یکشنبه 22 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

معامله هسته ای ملت ایران را از مبارزه برای دموکراسی باز نخواهد داشت، بهروز بهبودی

بهروز بهبودي
قدرتهای جهانی ممکن است با سران رژیم جمهوری اسلامی به یک معامله و قرارداد هسته ای برسند، اما این موضوع الزاماً و نهایتاً به تامین منافع ملی ملت ایران که در صلح و آزادی و خوشبختی خلاصه می شود ختم نخواهد داشت. زیرا تا زمانی که رژیم استبدادی جمهوری اسلامی در قالب سیستم ارتجاعی ولایت فقیه بر آنها حکومت می کند این خواسته های برحق ملت ایران برآورده نخواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقاله بهروز بهبودی در روزنامه بوستون گلوب آمریکا

در لندن ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه ای به روزنامه اتریشی «وینر زایتوگ» گفته است که دستیابی به یک معامله هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی «هنوز بسیار دور از قطعیت بنظر می رسد و اختلافات عمیقی میان طرفین وجود دارد.» با این حال وی اظهار امیدواری کرده است که مذاکرات جاری بهترین فرصت را برای حل بحران هسته ای ایران فراهم کرده است.

لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز به افزایش اختلافات میان کشورهای غربی درگیر مذاکرات اشاره کرده است و گفته است «در روزهای اخیر نمایندگان غربی حاضر در مذاکرات هر یک نقطه نظرات متفاوتی را به پیش گذاشته اند و سیاست های جدیدی را دنبال می کنند».

همزمان در تهران محمد باقر نوبخت سخنگوی پرزیدنت حسن روحانی، به خبرنگاران داخلی گفته است که «دولت برای شکست احتمالی مذاکرات جاری و مواجهه با تحریم های شدیدتر برنامه ریزی کرده است» ولی نمایندگان حاضر در مذاکرات کماکان به دستیابی به یک قرارداد هسته ای «امیدوار هستند».

با توجه به اینکه تا تاریخ 20 جولای یعنی آخرین مهلت برای رسیدن به یک معامله و قرارداد میان ایران و کشورهای معروف به 1+5 چند روزی بیشتر نمانده است، اظهار نظرهایی از اینگونه می تواند چنین تعبیر شود که طرفین مذاکرات در مورد شکست آن پیشاپیش هشدار می دهند و با توجه به اظهارات این هفته رهبر دیکتاتور جمهوری اسلامی علی خامنه ای که گفته است «ایران در دراز مدت به هزاران سانتریفوژ بیشتر نیاز خواهد داشت» از آنجائی که تعداد سانتریفوژها مهمترین نقطه اختلاف نظر طرفین می باشد احتمال بی نتیجه ماندن مذاکرات بعید بنظر نمی رسد.

هیچ شکی نیست که یک راه حل معقول و منصفانه و پایدار برای پایان بخشیدن به بحران هسته ای ایران خواست همه انسانهای صلح دوست جهان می باشد و تصور اینکه رژیم حاکم بر ایران به یک بمب هسته ای مجهز باشد سایر کشورهای منطقه راهم به این احساس و نگرانی می کشاند که آنها هم برای دفاع از خود به سلاح هسته ای نیاز دارند و این یعنی آغاز رقابتی وحشتناک و ویرانگر در منطقه ای که در حال حاضر حتی بدون وجود تسلیحات هسته ای هم در آتش جنگ و ویرانی و تروریسم می سوزد.

با این حال، کشور ایران به رژیم جمهوری اسلامی محدود نمی شود.

ایران سرزمینی تاریخی و متعلق به ملت ایران است. ملتی که بارها در سالهای گذشته در نمایش های اعتراضی خود به جهانیان نشان داده است که آنها هیچ اعتقادی به اینکه رژیم حاکم بر آنها خواست یا توانایی دفاع از منافع ملی آنها را داشته باشد ندارند.

بر این مبنا، قدرتهای جهانی ممکن است با سران رژیم جمهوری اسلامی به یک معامله و قرارداد هسته ای برسند، اما این موضوع الزاماً و نهایتاً به تامین منافع ملی ملت ایران که در صلح و آزادی و خوشبختی خلاصه می شود ختم نخواهد داشت. زیرا تا زمانی که رژیم استبدادی جمهوری اسلامی در قالب سیستم ارتجاعی ولایت فقیه بر آنها حکومت می کند این خواسته های برحق ملت ایران برآورده نخواهند شد.

ملت ایران برای کسب این آرزوهای دیرین خود از همه شرایط جدید و متفاوتی که یک معامله هسته ای منصفانه برای آنها بوجود بیاورد استفاده خواهند کرد اما هیچ کس نباید از آنها این انتظار را داشته باشد که آنها چشمان خود را بر روی «اختلافات عمیقی» که مردم ما با رژیم و رهبران مستبد آن دارند ببندند، زیرا آنها فراموش نکرده اند که مسبب اصلی گرفتار کردن ملت ایران در باتلاق انزوای بین المللی و تحریم های خانمان برانداز کنونی همین رژیم بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016