شنبه 21 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عراقچی: هنوز به توافق کامل نرسیده ایم

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان این که در نگارش متن توافق جامع پیشرفت نسبتا خوبی داشته ایم، گفت: در موضوعات اساسی و جدی هنوز پیشرفتی صورت نگرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه که در وین بسر می برد، افزود: در مسایل محتوایی پیشرفت داشته ایم البته درباره مسایل اصلی محتوایی، هنوز به توافق کامل نرسیده ایم.

وی با بیان این که درباره بیش از 60 تا 65 درصد متن، توافق شده است، اظهار داشت: البته این بدین معنی نیست در مسائل محتوایی پیشرفت کرده ایم؛ در نگارش متن پیشرفت داشته ایم اما موضوعاتی که باقی مانده اند وزن آنها سنگین است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: بخش عمده ای از کار ما، کار بر روی پیش نویس متن توافق نهایی است و ساعات های متمادی بر سر آن کار کردیم. امروز هم بیش از هفت تا هشت ساعت بر روی بخش های مختلف این متن کار کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای که در گفت و گویی تلویزیونی سخن می گفت، افزود: امیدوار هستیم طی روزهای آتی که قرار است وزاری خارجه برخی کشورهای گروه1+5 به وین بیایند، بتوانیم در مذاکراتی که مستقیم با این وزرا انجام می شود، در مسایل محتوایی پیشرفت داشته باشیم.

درباره مسایل اصلی محتوایی به توافق کامل نرسیده ایم

معاون وزیر امور خارجه درباره دیدگاه های طرف مقابل در مورد موضوعات اختلافی همچون جدول زمانبندی رفع تحریم ها و جدول مربوط به عادی شدن پرونده هسته ای ایران گفت: ما در مسایل اصلی محتوایی هنوز به توافق کامل نرسیده ایم؛ بحث هایی درباره راه حل ها و گزینه های مختلف صورت گرفته است اما هنوز نتوانسته ایم به برداشت و نظر واحد برسیم.

عراقچی تاکید کرد: مذاکرات با جدیت ادامه دارد، ما کاملا مصمم هستیم و آن را با جدیت دنبال می کنیم البته از مواضع اصولی و آنچه مربوط به حقوق مردم ایران است، کوتاه نخواهیم آمد و قصد عدول ازآنها را نداریم.

طرف مقابل برای تصمیمات جدی و مشکل نیاز به آمادگی دارد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: طرف مقابل نیاز دارد آمادگی برای تصمیمات جدی و مشکل را پیدا کند و امیدواریم با آمدن وزرای خارجه کشورهای 1+ 5 به وین تا پیش از 20 جولای این اتفاق بیفتد.

عراقچی یادآورشد: تصمیماتی هست که باید وزرا بگیرند و در سطح معاونان وزیر و کارشناسان نیست. امیدواریم وزرا که می آیند آمادگی این را داشته باشند که نسبت به تصمیم گیری های سخت همت کنند.

به توافق برسیم وزرای خارجه هفته بعد دوباره باز می گردند/ در صورت نیاز مذاکرات بعد از 20 جولای ادامه می یابد

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر طبق برنامه بتوانیم تا 29 تیر (20جولای) به توافق برسیم و کار را تمام کنیم به این معنی است که وزرای خارجه باید هفته بعد دوباره بازگردند و اگر هم تا این تاریخ به توافق نرسیم،بستگی دارد در چه شرایطی باشیم. اگر ببینیم که نیازاست چندی روزی مذاکره ادامه داشته باشد، این کار را خواهیم کرد.

وی افزود: اما اگر احساس کردیم که مذاکره فایده ای نداشته و زیاده خواهی های طرف مقابل پایانی ندارد و امکان توافق وجود ندارد، همانطور که پیش از این هم گفته ایم از نظر ما فاجعه ای رخ نداده و دنیا به آخر نرسیده است و ما به برنامه های خود را ادامه خواهیم داد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که نشست وزرای خارجه عضو گروه 1+5 چه کمکی می تواند به روند مذاکرات داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه در موضوعات اصلی و اساسی پیشرفت جدی صورت نگرفته است، خانم اشتون این پیشنهاد را مطرح کردند و مورد استقبال ما هم قرار گرفت که آن دسته از وزرای خارجه گروه 1+5 که برای آنها مقدور است در پایان هفته اروپایی به وین بیایند تا شاید آمدنشان کمکی به ادامه مذاکرات کند.

وی تصریح کرد:البته حضور آنها به این معنی نیست که مذاکرات با بودن آنها به سرانجام می رسد بلکه حضور آنها می تواند به تصمیم گیری در سطح کلان و حل مسایل جدی تر کمک کند تا بعد از آن بتوان مسائل را با سرعت و روانی بیشتری ادامه داد.

