دوشنبه 30 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای امنیت سازمان ملل خواهان آتش‌بس فوری در غزه شد

بی بی سی ـ شورای امنیت سازمان ملل متحد در پشت درهای بسته اوضاع در نوار غزه و امکان برقراری آتش‌بس را بررسی کرده است.

این شورا در بیانیه‌ای که پس از جلسه اضطراری یکشنبه شب منتشر کرد از افزایش تعداد تلفات در نوار غزه ابراز نگرانی عمیق کرد و بار دیگر خواهان برقراری فوری آتش‌بس شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم که به خاورمیانه سفر کرده، خشونت‌های روز یکشنبه در منطقه شجاعیه غزه را "بی رحمانه" عنوان کرده و خواهان توقف عملیات نظامی اسرائیل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیشتر از صد فلسطینی در خشونت‌های روز یکشنبه جان خود را از دست دادند که بخش عمده ای از آنها زن و کودک بودند.

حدود هفتاد نفر از کشته شدگان در حمله اسرائیل به منطقه شجاعیه جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که مقام‌‌های فلسطینی از کشته شدن ۳۴ فلسطینی دیگر در بمباران نوار غزه در یکشنبه شب و افزایش رقم کشته شدگان فلسطینی به بیشتر از ۴۷۰ نفر خبر دادند.

ارتش اسرائیل هم کشته شدن ۱۳ نفر از سربازانش را در درگیری‌های نوار غزه تایید کرده است. رقم تلفات نظامی اسرائیل به ۱۸ نفر رسیده و دو غیرنظامی اسرائیلی هم در خشونت‌های دو هفته گذشته جان خود را از دست داده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا تائید کرده است که دو تن از نظامیان کشته شده اسرائیلی، شهروند آمریکا هستند.

حماس همچنین یکشنبه از به اسارت گرفتن یک سرباز اسرائیلی خبر داده بود و سخنگوی گردان های عزالدین قسام، شاخه نظامی این گروه نام و شماره پرسنلی این نظامی را منتشر کرد.

انتشار این خبر با شادمانی و تیراندازی هوایی در نوار غزه همراه بود.

اما ران پروزور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در حاشیه نشست اضطراری شورای امنیت گزارش‌های منتشر شده به وسیله حماس درباره به اسارت گرفتن یک سرباز اسرائیلی در نوار غزه را تکذیب کرد.

آقای پروزور با غیرواقعی عنوان کردن "شایعات" مربوط به اسارت یک سرباز اسرائیلی، هدف از عملیات در نوار غزه را از بین بردن تونل‌های زیرزمینی حماس عنوان کرد.

تلاش‌های دیپلماتیک

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا یکشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهان آتش بس فوری بین اسرائیل و جنبش حماس شد.

آقای اوباما در این تماس نگرانی خود را از کشته شدن فلسطینی ها و اسرائیلی ها عنوان کرد و خواهان برقراری آتش‌بس شد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، آقای اوباما همچنین بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز عازم خاورمیانه شده است تا دوشنبه در قاهره با مقام های ارشد مصری و دیگر کشورهای منطقه درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه گفت‌وگو کند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در تماس تلفنی با آقای نتانیاهو، کشته شدن شهروندان اسرائیلی را تسلیت گفت و از "افزایش تلفات غیرنظامی" در غزه ابراز نگرانی کرد.

آقای کامرون و آقای نتانیاهو در این تماس بر ابتکارعمل مصر برای پایان دادن به "چرخه خشونت‌ها" تاکید کردند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم دوشنبه در قطر با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس درباره آتش بس گفت و گو می کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم که در دوحه، پایتخت قطر به سر می‌برد، از اسرائیل خواسته است "حداکثر خویشتنداری" را نشان دهد.

آقای بان در کنفرانسی خبری گفت: "تعداد زیادی از افراد بی‌گناه کشته می شوند... و در ترس دائمی زندگی می‌کنند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016