چهارشنبه 1 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اختلاف در حزب اعتماد ملی بر سر حصر کروبی

«مثلث‌آنلاين» ـ محمدجواد حق‌شناس از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی آخرين وضعيت اين حزب را تشريح کرد.

* اعتماد ملی در يک سال و نيمی که به انتخابات مجلس آينده مانده فعال خواهد شد يا خير؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- تلاش ما اين است که حزب اعتماد ملی بعد از يک تعليق فعاليت چهار پنج ساله به فضای رقابت سياسی کشور برگردد که البته مشکلات خاص خود را دارد چون دبيرکل حزب در حصر خانگی، روزنامه اعتمادملی توقيف و دفتر مرکزی حزب پلمب است؛ بنابراين فعال شدن آن به اين سادگی نيست بلکه مستلزم کمک و مساعدت دولت و نهادهای حکومتی است. ان‌شاءالله فرصتی پيش آيد که موضوع حصر به نحو معقولی مديريت و امکان بازگشت دبيرکل به فضای سياسی جامعه فراهم شود تا ببينيم فعاليت حزب به کجا می‌رسد.

* برنامه ای داريد که حزب اعتماد ملی يک پيش‌فعاليتی برای انتخابات مجلس آينده انجام دهد يا حداقل عنوان و تابلويی در رقابت سياسی پيش رو داشته باشد؟
- الان سخن گفتن از اين موضوع زود است اما اهميت دارد حزب در وهله نخست فعال شود. البته رقابت با جريانات کنونی سياسی کشور نياز به شرايطی دارد چراکه شاهديم دبيرکل ديگر تشکل‌های سياسی برای حضور در مراسم مختلف می‌توانند به سراسر کشور سفر کنند، روزنامه و ارگان رسمی آنها روی دکه‌های روزنامه‌فروشی قرار می‌گيرد و دفاتر حزبی آنها نيز باز است و توقيف نشده است. رقابت در اين شرايط همچون مسابقه فوتبالی است که يک تيم کاملا دوران آماده‌سازی و بدن‌سازی را طی کرده و در زمين نيز از همه نوع حمايتی برخوردار است اما تيم ديگر بدون آمادگی وارد بازی شده و حتی بازيکنان نمی‌توانند بدوند چون زنجير به پا دارند.

* از مشکلات حزب اعتماد ملی که بگذريم، بفرماييد اعضای شورای مرکزی حزب انگيزه لازم را برای فعاليت دوباره و رقابت در عرصه سياسی پيدا کرده‌اند؟
- اين يک امر کاملا درونی است. امروز فعاليت احزاب سياسی را از نان شب برای کشور و جامعه واجب‌تر می‌دانم.

* شما جايی گفتيد که دوره انتخابات گذشته مجلس معتقد به فعاليت سياسی بوديد اما دوستانتان هيچ انگيزه‌ای برای اين کار نداشتند. آيا در خود حزب اعتماد ملی حس و انگيزه فعال شدن وجود دارد؟
- بله، اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اکثرا به اين نظر واقفند.

* واقفند در انتخابات فعال شوند؟
- بله چون خاستگاه فعاليت سياسی حزب، انتخابات است.

* بنابراين اين خواسته درونی برای فعاليت در انتخابات آينده مجلس وجود دارد؟
- دقيقا اما اينجا يک تفاوت ديدگاه وجود دارد. من معتقدم با وجودی که دبيرکل در حصر است در اين فضا می‌شود فعاليت کرد اما يک نگاه ديگر هم در حزب وجود دارد که معتقد است تا زمانی که دبيرکل در حصر است امکان فعاليت اصلا نيست. اين دو نگاه مقابل در حزب وجود دارد که به هر حال فعلا با دوستان گفت‌وگوهايی را انجام می‌دهيم تا ببينيم با چه چارچوبی و موضع مشترکی می‌توانيم کار را دنبال کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016