سه شنبه 31 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تجمع جمعی از هنرمندان تئاتر در مرکز هنرهای نمايشی برای دريافت مطالباتشان

جمعی از هنرمندان تئاتر برای دريافت مطالباتشان و در اعتراض به تاخير در پرداخت دستمزدشان در مرکز هنرهای نمايشی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گروه که در ميان آنها چهره‌هايی همچون جواد انصافی، روح الله جعفری، آرش فلاحت‌پيشه، نوشين تبريزی، وحيد آقاپور، حميد مظفری، سيروس همتی و ... مشاهده می‌شد، ابتدا در حياط مرکز هنرهای نمايشی تجمع کردند اما بعد از چند دقيقه برای بيان خواسته‌هايشان به تالار «رودکی» رفتند.

حسين طاهری مدير اداره کل هنرهای نمايشی نيز برای شنيدن سخنان هنرمندان معترض به تالار «رودکی» رفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنها خواستار حضور علی مرادخانی معاون هنری شدند که در ابتدا به آنها گفته شد که چند نماينده از جمع حاضر خواسته‌ها را به او منتقل کنند اما بعد از تاکيد هنرمندان مبنی بر لزوم حضور مرادخانی، اين مسوول نيز در اين جمع حاضر شد.

در پايان اين نشست هنرمندان حاضر با امضای بيانيه‌ای خواسته‌های خود را مطرح کردند.

در اين بيانيه، تسويه مطالبات گذشته حداکثر تا ۱۵ روز آينده، عقد قرارداد با گروه‌های نمايشی از آغاز تمرين تا اجرا، به‌روز‌رسانی تعرفه قرارداد تيپ و رعايت عدالت در تقسيم امکانات و سالن‌های تئاتری مطرح شده بود.

در بخش پايانی اين بيانيه تاکيد شد ‌در صورت عدم پيگيری و انجام نشدن خواسته‌ها، ناچاريم به تجمعی بزرگتر دست بزنيم.

در اين برنامه، هوشمند هنرکار کارگردان و بازيگر تئاتر به نمايندگی از حاضران گفت: هيچ يک از ما دوست نداشتيم کار به چنين جاهايی کشيده شود، البته تجمع ما کاملا صنفی است و هيچ بحث سياسی در آن مطرح نيست.

او از حسين طاهری مدير اداره کل هنرهای نمايشی خواست بعد از شنيدن خواسته‌های هنرمندان به طور صريح و روشن به آنان پاسخ دهد و مانند نشست‌های خبری‌اش کلی گويی نکند.

هنرکار با اشاره به تغيير و تحولات بخش‌های مختلف دولت از اينکه حوزه تئاتر در دولت جديد هيچ تغييری نداشته است، اظهار تاسف کرد و افزود: شرايط تئاتر هر روز بدتر می‌شود و هيچ يک از مديران هم پاسخگو نيستند.

وی ادامه داد: بعد از اطلاع‌رسانی ما برای حضور در اين تجمع، با برخی از دوستان تماس‌های تهديدآميزی گرفته شد و کسانی قصد داشتند آنها را بترسانند تا در اين نشست شرکت نکنند که همه اينها جای تاسف دارد.

کارگردان نمايش «پروانه مفرغی» در ادامه خواستار پرداخت مطالبات گروه‌های نمايشی شد و گفت: هر زمان که بحث مطالبات را پيگيری کرده‌ايم، هيچ پاسخ روشنی به ما داده نشده است.

هنرکار اضافه کرد: مديری که نمی‌تواند حداقل خواسته‌های هنرمندان را تامين کند، بهتر است مسئوليت نپذيرد.

او با تاکيد بر ضرورت حمايت دولت از تئاتر يادآور شد: اجرای تئاتر بدون يارانه امکان‌پذير نيست اما مدت‌هاست قرارداد حمايتی بسته نمی‌شود.

عضو هيات مديره انجمن بازيگران خانه تئاتر خواستار اجرايی شدن قرارداد تيپ شد و تاکيد کرد: ما نه وعده می‌خواهيم و نه شعار، بلکه يکسری خواسته‌های صنفی مشخص داريم و فراتر از آن هم نمی‌خواهيم.

در ادامه برخی از هنرمندان تئاتر همچون محمدصادق ملکی، وحيد آقاپور، سامان ارسطو، محمد معجونی، سيدعلوی موسويان، تورج لقمانی‌پور، رضا بهرامی، حميد مظفری ، روح‌الله جعفری، حامد زارعان، پرستو گلستانی، نوشين تبريزی،يونس آبسالان و ... مهم‌ترين مطالبات تئاتر را مطرح کردند.

آنها در سخنانشان خواستار مشخص شدن ساز و کار در اختيار گرفتن سالن اجرا، وضعيت قرارداد نمايش‌هايی که از ابتدای سال تا به امروز اجرا شده‌اند، رعايت عدالت در تقسيم سالن‌ها و امکانات تئاتری، تشکيل جلسات شورای حمايت و ... شدند.

حسين طاهری به تجمع‌کنندگان چه گفت؟

در پاسخ به اين سخنان، حسين طاهری مدير اداره کل هنرهای نمايشی توضيحاتی درباره مشکلات اين اداره ارائه کرد و عمده‌ترين مساله را پرداخت مطالبات دانست.

وی گفت: پيش از اين بودجه تئاتر بين ۱۷ تا ۱۸ ميليارد بوده اما امسال به رقمی بين ۹ تا ۱۰ ميليارد رسيده است. از سوی ديگر سرفصل‌هايی در اين بودجه وجود دارد که ما مکلف به اجرای آن هستيم و نمی‌توانيم از آن تخطی کنيم.

