جمعه 17 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

از سرگیری جنگ در غزه و شکست تلاش برای برقراری مجدد آتش‌بس

بی بی سی - صبح جمعه، ١٧ مرداد (٨ اوت) مهلت آتش‌بس سه روزه بین ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی مستقر در غزه به سرآمد در حالیکه پیشتر، ارتش اسرائیل از پرتاب چند فروند موشک از داخل غزه به سوی خاک این کشور خبر داده بود. ساعاتی بعد، مقامات اسرائیلی گفتند که تعداد بیشتری موشک از غزه به سوی این کشور پرتاب شده است.

به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه، ارتش اسرائیل گفته است که در ساعات پس از خاتمه آتش‌بس، سی و پنج موشک از داخل غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد که دو فروند از فراز شهر عسقلان عبور کرد، چهارده فروند در اراضی غیرمسکونی اسرائیل فرود آمد و دو موشک نیز به نقاطی در داخل نوار غزه اصابت کرد. همزمان، رسانه‌های اسرائیلی از زخمی شدن تعدادی افراد غیرنظامی در اثر موشک پرانی های روز جمعه خبر داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منابع فلسطینی در غزه نیز پرتاب موشک به داخل اسرائیل را تایید کرده‌اند.

در واکنش به عملیات گروه‌های فلسطینی مستقر در غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به ارتش این کشور دستور داد تا خود را برای اقدامات تلافی‌جویانه آماده کند.

به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، سخنگوی ارتش اسرائیل با تایید بمباران نقاطی در نوارغزه گفته است که از سرگیری پرتاب موشک توسط "تروریست‌ها" غیرقابل قبول است و ارتش اسرائیل تصمیم حماس به نقض آتش‌بس را پیگیری خواهد کرد. وی گفته است که "اسرائیل به ضربه زدن به حماس و زیرساخت‌ها و نیروهای عملیاتی آن ادامه خواهد داد و امنیت را در کشور برقرار خواهد ساخت." خبرنگار بخش فارسی گفته است صدای چند انفجار ناشی از بمباران هوایی در غزه به گوش رسیده است. منابع فلسطینی از کشته شدن دست کم یک نفر در اثر بمباران غزه خبر داده‌اند.

همچنین، گزارش شده است که ناوها و تانک های ارتش اسرائیل از راه زمین و دریا هدف هایی را در غزه زیر آتش گرفته‌اند.

طی سه روز آتش‌بس موقت، مذاکرات غیرمستقیم بین نمایندگان اسرائیل با نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در قاهره ادامه داشته است. شامگاه گذشته، مقامات اسرائیلی تمایل خود به تمدید آتش‌بس را اعلام کردند اما گروه‌های فسطینی گفتند که بدون برآورده شدن خواسته هایشان، با تمدید آتش بس موافقت نخواهند کرد.

در حالیکه با وجود شکسته شدن آتش‌بس‌ سه روزه، گزارش شده بود که مقامات مصری همچنان می‌کوشند دو طرف را به قبول آتش‌بس دایم ترغیب کنند، ساعاتی پیش گزارش شد که هیات اسرائیلی نیز قاهره را ترک کرده و به این ترتیب، به نظر می‌رسد که امید به تمدید آتش‌بس از میان رفته است.

در سال ٢٠١٢ نیز جنگ بین حماس و اسرائیل سرانجام با میانجیگری دولت وقت مصر تحت رهبری محمد مرسی، رئیس جمهوری وابسته به گروه اسلامگرای اخوان المسلمین، به آتش‌بس منجر شد و این آتش‌بس تا ماه ژوئیه سال جاری برقرار بود.

در تابستان گذشته، آقای مرسی توسط ارتش مصر برکنار و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، فرمانده کل ارتش مصر به این مقام انتخاب شد درحالیکه گروه اخوان المسلمین، که با حماس روابط نزدیکی داشته، به اقدامات تروریستی متهم و غیرقانونی اعلام شده است. با وجود این، فعالیت‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ خونین غزه در قاهره متمرکز بوده است.

جنگ کنونی غزه از روز ٨ ژوئیه با حملات سنگین هوایی اسرائیل به نوار غزه و موشک‌پرانی از داخل غزه به سوی اسرائیل آغاز شد و روز ١٧ ژوئیه، نیروی زمینی اسرائیل نیز از مرز غزه عبور کرد. دولت اسرائیل هدف از عملیات غزه را نابودی توان موشکی حماس و جهاد اسلامی و همچنین انهدام تونل‌های مرزی اعلام کرد که، به گفته مقامات اسرائیلی، پیکارجویان فلسطینی از آنها جهت ورود به خاک اسرائیل و عملیات مسلحانه علیه این کشور استفاده می‌کردند.

تاکنون در جریان این جنگ، حدود یکهزار و نهصد فلسطینی کشته شده‌اند که اکثر آنان غیرنظامی از جمله شماری زن و کودک بوده‌اند و خسارات گسترده‌ای به تاسیسات غزه وارد شده است. تلفات اسرائیل در این مدت شصت و هفت نفر بوده که اکثر آنان نظامی بودند. عملکرد اسرائیل در این جنگ به خصوص تعداد زیاد تلفات غیرنظامی، انتقاد گسترده بین‌المللی را در پی آورده است.

خبرنگار بی بی سی می گوید جهاد اسلامی و گردان های مجاهدین مسئولیت پرتاب موشک را برعهده گرفته اند اما حماس موضعی نگرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016