جمعه 10 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

موفقیت روحانی در جمع کردن بساط قدرت نامشروع سپاه خلاصه می‌شود٬ بهروز بهبودی

بهروز بهبودي
اگر صحبت از حفظ منافع ملت ایران در مقابل تهدیدات منظور نظر حسن روحانی می‌باشد، حضور فعال سپاه پاسداران در مناطق پرآشوب و جنگی در منطقه بخودی خود خطرناک‌ترین تهدیدی است که امروز سرزمین ما با آن مواجه است. از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و افغانستان، فرماندهان و کادرهای دیگر سپاه امروز حضوری مشخص و شناخته شده در جنگ‌های داخلی این کشورها دارند و به نیروهای مذهبی رادیکال شیعه و ارتجاعیونی که چه بسا به سرکوب مردم خود مشغول هستند از جیب ملت فقرزده ما اسلحه و پول و پشتیبانی لجستیکی می‌رسانند و در بی‌‌ثباتی منطقه نقش درجه اول را پیدا کرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هفته گذشته حسن روحانی در دیداری با فرماندهان سپاه و ارتش خطاب به آنها گفت: «دولت می‌خواهد که نیروهای مسلح بر قلوب مردم حاکم باشند و جایگاه منزلتی‌شان و همچنین قدرتشان در مقابل تهدیدات دشمن روز به روز بالاتر باشد».
شکی نیست که با نگاهی به اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه ایران و ایرانیان نیز هر لحظه می‌توانند با تهدیدات گوناگونی چه از سوی کشانده شدن آشوب‌های کشورهای همجوارشان به خاک خود و چه از سوی کشورهای دوردست‌تری که درگیر مناقشات منطقه‌ای هستند روبرو شوند.

با این حال، با نگاهی دقیق‌تر به ریشه بسیاری از این تهدیدات بیرونی متوجه می‌شویم که سر نخ آنها به مراکز پیدا و پنهان قدرت در درون خود رژیم جمهوری اسلامی باز می‌گردد که به نوعی در یکایک آشوب‌های منطقه دستی در آتش دارد.
رژیم مستبد جمهوری اسلامی از آغاز تاسیس خود در 35 سال پیش مزورانه هدف اصلی مخالفت‌های مردم با رژیم گذشته را که در دستیابی به آزادی و دمکراسی خلاصه می‌شد به یک «رسالت تاریخی ـ مذهبی» تبدیل کرد که در آن گویا ملت ایران قرار است یک تنه به جنگ «امپریالیسم آمریکا» و هدف «نابود کردن اسرائیل» بروند.
این جنون سیاسی ـ عقیدتی که همواره از سوی فعالان حزب توده و هواداران سیاست‌های روسیه در عرصه بین‌المللی تقویت می‌شده است زمینه‌ساز همان فاجعه گروگانگیری در سفارت آمریکا در پس از «انقلاب اسلامی» بود که به دهه‌ها دشمنی و عداوت خانمان برانداز برای ملت ایران بین کشورشان و ایالات متحده آمریکا منجر شد.

با این حال، اگر بسیاری از رهبران جمهوری اسلامی، منجمله خود حسن روحانی، که زمانی چهره و شخصیت سیاسی خود را از قِبَل مواضع «ضد امپریالیستی» برای خود کسب می‌کردند و امروز با توجه به فجایعی که این جنون عقیدتی برای ملت ایران به ارمغان آورده است تغییر روش داده‌اند، اما هنوز یک رگه اقلیت از رهبران و سردمداران جمهوری اسلامی برای ادامه حیات زالویی خود همچنان با تندروی‌های جاهلانه و مخرب خود سعی در دور نگه داشتن رابطه ملت ایران با مردم غرب به ویژه آمریکا دارد.

این خط «مقاومت» که عمدتاً در میان بخشی از فرماندهان سپاه و محافظه‌کاران ارتجاع مذهبی فعال است راهبرد ایدئولوژیکی خودش را از دیکتاتور اعظم یعنی علی خامنه‌ای می‌گیرد.

به عبارت دیگر، اگر صحبت از حفظ منافع ملت ایران در مقابل تهدیدات منظور نظر حسن روحانی می‌باشد، حضور فعال سپاه پاسداران در مناطق پرآشوب و جنگی در منطقه بخودی خود خطرناک‌ترین تهدیدی است که امروز سرزمین ما با آن مواجه است.
از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و افغانستان، فرماندهان و کادرهای دیگر سپاه امروز حضوری مشخص و شناخته شده در جنگ‌های داخلی این کشورها دارند و به نیروهای مذهبی رادیکال شیعه و ارتجاعیونی که چه بسا به سرکوب مردم خود مشغول هستند از جیب ملت فقرزده ما اسلحه و پول و پشتیبانی لجستیکی می‌رسانند و در بی‌‌ثباتی منطقه نقش درجه اول را پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر، سپاه با همسویی با نیروهای سرکوبگر داخل کشور در ضربه زدن، دستگیری، زندانی کردن و اعدام و کشتار نیروهای هوادار دموکراسی و حقوق بشر در ایران عملاً باید به عنوان تهدید اصلی داخلی برای ایران و ایرانی و دولت حسن روحانی محسوب شود زیرا اگر رئیس جمهوری معتقد به «اعتدال» آنقدر شهامت و حس وفاداری به وعده‌های خود برای دادن آزادی و حقوق از دست رفته به مردم کشور دارد می‌بایستی آن نیروهایی را که این حقوق را پایمال می‌کنند مورد هدف حملات خود قرار دهد.

درست در مقابل ترکتازی‌های داخلی و خارجی سپاه، ما ارتش ملی ایران و فرماندهان و سربازان میهن‌پرست آن را داریم که در واقعیت امر و از روی احساس ناسیونالیسم خود امروز وظیفه مقدس حفاظت از مرزها و امنیت کشور را به عهده دارند.

آنجا که حسن روحانی در سخنرانی خود برای فرماندهان سپاه و ارتش از «حاکمیت بر قلوب مردم» سخن می‌گوید در واقع روی سخن او با فرماندهان سپاه است که آنها یا می‌بایستی با پایان دادن به امپراتوری مالی ـ نظامی ـ امنیتی خود از سد راه ملت ایران برای دستیابی به دموکراسی و جامعه‌ای مبتنی بر قانون و حقوق انسانی کنار بروند، و یا آنکه هیچ انتظاری از سوی ملت ایران برای احترام و وفاداری به خود نداشته باشند.

مقاله دکتر بهروز بهبودی

منتشرشده در یاهو

http://finance.yahoo.com/news/rouhani-succeed-must-end-revolutionary-065400171.html


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016