اين مدير با ابراز تاسف از سهم اندک بودجه تئاتر ادامه داد: ما حدود سه ميليارد بدهی از سال ۸۹ داريم. بنده در ديدار با وزير ارشاد خواستار پرداخت بدهی‌ها شدم که آقای وزير اعلام کرد از طريق وزارتخانه چنين امکانی وجود ندارد اما از رياست‌جمهوری اين بودجه تامين می‌شود.

طاهری وعده داد در برنامه ششم، بودجه تئاتر نزديک به پنج برابر افزايش پيدا کند.

او در عين حال گفت: ما نمی‌توانيم معجزه کنيم اما بايد فکر کنيم که اگر نفت و وزارت ارشاد هم نداشته باشيم، تئاتر بايد ادامه پيدا کند.

مدير اداره کل هنرهای نمايشی سرانه تئاتر را با بودجه رفتگران مقايسه کرد و درباره تشکيل نشده جلسات شورای حمايت توضيح داد: شورای حمايت تشکيل نشده، چون می‌خواستيم بعد از انعقاد قراردادها دستمزدها را زود بپردازيم نه اينکه پرداخت‌ها با تاخير انجام شود.

از انجا که طاهری باز هم مسائلی را به صورت کلی بيان کرد، برخی از هنرمندان مانند پرستو گلستانی و نوشين تبريزی از او خواستند تا از کلی‌گويی بپرهيزد.

مرادخانی هم آمد

سپس علی مرادخانی معاون هنری ارشاد نيز در سخنانی به تشريح بدهی‌های اين معاونت پرداخت و گفت: ما حدود ۱۰ ميليارد بدهی داريم اما بعضی از مسائل برايمان در اولويت است. از سوی ديگر گاهی تخصيصی صورت می‌گيرد اما خزانه دولت پول ندارد.

وی اظهار تاسف کرد:‌ از ابتدا پايه ارشاد در بحث بودجه ضعيف بوده است و در حال حاضر نيز بايد زيرساخت‌ها را در معاونت هنری ايجاد کنيم.

مرادخانی خطاب به هنرمندان افزود: مهم‌ترين نگرانی ما بدهی معاونت است اما سعی می‌کنيم تکليف شما را همين امروز و در اينجا روشن کنيم.

وی با اشاره به مذاکراتش با معاون اول رياست‌جمهوری خاطرنشان کرد: آقای جهانگيری پذيرفت بخشی از بدهی‌ها را بپردازد و قرار است چهار ميليارد تومان پرداخت شود.

معاون هنری از هنرمندان خواست واقع‌بين باشند و ادامه داد: ترقی بودجه در دولت در سال، ۲۰ درصد است البته آقای طاهری آرزوهايش درباره افزايش بودجه گفت. شما هم اين آرزو را به ياد داشته باشيد و ان‌شاءالله محقق شود.

مرادخانی با تاکيد بر اينکه بايد امکان اجرای نمايش فراهم شود، متذکر شد: در همين زمينه گفت‌وگوهايی با شهرداری‌ها و آموزش و پرورش داشته‌ايم و از ابتدای سال تاکنون دو ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان از دولت بودجه گرفته‌ايم که نزديک به ۹۰۰ ميليون تومان آن به تئاتر اختصاص پيدا کرده و بقيه صرف اموری مانند آموزش و تجسمی و موسيقی شده است.

وی ادامه داد: قرار است امروز يک ميليارد تومان بودجه بدهند اما فراموش نکنيم کل بودجه هرگز محقق نمی‌شود.

معاون هنری به هنرمندان معترض قول داد تا پايان شهريور ماه مطالبات پرداخت شود و با نمايش‌هايی که از ابتدای امسال اجرا شده‌اند، نيز قرارداد بسته شود.

وی درباره تشکيل نشدن شورای حمايت در چند ماه گذشته، توضيح داد: در هر جلسه اين شورا چندين ميليون تومان تعهد ايجاد می‌شود و ما ترجيح‌مان اين است که بيش از اين بدهکار نشويم بلکه زمانی جلسات تشکيل شود که بتوانيم تعهدات را بپردازيم.

اين مدير هنری از لزوم بازسازی ساختمان‌های زير پوشش معاونت هنری، تعداد بسيار زياد کارکنان اين مجموعه و ... به عنوان ديگر مشکلات اين معاونت ياد کرد و گفت: در شرايط ما معادله‌ای چند مجهولی وجود دارد اما همه اينها يک به يک حل می‌شود منوط به اينکه اراده داشته باشيم.

مرادخانی يادآور شد: من هم با شما موافقم و فکر می‌کنم تکليف برخی از مسئولان مانند دبير جشنواره تئاتر فجر بايد زودتر مشخص شود چون اين جشنواره جشنواره مهمی است.

در اين جلسه مباحثی درباره برخورد مسئولان دفترهای اداره کل هنرهای نمايشی و معاونت هنری شد و عده‌ای معتقد بودند که از سوی مسئولان اين دفترها برخورد درستی با هنرمندان صورت نمی‌گيرد.

به گزارش ايسنا، در پايان اين نشست مرادخانی از طاهری خواست تا با تشکيل چند کارگروه در اداره کل هنرهای نمايشی، اجرايی شدن مطالبات هنرمندان، سرعت بيشتری بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016