پنجشنبه 12 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه: آمریکایی ها بیشترین تاثیر را در طرح احیای دریاچه ارومیه داشتند

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه دولت: سخنگوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت کارشناسان آمریکایی بیشترین تاثیر را در تدوین طرح نجات و احیای دریاچه ارومیه داشتند.

داود رضا عرب سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار CHN به جزئیات مصوبات جلسه اخیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در این جلسه 10 مصوبه جدید برای احیای دریاچه ارومیه مورد بررسی قرار گرفت. پیش از این هم 14 طرح ارائه شده بود.

روز یکشنبه هفته جاری کارگروه نجات دریاچه ارومیه با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور و رییس شورای عالی محیط زیست تشکیل جلسه داد. روحانی در این جلسه تاکید کرد که «دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی که نجات دریاچه ارومیه از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی اش بود، در این جلسه تاکید کرد که «دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند». او همچنین گفت که «دولت وظیفه خود می‌داند که با حفاظت از محیط زیست شرایط را برای زندگی مطلوب و سلامت مردم مهیا کند».

به گفته عرب نخستین طرح که در این جلسه تصویب شد مربوط به انتقاد آب از زرینه رود و سیمینه رود بود. او چنین توضیح داد که «مهمترین رودخانه که آب آن به دریاچه ارومیه می آید زرینه رود است. در زرینه رود 41 درصد آورد به دریاچه می رود. اما به دلایل مختلف از جمله شیب منفی که در اثر رسوب گذاری ایجاد شده است، آب به قسمت اصلی دریاچه نمی رسد. به عبارتی در قسمت های جنوبی پخش و تبخیر می شود. بنابراین ما باید دنبال راهی باشیم که آب زرینه رود را به قسمت اصلی دریاچه وصلش کنیم و قسمت اصلی دریاچه را تقویت کنیم. بر اساس این طرح از تبخیر آب جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه درباره در ادامه توضیح داد : همچنین درباره روخانه آجی چای صحبت شد. رودخانه آجی چای در شوره زار ها پخش می شود که ما عملیاتی انجام خواهیم داد تا آب این رودخانه به قسمت اصلی دریاچه وصل می شود.

به گفته سخنگوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه دومین مصوبه شناسایی کانون های تولید ریزگرد و تثبیت آنها است. او در این باره گفت: ما تاکنون شش کانون تولید ریزگرد را شناسایی کرده ایم که در تابستان امسال عملیاتی را برای جلوگیری از تولید ریزگردهای نمکی و خطرناک انجام خواهیم داد. موضوعی که وجود دارد این است که در دراز مدت با کارهای بیولوژیکی و کارهایی مثل پرورش گیاه این ریزگرد ها را کنترل خواهیم کرد.

مصوبه بعدی که عرب به آن اشاره کرد مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیکی پارک ملی دریاچه است. اولویت این طرح قسمت جنوبی است. قرار است سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه ای انجام دهد که بر اساس آن یک زیستگاه جدید گیاهی و جانوری ایجاد شود تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.

به گفته عرب موضوعات آبخیزداری و آبخان داری برای تقویت رودخانه ها و روان آب و همچنین انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه از دیگر مصوبات این جلسه بودند. او تاکید کرد که آبی که از ارس به دریاچه منتقل خواهد شد تنها برای احیای دریاچه است و برداشت از آب ارس به اندازه پروتکول هایی است که با کشورهای وجود دارد.

چاه های فاقد پروانه از دیگر موضوعاتی هستند که در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با رئیس جمهور درباره آن بحث شده است. عرب در این باره گفت: بر اساس این مصوبه چاه های فاقد پروانه تعیین تکلیف خواهند شد. بویژه چاه هایی که بر آب های سطحی اثر گذار هستند. این موضوع به قوه قضایی و مجریه مربوط است. بر اساس این مصوبه باید هماهنگی هایی با قوه قضاییه انجام شود تا بتوانیم تا پایان سال 94 تکلیف این چاه ها را مشخص کنیم.

به گفته عرب ایجاد مرکز آینده پروژهی دریاچه ارومیه از دیگر مصوبات این جلسه بود که بر اساس آن این مرکز قرار است از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست ایجاد شود.

آسیب شناسی اثرات سلامتی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از سال های خشک شدن دریاچه تا احیای آن از دیگر مصوبات این جلسه بود که سخنگوی کارگروه احیای دریاچه ارومیه به آن اشاره کرد و گفت: باید برنامه ای برای پیشگری و کاهش اثرات این سال های خشکی دریاچه تهیه شود. این برنامه مربوط به انسان، دام و محیط زیست است و همچنین مسائل اجتماعی که ممکن است ایجاد شود.

عرب در ادامه تصریح کرد: در این جلسه قرار شد یک برنامه اشتغال معیشت جایگزین در منطقه تهیه شود تا از بخش کشاورزی به بخش صنایعی که مشکلات زیست محیطی ندارند تبدیل شود. همچنین انجام مطالعات در مورد امکان سنجی استفاده از فناوری های نوین برای بخش پایش و کاهش تبخیر از دیگر مصوبات این نشست بود.

عرب در پاسخ به این سوال که کدام وزارتخانه ها و دستگاه ها در روند نجات دریاچه ارومیه نقش محوری تری دارند، گفت: شاید نتوان این گونه اظهار نظر کرد. بعضی کار کمتری دارند، اما کارشان پر اهمیت است. اما وزارت نیرو ، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست بیشتر در این طرح مطرح هستند و نقش بیشتری دارند. البته وزارت خانه صنعت و معدن و همچنین استانداری ها هم در این طرح همکاری دارند.

سخنگوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه در ادامه اظهاراتش گفت که «برای تهیه طرح نجات و احیای دریاچه ارومیه از حدود 40 نفر از کارشناس های خارجی بطور مستقیم و غیر مستقیم استفاده کردیم. یعنی برای احیای دریاچه یک اجماع داخلی و بین المللی به وجود آمده است، اما در بخش اجرای این طرح بیشترین کارها را خودمان انجام داده ایم، البته با استفاده از تجریات بین المللی.

به گفته عرب در تدوین طرح احیای دریاچه ارومیه از تجارب کارشناس های آمریکایی، روس، آلمانی و ژاپنی استفاده شده است که کارشناسان آمریکایی تاثیر بیشتری در این طرح داشته اند.

او در پایان تاکید کرد: طرح احیای دریاچه ارومیه در روزهای آینده آغاز خواهد شد. همچنین برخی از طرح ها باید تا آبان ماه سال جاری آماده باشد. اما اجرای کامل این طرح حدود 10 سال زمان خواهد برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016