عراقچی اظهار داشت: روز یکشنبه بنایی براینکه جلسه 1+5 درسطح وزاری خارجه برگزار شود،نداریم کما اینکه برای یکی دو نفر از وزرای خارجه برایشان حضور در وین مقدور نیست. بنابراین قراراست این روز عمدتا به مذاکرات دو یا سه جانبه بگذرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت:همان طور که گفتم تلاش ما این است که در سطوح بالا و وزرا بتوانیم به تفاهم برسیم تا بعد از آن مذاکرات را با سهولت بیشتری ادامه دهیم و بتوانیم تا پیش از 20 جولای به تفاهم برسیم.

عراقچی اضافه کرد: اگر به آن نقطه برسیم،با حضور دوباره همه وزرای خارجه تصویب نهایی متن توافق نهایی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظرشما وزرای خارجه چه زمانی بار دیگر برای امضای متن نهایی توافق بازخواهند گشت، گفت:این امر بستگی به این دارد که مذاکرات چه زمانی به پایان برسد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین از پیام های محبت آمیز و دوستانه اقشار مختلف مردم که از طریق ایمیل، تلفن و شیوه های گوناگون به دست تیم مذاکره کننده هسته ای می رسد، قدردانی کرد و گفت: امیدوارم مردم این شب های عزیز، ما را از دعای خیرشان محروم نکنند.

انگیزه برای رسیدن به توافق وجود دارد

عراقچی در پاسخ به سوالی درزمینه ارزیابی از برخورد طرف های غربی در طی مذاکرات وین 6، گفت: جدیت وجود دارد، این برداشت ما است. یا حداقل تا کنون نشانه ای از این که این جدیت در طرف مقابل ما نیست، مشاهده نشده است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه دیدیم این است که آنها به اندازه ما جدی هستند و اراده لازم ظاهرا وجود دارد، فضای مذاکرات مثبت و بحث ها جدی است.

وی یادآور شد: ممکن است بعضی مواقع بحث ها داغ شود، صداها بالا برود، ولی در مجموع فضای مذاکره مثبت و سازنده است.

این مقام مسوول در وزارت امورخارجه ادامه داد: طرفین تلاش می کنند ایده های مختلف را معرفی، گزینه های مختلف را پیشنهاد دهند و راه های مختلف را امتحان کنند، برای این که توافق به دست بیاید. تاکنون توافق حاصل نشده است، ولی روشن است که انگیزه برای رسیدن به تفاهم وجود دارد تا زمانی این انگیزه در طرف مقابل هست، به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: البته هنوز برای قضاوت زود است که آیا می توان در پایان 20 جولای (29 تیر) به توافق رسید یا خیر، واقعا در موقعیتی نیستیم که بتوانیم پیش بینی کنیم. امیدواریم با آمدن برخی از وزرا و بحث هایی که با آنها می شود در موقعیت بهتری قرار گیریم که بتوانیم پیش بینی کنیم آیا حصول به توافق امکان پذیر است یا خیر.

برخی هیات های مذاکره کننده سخنان رهبری را چندبار مطالعه کردند

عراقچی درباره بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره ظرفیت غنی سازی و واکنش طرف غربی در این باره گفت: اظهارات ایشان انعکاس گسترده ای در خارج از کشور و بین مذاکره کنندگان داشت، برخی از هیات ها گفتند چندین بار با دقت این سخنرانی را مطالعه کرده ایم.

وی افزود:حتی مترجم فارسی زبان خودشان را آوردند و گفتند از متن فارسی بخوان و برای ما ترجمه کن تا ببینند ترجمه درست بوده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: آنها با جدیت با این سخنرانی برخورد کردند و می دانند صحبتی که رهبر معظم انقلاب می فرمایند برای ما فصل الخطاب است و در مذاکرات نصب العین ما است.

عراقچی تصریح کرد: طرف های مذاکره کننده می دانند ایشان با خردمندی موضع می گیرند و روی کلمه به کلمه مواضع ایشان باید حساب کرد. جزییاتی که ایشان وارد شدند خیلی قابل توجه بود و نشان داد، ایشان تسلط کامل بر موضوع و بر جزییات اشراف دارند.

وی افزود:بنابراین مواضعی که اتخاذ می کنند با عنایت به همه جزییات و دقایق موضوع است و باعث می شود حساب جداگانه ای روی صحبت های ایشان باز شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این اظهارات به ما کمک کرده که با قوت بیشتری در مذاکره به کار خود ادامه دهیم. امیدواریم آنچه مدنظر ایشان است که بعضا در کلیات و جزییات بیان فرمودند به همان شکل محقق شود.

غنی سازی جدی ترین موضوع مذاکرات است

عراقچی، بحث غنی سازی را جدی ترین موضوع مذاکرات خواند و گفت: تصمیم گیری و رسیدن به توافق در این زمینه سخت ترین قسمت مذاکرات است.

