جمعه 3 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کارکنان سازمان ملل میان قربانیان حمله اسرائیل به مدرسه بیت حانون هستند

به گزارش بی‌بی‌سی٬ گلوله‌باران یک مدرسه‌ سازمان ملل در بیت حانون که پناهگاه مردم فراری بود، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ٢٠٠ نفر زخمی بر جای گذاشت.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، حمله اسرائیل به این مدرسه را شدیدا محکوم کرد. به گفته بان کی مون کارکنان سازمان ملل نیز در میان قربانیان هستند.

این اولین حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل متحد نیست، اما نخستین‌باری است که چنین حمله‌ای قربانی گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دست کم یک کودک از جمله قربانیان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیت حانون در شمال نوار غزه در کنار مرز اسرائیل قرار دارد و از زمان آغاز درگیری‌ها به شدت بمباران شده است.

امروز هنگام ورود به نوار غزه، تعدادی تانک اسرائیلی را دیدم که در کنار این شهر کوچک موضع گرفته یا در حوالی آن در حرکت بودند.

بیت حانون و شهرهای کوچک مجاورش مانند بیت لاهیا تا حد زیادی خالی از سکنه شده‌اند و بیشتر به خط مقدم جبهه جنگ شباهت دارند.

اسرائیل پیشتر به ساکنان بیت حانون هشدار داده بود که شهر آنها منطقه جنگی است و آن را ترک کنند. به همین خاطر بسیاری از مردم در بیت حانون از بیم آن که هدف قرار بگیرند به نواحی امن‌تر غزه یا مدارس سازمان ملل متحد در این شهر پناه برده‌اند.

حمله مرگبار امروز نشان می‌دهد که مدارس سازمان ملل متحد هم دیگر پناهگاه امنی برای فراری‌های درگیری‌های جاری نیست.

اسرائیل هنوز رسما مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، هرچند در غزه،‌ فلسطینی‌ها انگشت اتهام به سمت اسرائیل نشانه گرفته‌اند.

در پی این حمله، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در منطقه بیت حانون در میانه نبرد با حماس است و در چند روز گذشته از ساکنان محل خواسته بود آنجا را ترک کنند.

وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه ای گفته است پیشتر بین ساعات ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰ به وقت محلی یک مهلت زمانی انساندوستانه برای تخلیه آنجا تعیین کرده بود.

در این بیانیه حماس متهم شده که مانع از تخلیه غیرنظامیان شده است.

ارتش اسرائیل اعضای حماس را متهم کرد که از ساختمان‌های نهادهای بین‌المللی و غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که روز پنجشنبه، ۲۴ ژوئیه (دوم مرداد) راکت‌های حماس از محدوده بیت حانون در نوار غزه پرتاب شده‌اند.

حمله اسرائیل به مدارس سازمان ملل متحد به ندرت اتفاق افتاده است و به همین خاطر ده‌ها هزار فلسطینی که از خانه‌های خود گریخته‌اند، به این مدارس پناه برده‌اند.

بنا به آخرین آمار، شمار کشته‌های فلسطینی در نوار غزه از ۷۵۰ نفر گذشته است. مطابق تازه‌ترین برآورد سازمان ملل متحد سه‌چهارم قربانیان فلسطینی غیرنظامی هستند.

در مقابل ٢٩ سرباز و ٣ شهروند غیرنظامی اسرائیلی نیز در درگیری با نیروهای حماس و یا با شلیک راکت کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016