دوشنبه 6 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: خانه‌داری زنان و تحصيل هيچ مغايرتی با هم ندارند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح وظايف زنان، بر خانه‌داری آنان تأکيد کرد و گفت: مثل روز روشن است که مادر تحصيل‌کرده و دانشگاهی در تربيت فرزندان و وظايف خانه‌داری نيز موفق‌تر است و خانه‌داری و تحصيل هيچ مغايرتی با هم ندارند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در ديدار اعضای شورای مرکزی جمعيت پيروان حضرت زينب(س) با تقدير و تشکر از حضور مردم سراسر کشور ايران و مسلمانان جهان در روز قدس، گفت: اين حضور نشانه وفاداری آنان به آرمان‌های امام راحل و حمايت از مردم مظلوم، به ويژه زنان و کودکان بی‌گناه غزه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبريک پيشاپيش عيد سعيد فطر به مسلمانان جهان و مردم ايران، اسلام را دين رحمت خواند و با بيان آياتی از قرآن کريم که بر تساوی زن و مرد تکيه دارند، گفت: تبعيض جنسيتی در اسلام معنا ندارد و ملاک تقوا و توانايی های علمی و جسمی است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوری ظلم تاريخی به زنان در موضوع ارث از زمين، به جلسه خويش با رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از گفت‌وگوی ما، موضوع در جلسه فقهی دفتر رهبری نيز مطرح و يک نفر مأمور به بررسی شد و نتيجه آن قانونی شد که مجلس شورای اسلامی برای ارث زنان تصويب کرد.

وی با تشريح نوع نگاهی که به زنان در ادوار مختلف تاريخ می‌شود، افراط و تفريط را مخلّ شخصيت زن در جامعه دانست و گفت: بعضی ها شايد با نيت خوب، افکار ناقص خود را به اسلام تعميم می دهند و متحجرانه زن را محبوس در خانه می دانند، امّا حضور حضرت زينب(س) در همه مراحل و مقاطع حماسه عاشورا، نشان می‌دهد که زن مسلمان می‌تواند در جامعه با حفظ موازين، حضوری فعال و مسؤولانه داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با تجليل از شخصيت حضرت زينب(س) و تأکيد بر اهميت آشنايی زنان با ابعاد مختلف زندگانی اين بانوی بزرگوار اسلام، گفت: جمله معروف حضرت زينب(س) در عصر عاشورا و دلداری ايشان به امام عصر خويش، يعنی حضرت سجاد(ع) که اينجا بارگاه و زيارت گاه مردم در اعصار گوناگون خواهد شد، نشان از تدبّر و آينده‌نگری دختر اميرالمؤمنين(ع) دارد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در توصيف حضرت زينب(س) افزود: زنی بزرگوار که با صبر و خطبه‌اش قيام عاشورا را جاودان کرد و مضجعش بارانداز روحی مناسب برای دوستداران اهل بيت(ع) است.

هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنان خويش، افزايش حضور زنان در مسايل اجتماعی را دستاورد انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به شرايط قبل از انقلاب، گفت: شرايط به گونه‌ای بود که خانواده‌های مذهبی کمتر به تحصيل دختران خود رغبت نشان می‌دادند و اين نگاه، پس از پيروزی انقلاب کاملاً معکوس شد.

وی افزايش آمار تحصيلات زنان در مقاطع مختلف را مصداق بارز «ابنای زمانه بودن» و برنامه‌ريزی براساس تطوّر زمان خواند و گفت: زن ايرانی امروز در آموزش و پژوهش و حتی در مديريت‌ها، کارنامه‌ای سرافرازانه دارد و اگر بعضی از قوانين دست و پاگير نباشد، شاهد رشد حضور زنان در عرصه‌های مختلف خواهيم بود.

هاشمی رفسنجانی با تأکيد بر اهميت فرهنگ برای جامعه اسلامی و گستردگی معنای آن، گفت: اين مقوله مهم نبايد به مسايل سطحی محدود شود، چون يک مجموعه اساسی است که انسان را در مسير کمال راهنمايی می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با تأکيد بر اين نکته که «خلقيات اسلام با تطوّر زمان سازگار است»، افزود: اجتهاد، مکمّل خاتميت دين اسلام است تا مسلمانان همراه شرايط زمان زندگی کنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تغيير وظايف زنان در مقاطع مختلف جامعه اسلامی و حتی انقلاب اسلامی را نمونه‌ای از حرکت براساس شرايط زمان خواند و گفت: در زمان جنگ زن ايرانی با حمايت‌های روحی و معنوی و بعضاً حضور در قرارگاه‌های پشتيبانی انجام وظيفه می‌کرد و پس از جنگ وظيفه‌اش کسب علم و دانش بود که به دستاوردهای خوبی نيز رسيدند و در صورت وجود خطر برای نظام آنان هم مشمول وجوب کفائی شرکت در جهاداند.

هاشمی رفسنجانی با تشريح وظايف زن، بر خانه‌داری آنان تأکيد کرد و گفت: مثل روز روشن است که مادر تحصيل کرده و دانشگاهی، در تربيت فرزندان و وظايف خانه‌داری نيز موفق تر است و خانه‌داری و تحصيل هيچ مغايرتی با هم ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016