بنگاه‌های بزرگ بر روی بازار سرمايه تکيه کنند و بنگاه‌های کوچک که توان آنچنانی ندارند به بانک‌ها متکی شوند. بانک‌ها بايد قدم به قدم دست از بنگاه‌داری بردارند، بانک‌ها بايد امانتدار باشند و واسطه خوبی بين مردم و بنگاه‌های اقتصادی باشند.

رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه "راه و روش بانک‌ها بايد اصلاح شود"، گفت: بازار سرمايه نيز بايد فعال‌تر شود؛ البته در کنار آن بايد زمينه را برای ورود سرمايه‌گذاری خارجی به کشور آماده کنيم، چراکه سرمايه داخلی ما برای تمام طرح‌هايی که در نظر داريم و می‌خواهيم انجام دهيم بعضا کافی نيست. بايد سرمايه خود ايرانيانی که در آن طرف سرمايه‌گذاری شده است به داخل آورده شود و ايرانيان خارج از کشور و سرمايه‌گذاران خارجی را به سرمايه‌گذاری در داخل کشور تشويق کنيم.

هيچ اختلاف نظری بين قوا برای تحقق سياست‌های کلی وجود ندارد

وی خطاب به حاضران در مراسم ادامه داد: در اين راستا آنچه را که دولت لازم است تصويب کند، انجام می‌دهد. شما نيز از دولت بخواهيد و آنچه را که نياز است مجلس تصويب کند، ما به مجلس ارائه می‌کنيم. امروز هيچ اختلاف نظری بين دولت، مجلس، قوه قضائيه و سياست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز بيست ساله برای تحقق هدف ما که شکستن رکود، ايجاد رونق و صنعتی کردن کشور است وجود ندارد.

روحانی به اهميت صنعتی شدن کشاورزی نيز اشاره کرد و با بيان اينکه "ان‌شاءالله بايد رشد ما در سال ۹۳ مثبت شود"، يادآور شد: سال گذشته رشد ما مثبت نبود و سال قبل‌تر از آن يعنی ۹۱ را نيز شما خبر داريد. بانک مرکزی اخيرا اعلام کرده که رشد ما در سال ۹۱ منفی ۶.۸ بوده است.

ظرفيت صنعتی شدن داريم ولی هنوز صنعتی نشده‌ايم

به گزارش ايسنا، رئيس‌جمهور در بخش‌های آغازين صحبت خود نيز با تبريک فرا رسيدن ماه مبارک رمضان و همچنين تبريک روز صنعت و معدن، گفت: بسياری از کشورهای دنيا صنعتی شدند به خاطر اينکه صاحب منابع گاز بودند. بسياری از کشورها صنعتی شدند به خاطر اينکه معادن غنی در اختيار داشتند و برخی از کشورها نيز صنعتی شدند چون در کنار آب‌های آزاد بودند و می‌توانستند با جهان خارج در ارتباط باشند. برخی از کشورها نيز صنعتی شدند چون در منطقه جغرافيايی خاص بودند و می‌توانستند کشورهای مختلف را به يکديگر وصل کنند و برخی ديگر نيز صنعتی شدند به خاطر توسعه انسانی، داشتن دانشگاه‌های بزرگ، دانشکده‌های صنعتی، اساتيد، محققان و تلاشگران بزرگ.

وی افزود: کشوری که همه اينها را دارد يعنی هم توسعه انسانی دارد، هم دارای بزرگ‌ترين مخازن گاز جهان است و جزو کشورهای بزرگ دارای مخازن نفت است، کشوری که دو هزار کيلومتر به آب‌های آزاد جنوب و حتی در شمال به نحوی متصل به آب‌های آزاد است، کشوری که می‌تواند از مزيت‌های تجاری برخوردار باشد، کشوری که می‌تواند شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند، کشوری که اين همه دارای دانشجو، دانشگاه، صاحب‌نظر، نابغه و مراکز تحقيقاتی است و بيش از نيم قرن سابقه حرکت صنعتی در اين کشور وجود دارد چطور هنوز ما نمی‌توانيم بگوييم صنعتی شده‌ايم. اشکال کار از کجاست؟ آيا اشکال از برنامه‌های توسعه است؟ آيا اشکال از برنامه‌ريزی دولت و يا قانون مجلس است؟ آيا اشکال از سياست‌های کلی و چشم‌انداز بيست ساله است؟

