پنجشنبه 19 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آغاز دور جديد پلمپ صرافی‌های بدون مجوز


خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: بانک مرکزی در حالی برای دريافت مجوز فعاليت صرافی‌ها از اين بانک تا دو هفته آينده مهلت تعيين کرده است که پيش بينی می‌شود براساس هشدار مسئولان مبنی بر اينکه اگر صرافی در اين مهلت باقی مانده برای اخذ مجوز اقدام نکند بايد کار خود را کنار بگذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام بانک مرکزی، تنها کمتر از دو هفته به پايان مهلت دريافت مجوز صرافی‌ها از اين بانک باقی مانده و اين در حالی است که آئين نامه جديد نحوه فعاليت صرافی‌ها به شورای پول و اعتبار می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بانک مرکزی برای ساماندهی فعاليت صرافی ها فرصت يک ماهه ای را به منظور ارائه تقاضای مجوز از اين بانک برای صرافی ها تعيين کرده بود و فعالان بازار ارز کشور تا پايان ماه جاری برای اقدام در اين زمينه فرصت دارند.

اين در حالی است که هم اکنون آئين نامه مربوط به فعاليت صرافی ها در بانک مرکزی در حال بررسی است و طی دو هفته آينده در جلسات شورای پول و اعتبار بررسی و به نتيجه خواهد رسيد.

بانک مرکزی قصد دارد تا قبل از پايان مهلت قانونی صرافی ها برای مراجعه جهت دريافت مجوز بانک مرکزی، دستورالعمل و آئين نامه نحوه فعاليت صرافی ها را بازنگری و تصويب کرده و آن را برای اجرا ابلاغ کند.

هشدار بانک مرکزی نسبت به دريافت مجوز

بر اين اساس از اين پس تنها مرجع ارائه مجوز به صرافی ها بانک مرکزی خواهد بود و اتحاديه طلا و جواهر مجوزی برای فعاليت صرافی ها صادر نخواهند کرد و دوگانگی ارائه مجوز به صرافی ها از بين خواهد رفت.

اهميت موضوع تا جايی است که معاون اول رئيس جمهور نيز به اين موضوع ورود کرده است. به هر حال با تصويب دستورالعمل جديد فضا برای فعاليت صرافی های غيرمجاز بسته خواهد شد و به آنها انضباط بخشيده می شود.

در دستورالعمل صرافی ها که مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، موضوع تامين سرمايه آنها نيز مطرح است به طوری که بر اساس دستورالعمل سرمايه صرافی های نوع يک بايد به ۵ ميليارد تومان و نوع دو به ۲۰ ميليارد تومان برسد.

مسئولان بانک مرکزی همچنين هشدار داده اند که اگر صرافی در اين مهلت باقی مانده برای اخذ مجوز اقدام نکند بايد کار خود را کنار بگذارد و ديگر امکان فعاليت صرافی را نخواهد داشت.

به اين ترتيب به نظر می رسد که با اتمام مهلت در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی، دور جديد پلمپ صرافی های بدون مجوز آغاز شود، اين در حالی است که بانک مرکزی دو سال پيش نيز چنين برنامه ای را اجرايی کرده بود و به صرافی ها مهلتی برای دريافت کد رهگيری و ثبت نام داده بود.

دلايل سختگيری‌های بانک مرکزی به صرافان

بانک مرکزی همان‌طور که در سال‌های اخير نسبت به نحوه فعاليت صرافی‌ها به ويژه پس از به وجود آمدن تلاطمات قيمتی در اين بازار دست به اقداماتی زده بود، تلاش می‌کند تا بخشی از معضلات به وجود آمده در بازار ارز را متوجه فعاليت‌های غيرمجازی بداند که از سوی صرافی‌ها صورت می‌گيرد.

به نظر می رسد بانک مرکزی در اين روزهايی که بازار ارز در آرامش به سر می برد، نسبت به ساماندهی فعالان بازار ارز اقدام کرده است، به هر حال نمی توان تاثير صرافی‌ها در تلاطمات ارزی و سقوط و صعود قيمت‌ها را به ويژه در سال‌های اخير کمرنگ تلقی کرد. متاسفانه دفاتری بوده و هستند که به منظور کسب سود بيشتر، بر ادامه آشفتگی در بازار ارز دامن می‌زنند.

موضوع ساماندهی فعاليت صرافی ها هم زمانی اهميت بيشتری پيدا می کند که به گفته محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور، برنامه تک نرخی کردن ارز در نيمه دوم سال جاری اجرايی و نرخ دلار بازار آزاد به نرخ دلار رسمی نزديک شود.

در حال حاضر اسامی ۷۱۵ صرافی نوع اول و دوم بر روی سايت بانک مرکزی قرار دارد که برخی از آنها دارای مجوز، برخی فاقد اعتبار مجوز، برخی در حال بررسی مجوز و برخی نيز مجوزشان به حالت تعليق درآمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016