چهارشنبه 1 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ناگفته‌های وين به روايت ظريف

شرق: همه‌چيز تقريبا آرام بود تا اينکه صدای روح‌الله حسينيان و مهدی کوچک‌زاده درآمد. فاصله‌شان تا جايی که محمدجواد ظريف پشت تريبون ايستاده، زياد است و بايد برای طرح مساله، کمی صدا را بالا‌تر ببرند، همين می‌شود که به يکباره در ميانه سخنرانی وزير امورخارجه صدای همهمه‌ای کوتاه می‌پيچد و به زودی تمام می‌شود. «محمد جواد ظريف» خسته از سفری طولانی حالا از «وين» به تهران رسيده و به «بهارستان» آمده تا از مسايلی بگويد که در اين چند روزه بر تيم مذاکره‌کننده و پرونده هسته‌ای گذشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با چهره مصمم هميشگی پشت تريبون می‌رود و کماکان پيراهن سپيدی با يقه ديپلماتيک بر تن دارد و کت و شلواری به رنگ تيره. «علی لاريجانی»، جلسه را غيرعلنی اعلام کرده و خبرنگاران رفته‌رفته از جايگاه خارج می‌شوند. «عبدالوحيد فياضی» از نمايندگان عضو فراکسيون «رهروان ولايت» به «شرق» می‏‌گويد: «جلسه با آرامش برگزار شد و تنها يکی دو اعتراض کوتاه از سوی آقای روح‌الله حسينيان و کوچک‌زاده مطرح شد که نکته خاصی نبود و بيشتر زمان جلسه غيرعلنی هم به گزارش آقای ظريف معطوف شده بود.»

اعتراض کوتاه حسينيان و کوچک‌زاده به ظريف
نماينده ديگری که نمی‌خواهد نامی از او به ميان بيايد هم درباره ناگفته‌های نشست علنی ديروز مجلس و وزير امور خارجه می‌گويد: «موضوع تامين اورانيوم مورد نياز مرکز اتمی بوشهر يکی از نکات محل مناقشه بوده و گويا طرف غربی خواسته اورانيوم مورد نياز را تامين کند اما تيم مذاکره‌کننده نپذيرفته و تاکيد داشته که ايران از اين امکان بهره‌مند است و به تنهايی اين کار را انجام خواهد داد.»نکته ديگری که محمدجواد ظريف در ديدار با نمايندگان روی آن تاکيد داشته، توجه و حساسيت طرف غربی بر «تعداد سانتريفيوژها» بوده و درخواست کاهش تعداد سانتريفيوژها. اما تيم مذاکره‌کننده هم اصرار داشته که سانتريفيوژهای ايران بايد به گونه‌ای باشد که سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر از آن تامين شود. نکته ديگری که يکی از نمايندگان بدون ذکر نام به «مهر» خبر داده اين بود که «ظريف گفته که طرف غربی علاقه‌مند بود توافقنامه «ژنو» چندين سال تمديد شود اما تيم مذاکره‌کننده مديريت زمان را از آنها گرفت و تنها اجازه داد که توافقنامه «ژنو» تا آذرماه تمديد شود.»

اعضای «۱+۵» می‌خواستند مذاکرات همين شش ماهه به سرانجام برسد
بهروز نعمتی، عضو هيات‌رييسه هم به ميان خبرنگاران می‌آيد و بر تصويب پروتکل الحاقی و مواد غنی‌سازی در مجلس تاکيد دارد: «بحث‌های ظريف درباره غنی‌سازی، موارد اختلافی و زمان مذاکرات بود و آقای ظريف در اين جلسه اعلام کرد اعضای گروه ۱+۵ بر اين اعتقاد بودند که مذاکرات را در همين شش ماهه به سرانجام برسانند و هفته آخر نيز فشارهای زيادی آوردند تا مذاکرات به اتمام برسد، اما با توجه به موارد اختلافی که مقام‌معظم‌رهبری نيز يکی از آن موارد را مبنی بر غنی‌سازی ۱۹۰هزار سويی ايران اعلام کردند، بحث غنی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016