روحانی با اشاره به اينکه "بايد ببينيم اشکال کار از کجاست"، خاطرنشان کرد: جمله‌ای می‌خواهم بگويم؛ خواهش می‌کنم آن را گزنده تلقی نکنيد. اگر انرژی را به قيمت جهانی تحويل توليد بدهيم آيا توليد کشور ما قدرت صادرات لازم برخوردار است؟ اگر درهای کشور را باز کنيم و تعرفه را کنار بگذاريم و حمايت از توليد را کنار بگذاريم آيا توليد کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟ مگر می‌شود در يک کشور برای هميشه از صنعت حمايت کرد؟ نوزاد و نوجوان نياز به حمايت دارند اما جوان بالغ، توانا و رشيدی که بيش از ۴۰ و ۵۰ سال از عمر آن گذشته آيا باز نياز به حمايت دارد؟ آيا در آن صورت می‌توانيم بگوييم که آن جوان در مسير رشد و پيشرفت قرار می‌گيرد؟

حمايت بدون رقابت، مخرب است

رئيس‌جمهور همچنين با تاکيد بر اينکه "حمايت بايد در کنار رقابت باشد"، تصريح کرد: اگر حمايت باشد ولی در کنار آن رقابت نباشد، اين حمايت مخرب است. چرا بسياری از صنايع ما بعد از ۴۰، ۵۰ سال قدرت رقابت ندارند؟ و در برخی از نامه‌هايی که در اين مدت به رئيس‌جمهور و دولت داده شده گفته شده که اگر دو مرکز بزرگ برای اين صنعت وجود دارد مبادا مبادا که مرکز سومی تأسيس شود. تا چه موقع بايد از اين صنعت حمايت شود؟

دولت، توليدگر و قانونگذار، مذاکرات برد - برد کنند

وی با طرح اين پرسش که "صنعت بايد چگونه روی پای خود بايستد؟" گفت: آنهايی که تجربه بلندمدت و طولانی در توليد و صنعت دارند، بيايند و با هم بنشينيم و در اين زمينه گفت‌وگو کنيم. گفت‌وگو برای اين است که مذاکرات برد - برد حاصل شود. مذاکرات برد - برد تنها با خارجی‌ها نيست. دولت و بخش خصوصی، توليدگران، قانون‌گذاران و اينها نيز بايد مذاکرات برد - برد داشته باشند. در کنار هم بنشينيم و ببينيم که مشکل از کجاست.

روحانی با بيان اينکه "ما در کنار دو سرمايه طبيعی و انسانی نيازمند سرمايه اجتماعی هستيم"، تاکيد کرد: ما بايد به هم اعتماد داشته باشيم. بايد به آينده اعتماد داشته باشيم. بايد همه به قانون احترام بگذرايم. بايد ثبات و امنيت را در آينده کشور ببينيم و مطمئن شويم که دولت دولتی نيست که در يک جلسه بدون مشورت و مطالعه تصميم‌گيری کند. بايد مطمئن شويم که اين دولت، دولتی توانمند است و قادر است ثبات و آرامش بازار را نگه دارد.

اولين قدم برای شکستن رکود برداشته شده است

رئيس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود به موضوع تورم اشاره کرد و گفت: شما امروز در موضوع تورم می‌بينيد که دولت به آنچه که قول داده و اعلام کرده، عمل کرده است. امروز تورم نقطه به نقطه ما ۱۴.۷ درصد است. در واقع تورم نقطه به نقطه در کشور از ۴۳ درصد در حال حاضر به زير ۱۵ درصد رسيده است و اين بايد برای صاحبان حرف و کار، کارآفرينان و صنعتگران ما اطمينان‌بخش باشد. ما روند کاهش تورم در سال جاری را ادامه می‌دهيم.

وی يادآور شد: در ماه خرداد، قيمت مواد خوراکی نه تنها افزايش نداشته است بلکه در مواردی کاهش داشته است و نرخ تورم ماهانه به صورت متوسط حدود يک درصد يا زير يک درصد بوده است. در خرداد ماه اين ميزان ۰.۸ درصد بوده است و اين به نوعی اطمينان‌دهی به جامعه است؛ نوعی ثبات، حرکت معقولانه و کنترل شده به سمت جلو.

