دوشنبه 23 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مادر شميس مهاجر: دخترم هيچ حرکت سياسی انجام نداده؛ فقط به خاطر بهايی بودن در زندان است

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ مادر شميس مهاجر، شهروند بهايی که به اتهام تبليغ عليه نظام به يکسال حبس محکوم شده به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که دخترش به دنبال احضاريه ای که برای او فرستاده شده خودش را صبح هفتم تيرماه به دادسرای اوين معرفی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



آفاق روح اله فدا، مادر شميس مهاجر با اظهار اينکه در پرونده دخترش هيچ مدرکی مطابق با اتهامش يافته نمی شود به کمپين گفت:«دخترم به اتهام تبليغ عليه نظام به يکسال حبس محکوم شد اما او هيچ حرکت سياسی عليه نظام انجام نداده است. فقط به اتهام اينکه بهايی است و اگر کسی از او بپرسد که مذهبش چيست راستش را می گويد و همچنين جلسات دعا و نيايشی که با همکيشان خودش داشت به اين اتهام محکوم شد. اما داشتن جلسات دعا جرم نيست. پيروان هر مذهبی برای نيايش دورهم جمع می شوند.»

خانم روح اله فدا ادامه داد: «متاسفانه ما اجازه نداريم در راديو و تلويزيون و رسانه های داخلی صحبت کنيم. ما را می برند دادگاه و حکم می دهند و بعد اجرا می شود.»

مادر شميس مهاجر همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا دخترش مسلمان ها را به گرويدن به مذهب بهاييت دعوت می کرده و آيا در اين جلسات مسلمان ها نيز حضور داشتند، گفت: «هيچ غير بهايی در اين جلسات وجود نداشت چون اساسا بهايی ها وظيفه تبليغ دين شان را ندارند.»

شميس مهاجر به همراه همسرش شهاب دهقانی در تاريخ ۲۰ تيرماه سال ۱۳۹۱ توسط نيروهای امنيتی در منزل خود بازداشت شدند. نيروهای امنيتی علاوه بر بازداشت اين زوج وسايل شخصی مانند لپ تاپ، سی دی و کتابهای آنها را نيز با خود بردند.

خانم مهاجر و شهاب دهقانی در تاريخ ۱۸ مرداد ماه همان سال پس از تمام شدن بازجويی با قرار وثيقه يکصد ميليون تومانی آزاد شدند. خانم مهاجر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه که قاضی بهاييان ديگر نيز بود به اتهام تبليغ عليه نظام و تشکيل گروه غيرقانونی به يک سال حبس تعزيری محکوم شد. اين حکم در دادگاه تجديد نظر تاييد شد.

شهاب دهقانی نيز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به اتهام تبليغ عليه نظام و تبانی و اجتماع عليه امنيت ملی به چهار سال حبس محکوم شد. اين حکم در دادگاه تجديد نظر عينا تاييد شد. آقای دهقانی به دنبال احضاريه ای که دريافت کرده بود در تاريخ سوم خرداد ماه امسال خود را برای گذارندن حکمش به زندان اوين معرفی کرد، اما يک روز بعد در تاريخ چهارم خرداد ماه به دليل نامعلومی از زندان اوين به زندان رجايی شهر منتقل شد و اکنون در سالن ۱۲ زندان رجايی شهر در ميان ساير زندانيان عقيدتی و سياسی به سر می برد.

خانم روح اله فدا با اظهار نگرانی از وضعيت دامادش گفت: «خيلی از بهايی ها اکنون در زندان هستند و فقط دخترم و دامادم نيستند. اما دامادم به دلايل واهی به ۴ سال زندان محکوم شده و اين برای يک جوان خيلی زياد است. الان زن و شوهر به اتهام دينی که دارند در زندان هستند و ما هم کاری نمی توانيم انجام دهيم. من مطمئنم به زودی اين سوءتفاهم ها حل می شود و همۀ بهايی ها آزاد می شوند.»

وی در خصوص وضعيت دخترش در زندان به کمپين گفت: «دخترم حالش خوب است خدا را شکر. در بند زنان زندان اوين هشت نفر بهايی ديگر هم هستند و تنها نيست. حرف ديگری ندارم. ملال ديگری هم نيست. می گذرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016