دوشنبه 30 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تغییر موضع اسرائیل نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران

رادیو زمانه - اسرائیل تمدید مذاکرات اتمی را به معامله بد با ایران ترجیح می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل مخالف تمدید زمان مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ نیست. یک مقام رسمی اسرائیل به روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» گفته است که «تمدید مذاکرات برای ما بهتر است از معامله بد با ایران. بدترین نتیجه یک توافق‌نامه بد خواهد بود.»

این موضع‌گیری در حالی است که دولت اسرائیل همواره تردیدهای جدی خود را نسبت به توافق اولیه ژنو در نوامبر سال گذشته ابراز کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق ژنو را «پیروزی بزرگ» برای ایران خوانده وادامه‌یافتن مذاکرات هسته‌ای را تنها «وقت‌کشی» ایران برای توسعه پنهانی طرح‌های اتمی دانسته بود. وی همچنین در اظهارنظری جنجالی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور «میانه‌رو» را «گرگی در لباس میش» توصیف کرده و مذاکرات اتمی بین ایران و گروه ۱+۵ را تلاش ایران برای فریب جامعه جهانی دانسته بود.

اما اکنون موضع‌گیری رسمی دولت اسرائیل نسبت به ادامه مذاکرات تغییر کرده و آن را دیگر آشکارا وقت‌کشی ایران و فریب‌ قدرت‌های جهان نمی‌خواند. به گزارش رویترز، یووال اشتاینیتز وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل گفته است که «ما نسبت به تمدید زمان شور و شوقی نداریم، اما آن را بهتر از یک معامله بد می‌دانیم».

وی همچنین از خوشبینی مفرط برخی دیپلمات‌های غربی نسبت به ادامه مذاکرات «ابراز تعجب» کرده و مخالفت خود را با آزادسازی ۲.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز اعلام کرده است: «ما فکر می‌کنیم نباید این پول را به ایران می‌دادند، اگرچه این امتیاز، چیز چندان قابل توجهی هم نیست.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان روز شنبه ۱۹ ژوئیه و پس از پایان ضرب‌الاجل توافق‌ شش ماهه ژنو در ۲۰ ژوئیه، بدون دستیابی به توافق جامع به پایان رسید، اما طرفین بر سر تمدید زمان مذاکرات تا ۴ماه دیگر، یعنی نوامبر سال جاری به توافق رسیدند. طی این زمان، ایران گام‌های بیشتری در راستای اثبات صلح‌آمیزبودن برنامه خود برخواهد داشت و در مقابل، به ۲.۸ میلیارد دیگر از دارایی‌های مسدودشده خود دسترسی خواهد یافت.

مقام‌های رسمی اسرائیل به روزنامه «جروزالم پست» گفته‌اند که علی‌رغم جنگ کنونی در غزه، هنوز دغدغه اصلی سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو برنامه هسته‌ای ایران است. این بار روزنامه اسرائیلی موضع نتانیاهو را نه مردود دانستن کارایی دیپلماسی برای رفع مشکل، که اطمینان حاصل‌کردن از «موفقیت» آن با در نظرگرفتن «شرایط امنیتی اسرائیل» بیان کرده است.

در همین زمینه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی به تغییر موضع بنیامین نتانیاهو و دولت او پرداخت. این روزنامه نوشته است که نخست‌وزیر اسرائیل «سه سال پیش بلوف نمی‌زد و می‌خواست واقعاً به ایران حمله کند»، اما اکنون بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها در جنگ غزه زمین‌گیر شده است.

هاآرتص این موضوع را دلیل اصلی تغییر لحن نتانیاهو در قبال مذاکرات اتمی ایران می‌داند، زیرا به باور نویسنده این گزارش، بنیامین نتانیاهو به کمک کشورهای غربی درگیر در این مذاکرات و حمایت آنها برای عبور از بحران جنگ غزه نیاز دارد.

بر اساس اعلام رسمی معاونان نتانیاهو، ایران و برنامه هسته‌ای آن در صدر چالش‌های سیاست خارجی اسرائیل قرار داشتند، در حالی‌که حماس در غزه، تنها پس از تهدید حزب‌الله لبنان و سپس افزایش جنبش‌های جهادی در منطقه خاورمیانه، «چهارمین» دغدغه سیاست خارجی نخست‌وزیر اسرائیل بود.

به نظر می‌رسد واقعیت‌های کنونی جنگ غزه و به درازاکشیدن آن بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی دولت اسرائیل، این اولویت‌ها را تغییر داده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016