روحانی ادامه داد: ما با مشورت با کارشناسان به اين نظر رسيديم که در زمانی که تورم بسيار فزآينده است و حرکت آن سريع است و همزمان رکود وجود دارد، در قدم اول بايد تورم را مهار کنيم و در کنار آن برای شکستن رکود که سخت‌تر از مهار تورم است، اقدام کنيم. امروز می‌توانيم بگوييم اولين قدم برای شکستن رکود برداشته شده است و ما شاهد رشد و توليد در خودروهای سبک، فولاد، پتروشيمی، لوازم خانگی و ... هستيم. در زمينه گاز و توليد نفت قدم‌های مهمی را برداشته‌ايم و چهار فاز در بخش گاز در پارس جنوبی تا پايان امسال به توليد می‌رسد و چهار فاز ديگر در سال بعد به توليد خواهند رسيد. رشد توليد در نفت نيز آغاز شده و ادامه پيدا کرد.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "وزير محترم نفت اعلام کردند که سرمايه لازم برای تغيير همه وسايل گازی در اختيار گذاشته می‌شود"، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل و در زمينه مترو نيز اينچنين است. ما ناچار هستيم يکسری خودرو را با سوخت کم وارد کنيم. ناوگان حمل و نقل ما نياز به تحرک دارد. ما نمی‌توانيم مدام خواهش کنيم و بگوييم در زمينه خودرو يک حرکت سريع کيفی رخ بدهد ولی اين حرکت رخ ندهد.

وی افزود: در زمينه صنعت يکسری محدوديت‌ها دولت ايجاد می‌کند که اين محدوديت‌ها به نفع کشور است؛ البته يکسری محدوديت‌هايی وجود دارد که به ضرر است و بايد برداشته شود. برخی از اين محدوديت‌ها عقلانی و ناصحيح است و البته برخی از آنها نيز درست و عقلانی است. اگر در زمينه توليد پيچ و خم‌های غيرضروری برای دادن مجوز پيش پای توليدگران ما باشد اين به معنای محدوديت غيرعقلانی و ناصحيح است که بايد برداشته شود.

روحانی همچنين گفت: اگر در بخش‌هايی از سيستم اداری ما فساد وجود دارد اين به معنای محدوديت غلط و غيرعقلانی است که بايد مبارزه کرد. اگر رانت وجود دارد با آن نيز بايد مقابله کرد اما همان‌طور که اشاره کردم برخی از محدوديت‌ها عقلانی و درست است. اگر برای صنعت در زمينه رعايت مسائل زيست محيطی و سلامت هوا محدويت قائل می‌شويم اين محدوديت لازم و ضروری است و بايد انجام شود.

صنعت بايد به نفع مردم و جامعه تمام شود

وی با تاکيد بر اينکه "صنعت بايد به نفع مردم و جامعه تمام شود"، گفت: اگر صنعتی است که محيط را آلوده می‌کند بايد برای آن صنعت محدوديت قائل شد و اين ضروری است. گاهی لازم است که تکنولوژی تغيير کند و نوآوری ايجاد شود. اگر محدوديت برای ايجاد امنيت برای مردم باشد مثلا در خودروها بگوييم از وسايلی استفاده شود که امنيت جانی مردم حفظ شود اين محدوديت ضروری است.

روحانی در پايان گفت: ‌در واقع دولت در برخی از مواقع در راستای سلامت، امنيت جامعه و نسل‌های آينده محدوديت‌هايی ايجاد می‌کند اما در جاهايی که اين محدوديت‌ها مشکل‌آفرين است و مفيد نيست دولت بايد در برابر اين محدوديت‌ها مقابله کند.

به گزارش ايسنا، پيش از صحبت‌های رييس‌جمهور در اين مراسم از يازده نفر از پيشکسوتان معدنی، صنعتی، طرح‌های نمونه صنعتی، صنايع معدنی نمونه و ... تقدير شد.

در اين مراسم علاوه بر رئيس‌جمهور، تعدادی از نمايندگان مجلس، حسين فريدون دستيار ويژه رئيس‌جمهور، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور، سيدحسين هاشمی استاندار تهران و همچنين رئيس و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی و فعالان عرصه صنعت و معدن، رؤسای سازمان‌های صنايع و معادن استان‌های کشور، رؤسای تشکل‌های صنعتی و معدن، اعضای خانه صنعت و معدن حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016