وی ادامه داد: باید در این باره به راه حل هایی رسید که هم حقوق و مواضع ایران رعایت شود و هم نگرانی هایی که احتمالا درباره ابعاد مختلف این برنامه وجود داشته باشد، مرتفع شود و اطمینان کامل به وجود آید و براساس آن ایران به برنامه اش ادامه دهد و اعتمادسازی لازم صورت گیرد و تحریم ها در کنار آن برداشته شود.

عراقچی تصریح کرد: تلاش خود را می کنیم، توکلمان به خداست پشتوانه ما رهبری است، هم بابت دلگرمی هاو هم بابت رهنمودهایی که می دهند.

وی افزود: دستورالعمل ما، فرمایشات ایشان است و دلمان به ایشان و مردم بزرگوار و شریف کشور گرم است، امیدواریم آنچه خدا مقرر فرموده انجام دهیم و ما در انجام وظیفه خود سربلند باشیم.

اگر دولت آمریکا در داخل با مشکلاتی روبرو است به خودشان مربوط است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین درباره اظهارات برخی اعضای کنگره آمریکا مبنی بر این که اگر دولت آمریکا توافقی با ایران کند وتو خواهد کرد، گفت: ما با 1+5 مذاکره می کنیم که دولت آمریکا بخشی از آن است اگر دولت آمریکا در داخل با مشکلاتی روبرو است و اگر با کنگره اختلاف نظر دارد به خودشان مربوط است. ما با دولت آمریکا در 1+5 طرف مذاکره هستیم و اگر تعهدی را قبول می کند باید بتواند اجرا کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: این نگرانی و مشکل ما نیست که آیا کنگره مخالف است یا خیر. این مشکل ما نیست، مشکل دولت آمریکا است. آنچه از دولت آمریکا انتظار می رود این است که در مذاکرات تعهداتی را که قبول می کند اجرا کرده و پای آن بایستد. با چه مشکلاتی در داخل خود مواجه است موضوع ما نیست، موضوع آمریکا است.

عراقچی ادامه داد: وقتی ما اطمینان حاصل کنیم تعهداتی که دولت آمریکا و دولت های اروپایی و بقیه اعضای 1+5 در قالب توافق نهایی را می توانند اجرا و روی آن بایستند در آن صورت توافق حاصل خواهد شد وگرنه خیر.

روند مذاکرات مثبت است

معاون وزیر خارجه با بیان این که فضا سازنده است، خاطرنشان کرد: می توانم بگویم روند تا اینجا مثبت است، از این نظر که هم انگیزه و اراده در طرفین برای رسیدن به توافق وجود دارد و هم اینکه فضا سازنده است و هم پیشرفت هایی که نسبتا در امر نگارش توانستیم انجام دهیم.

عراقچی یادآور شد: قریب 60 الی 70 درصد متن توافق جامع آماده است، ولی قسمت هایی که آماده نیست قسمت های کلیدی است و آنها تعیین کننده هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در همین حد توانستیم به مذاکرات ادامه دهیم و در متن پیشرفت داشته باشیم، در مجموع می توان گفت روند مذاکرات مثبت است. ولی این میزان از مثبت بودن روند، هنوز کافی نیست که برای ما ایجاد اطمینان کند که به توافق می رسیم هنوز در موضعی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم به توافق می رسیم یا نمی رسیم.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین گفت: اختلافات هنوز گسترده و عمیق است و پر کردن این فاصله ها معلوم نیست که کار آسانی و حتی شدنی باشد.

عراقچی تصریح کرد: اگر مواردی که جزو اصول ما و ازخطوط قرمز ما است و جزو دستورالعمل هایی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رعایت نشود، طبعا توافقی نخواهیم داشت. از سوی دیگر در موقعیتی نیستیم که بگوییم حتما توافقی نخواهیم داشت.

به گفته عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، گزینه های مختلفی وجود دارد که ممکن است بتواند کارگشا باشد، درباره آنها کار می کنیم و بقیه امور دست خداست.

هنوز فرصت داریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا نشست روز یکشنبه وزیران امور خارجه ایران و 1+5 در وین مهم خواهد بود و آیا تعیین کننده آینده توافق است؟ گفت:ممکن است تعیین کننده کلمه سنگینی باشد ولی حتما اثرگذار است.

وی افزود:امیدواری این است که آمدن وزیران امورخارجه 1+5 بتواند راهگشایی کند، اگر راهگشایی صورت گیرد می توانیم امیدوار باشیم که ظرف هفته آینده مذاکرات را سرعت داده و به سرانجام برسانیم.

عراقچی ادامه داد: اگر راهگشایی نکند، معنای آن نیست که شکست مذاکرات اعلام خواهد شد، هنوز فرصت داریم، باز هم به رایزنی ها و مشورت ها ادامه دهیم، شاید باز هم امکانی برای رسیدن به توافق باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمدن وزرا خیلی مهم است ممکن است در مذاکرات راهگشایی کند، ولی راهگشا نبودن به معنای شکست در مذاکرات نخواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016