پنجشنبه 23 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جنگ غزه؛ آتش‌بس زیر آتش‌باری تمدید شد

همزمان با اعلام تمدید دوره آتش بس بین اسرائیل و حماس برای پنج روز دیگر، دو طرف به سوی هم آتش باری کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ مهرداد فرهمند، خبرنگار بی بی سی فارسی در غزه که پیشتر شلیک راکت ها به سوی اسرائیل را گزارش کرده بود، خبر داد که اهدافی در غزه، هدف حمله اسرائیلی ها قرار گرفته است.

بمباران غزه از سی دقیقه بعد از نیمه شب آغاز شد.

خبرنگار ما به نقل از مقام های حماس می گوید که فعلا مناطقی مورد هدف قرار گرفتند که "زمین مزروعی و خالی از سکنه" هستند.

یک مسئول بلندپایه امنیتی اسرائیل به بی بی سی گفت که بنیامین نتانیاهو و موشه یعلون وزیر دفاع پیش از نیمه شب (پایان رسمی آتش بس هفتاد و دو ساعته و آغاز آتش بس پنج روزه) به ارتش دستور حمله تلافی‌جویانه داده‌اند.

از سوی دیگر پیشتر از قاهره، پایتخت مصر، خبر آمده بود که دو طرف بر سر آتش بس پنج روزه توافق کردند.

هیئت فلسطینی از قاهره خارج می شود و اوائل هفته آینده برای ادامه مذاکرات باز می گردد.

مقام امنیتی اسرائیل به بی بی سی گفت که اسرائیل با تمدید پنج روزه آتش بس موافقت کرده و کابینه امنیتی اسرائیل برای گفتگو درباره آن تشکیل جلسه داده بود اما با نقض آتش بس، نخست وزیز و وزیر دفاع دستور حمله تلافی جویانه دادند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در آخرین دقایق روز چهارشنبه دست کم سه راکت از سوی غزه به اسرائیل شلیک شده است.

از خسارات احتمالی این راکت ها خبری منتشر نشده است.

به گزارش اسوشیتد پرس و به نقل از ارتش اسرائیل این راکت‌ها درست پیش از پایان زمان آتش بس قبلی به سوی اسرائیل پرتاب شده اند.

مهرداد فرهمند، می‌گوید حماس شلیک راکت به اسرائیل را تکذیب کرده است. البته پس از آتش بس قبلی هم حماس مسئولیت هیچ یک از راکت‌هایی را که به سوی اسرائیل شلیک شدند نپذیرفت و گروه‌های دیگر اعلام مسئولیت کردند.

از زمان شروع درگیری ها بین حماس و اسرائیل تاکنون حدود دو هزار نفر کشته شده اند.

سازمان ملل می گوید بیش از ۱۹۰۰ نفر از کشته شدگان فلسطینی هستند.

سه نفر از شهروندان غیرنظامی و ۶۴ سرباز اسرائیلی هم کشته شده اند.

***


خبر آتش‌بس و نقض آن

مهرداد فرهمند- خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در غزه: در طول روز تماسهای مکرر ما با اعضای هیئت مذاکره کننده فلسطینی حاکی از این بود که مذاکرات هنوز به نتیجه‌ای نینجامیده اما حتی اگر توافقی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی حاصل نشود، بیانیه صادر می‌شود و از تمدید آتش بس دست کم به مدت بیست و چهار ساعت خبر داده خواهد شد.

اعلام اینکه سخنگویان هیئت فلسطینی قرار است ساعت نه و نیم شب به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر شوند هم احتمال تمدید آتش بس را تقویت کرد اما نقض آتش بس از سوی فلسطینیان در حالی که تنها دو ساعت به پایان آن باقی مانده بود این احتمال را تضعیف کرد. در پی آن، نشست خبری هم به تعویق افتاد.

پس از آن فضای تناقض گونه‌ای ایجاد شد. شلیک راکت‌ها ادامه یافت اما بر خلاف گذشته، هیچ گروهی مسئولیتشان را بر عهده نگرفت. ارتش اسرائیل هم که معمولا بلافاصله به پرتاب راکتها پاسخ می‌گویند این بار تا چند ساعت،‌ واکنشی نشان ندادند.

سخنگوی ارتش اسرائیل حتی توییت کرد که هنوز برای قضاوت در مورد نقض آتش بس و پاسخ گفتن به آن زود است و نباید به سرعت دست به نتیجه‌گیری زد. همزمان اعضای هیئت مذاکره کننده فلسطینی از قاهره اعلام کردند که توافقی بر سر تمدید آتش بس به مدت پنج روز حاصل شده اما باز هم پرتاب راکت‌ها ادامه یافت. تنها پس از گذشت حدود چهار ساعت از پرتاب راکتهای فلسطینیان بود که ارتش اسرائیل واکنش خود را با بمباران مناطقی از باریکه غزه نشان داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016