سه شنبه 17 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"اعتراض اجتماعی" در میدان هفت تیر تهران + عکس

ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ تیر یک جوان ۳۶ ساله که روی لباس خود با حروف درشت نوشته بود «فقر، اختناق و دروغ عامل خودکشی»، به بالای دکل مخابراتی مجاور پل عابر پیاده در میدان هفت تیر تهران رفت، اما با دخالت نیروهای آتش‌نشانی و نیروی انتظامی به پایین منتقل و دستگیر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ تیر یک جوان ۳۶ ساله که روی لباس خود با حروف درشت نوشته بود «فقر، اختناق و دروغ عامل خودکشی»، به بالای دکل مخابراتی مجاور پل عابر پیاده در میدان هفت تیر تهران رفت، اما با دخالت نیروهای آتش‌نشانی و نیروی انتظامی به پایین منتقل و دستگیر شد.

فیلمی از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف منتشر شده است. بر اساس گزارش‌های موجود، این جوان تاکید کرده که قصدش از این کار «خودکشی» نیست و «اعتراض» است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در خبری کوتاه دلیل رفتن این جوان به بالای دکل مخابراتی هفت تیر را «نامشخص» اعلام کرده است.

اندکی پس از رفتن این جوان به بالای دکل مخابراتی، ماموران نیروی انتظامی همراه با اورژانس اجتماعی و نیروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شدند تا او را از بالای دکل به پایین بیاورند.

تلاش نیروهای امدادگر و نیروی انتظامی در حالی بود که اقدام این جوان و بالا رفتن او از دکل مخابراتی، موجب تجمع شمار زیادی از عابران در محل رویداد، انسداد مسیرهای منتهی به میدان هفت تیر و ترافیک سنگین در این منطقه شده بود.

تصاویر موجود نشان می‌دهند افزون بر عابران پیاده، ساکنان خیابان‌های منتهی به میدان هفت تیر نیز از طریق بالکن و پنجره خانه‌ها صحنه رویداد یادشده را نظاره کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی شمار زیادی از کارکنان و کارمندان شرکت‌های مشرف نیز برای دیدن این صحنه کار خود را ترک کرده و به میدان هفت تیر آمده بودند. مردم حاضر با تلفن‌های همراه خود از صحنه عکس و فیلم می‌گرفتند.

تصاویر منتشر شده در ایسنا نشان می دهد که این فرد روی لباس خود کاوری زردرنگ کشیده بوده که روی آن با خط قرمز آشکار، این عبارت به چشم می‌خورده است: «دروغ، فقر و اختناق دلیل اقدام خودکشی.»

در یکی از فیلم های منتشر شده از این رویداد، جوان یادشده که در گزارش‌ها نامی از وی به میان نیامده است، هنگام نزدیک شدن نیروهای امداد آتش نشانی، آنها را تهدید می‌کند که در صورت نزدیک شدن آنان، خود را به پایین پرتاب می‌کند. در نهایت اما پس از گذشت حدود سه ساعت او را از بالای دکل به پایین می‌آورند و تحویل ماموران نیروی انتظامی حاضر در محل می‌دهند.

ایسنا به نقل از نیروهای آتش نشانی نوشته است: «عوامل آتش‌نشانی حاضر در محل گفتند: فرد مذکور قصدش از این کار خودکشی نبوده و بیشتر قصد جلب توجه داشته است، اما هنگام نزدیک شدن نیروهای امدادی به وی، آنها را تهدید به پرتاب کردن خود می‌کرده است.»

جوان یادشده بر اساس نوشته روی لباس‌اش، در حالی «فقر و اختناق و دروغ» را عامل خودکشی خوانده است که آمار سازمان‌های داخل ایران نیز افزایش خودکشی در ایران را تائید می‌کنند.

روز ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ پزشکی قانونی اعلام کرد در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۲ روزانه ۱۱ نفر در ایران خودکشی کرده‌اند.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۲ سه هزار و ۱۲۵ مورد خودکشی ثبت شده که ۹۸۲ نفر زن و دو هزار و ۱۴۳ نفر نیز مرد بوده‌اند.
«فقر»، «فشار اجتماعی»، «کاهش امید به آینده» و «افسردگی مزمن» از جمله دلایل اصلی این خودکشی‌ها به شمار می‌روند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016