پنجشنبه 19 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
12 تیر» ايران و امريکا منافع مشترکی دارند، گفتگو با حسين موسويان
پرخواننده ترین ها

گمانه‌زنی موسویان درباره گام‌بعدی مذاکرات‌ایران‌ و 1+5

تدبیر: سید حسین موسویان مذاکره کننده ارشد پیشین تیم هسته ای ایران با انتشار مقاله ای در نشریه "الشرق الاوسط" ضمن هشدار درباره تبعات شکست احتمالی مذاکرات ایران و 1+5، دستیابی به توافق هسته ای نهایی و جامع میان ایران و 1+5 را راهی به سوی تقویت تحقق ایده منطقه عاری از تسلیحات هسته ای دانسته است.

نشریه "الشرق الاوسط" با انتشار مقاله سید "حسین موسویان" مذاکره کننده ارشد پیشین تیم هسته ای ایران نظرات او درباره گام های بعدی مذاکرات هسته ای را بازتاب داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسویان با ابراز امیدواری درباره نتیجه بخش بودن دور جدید مذاکرات هسته ای در وین می نویسد:"پس از یک دهه شکست مذاکرات هسته ای، ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در نهایت در ماه نوامبر گذشته به توافق موقت هسته ای دست یافتند. این توافق امیدها برای ادامه مذاکرات به منظور رسیدن به توافق متقابل، طولانی مدت و دستیابی به راه حلی جامع را افزایش داده است تا از طریق آن این اطمینان در جامعه بین المللی ایجاد شود که برنامه هسته ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد. در بعد کلان تر، موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران می تواند تاثیری عمیق بر روند خلع سلاح هسته ای داشته باشد. این موضوع می توان گامی مهم به سوی ایجا منطقه عاری از تسلیحات هسته ای در خاورمیانه باشد. در عرصه نظری، ایران محدودیت های اعمال شده بر برنامه غنی سازی اورانیوم و بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای را پذیرفته است.

در مقابل قدرت های جهانی متعهد شده اند تا در مقابل تحریم ها را حذف کنند و به حق فناوری هسته ای ایران برای مصارف صلح آمیز احترام بگذارند این حق غنی سازی اورانیوم و عادی شدن پرونده هسته ای ایران را شامل می شود."

"موسویان" در ادامه با هشدار به طرفین مذاکره کننده درباره عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای می نویسد:"در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد و مذاکرات هسته ای نتیجه بخش نباشد و به راه حلی دائمی نیانجامد این موضوع در نهایت می تواند باعث تشدید تنش و حتی بروز جنگ شود. ایران در آن صورت مجبور خواهد شد از معاهده منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی (ان پی تی) خارج شود. اکنون همه طرفین مخالف رسیدن به چنین مرحله ای هستند. اتحادیه اروپا و امریکا خواستار دستیابی به توافق با ایران هستند اما مخالفان این موضوع چه در تهران و چه در واشنگتن بار دیگر فعال شده اند."

"موسویان" در ادامه اشاره می کند که تاکنون دو چالش عمده موجود بر سر دستیابی به توافق نهایی هسته ای موضوع راکتور آب سنگین اراک و غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو بوده است. او در ادامه اشاره می کند که ایران متعهد شده تا شفافیت بیش تری در حوزه برنامه هسته ای خود نشان دهد و از این رو جامعه بین المللی نیز باید به انجام تعهدات خود پایبند بوده و امتیازات لازم را ارائه دهد. او هم چنین اشاره می کند که برای ایجاد اطمینان کامل کشورهای غربی از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران آن کشور می تواند در چارچوب زمانی تعیین شده و مشخصی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا از برخی از تاسیسات هسته ای ایران بازدید نمایند.

"موسویان" در پایان مقاله خود خاطر نشان می سازد که توافق نهایی هسته ای ایران و 1+5 می تواند الگویی مناسب برای سایر کشورهای در راه رسیدن به منطقه عاری از تسلیحات هسته ای باشد.

"موسویان" در این باره می نویسد:"ریشه موضوع منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی به دسامبر سال 1974 میلادی باز می گردد. در آن زمان شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 3263 را تصویب کرد و این قطعنامه از سوی ایران و مصر مورد حمایت قرار گرفت. طبق آن خاورمیانه باید به سمت منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای حرکت کند. در صورتی که توافق هسته ای نهایی میان ایران و 1+5 صورت گیرد ، ایران می تواند الگوی مناسبی از کشوری باشد که دارای فناوری هسته ای است و از سوی دیگر به تعهدات بین المللی خود پایبند است. ایران تنها کشور دارای برنامه غنی سازی صلح آمیز در منطقه است و در این زمینه می تواند پیشتاز هرگونه ابتکار عمل هسته ای در سطح منطقه ای و بین المللی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016