شنبه 11 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تلاش برای "سه بهم زنی" در آستانه سالروز استقرار دولت

ابتکار ـ فردا سالروز استقرار دولتی است که با پشتوانه حمايت سه چهره اثرگذار ساحت سياسی ايران يعنی آيت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام خاتمی و حجت الاسلام ناطق نوری توانست بيش از نيمی از آرای مردم را در دور اول انتخابات رياست جمهوری يازدهم کسب کند در حالی که قريب به اتفاق کارشناسان سياسی اعتقاد داشتند با وجود کثرت نامزدها و عدم کسب رأی بالا در دور اول، انتخابات به دور دوم کشيده خواهد شد.

پيروزی قاطع ائتلاف سه گانه هاشمی، خاتمی و ناطق نوری در انتخابات گذشته نشان دهنده اقبال عمومی به مواضع سياسی اين چهره ها است که در هشت سال گذشته آماج بيشترين تخريب ها از سوی مخالفانشان بودند.

مخالفانی که اين بار با تکيه بر برنامه های رسانه ملی در صدد تخريب اين سه چهره و کاهش اثرگذاری آنان در ساختار سياسی کشور هستند.

پس از اين پيروزی، تشکيل شورايی به نام شورای مشورتی با تلاش سيد محمد خاتمی و با محوريت اين سه چهره، که با هدف اثرگذاری در فضای سياسی ايران و تعديل در سياست گذاری های کلان سياسی داخلی و خارجی انجام گرفته موجب هراس بسياری از گروه های رقيب شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصولگرايان، تندروها و مخالفان مستقل اصلاح طلبان با توجه به نزديک شدن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، نگران تکرار تجربه سال گذشته هستند و می دانند که اين شورای مشورتی با تکيه بر محبوبيت و حمايت مردمی اش بی ترديد انتخابات آينده مجلس را فتح خواهد کرد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در آينده نزديک برگزار می شود و از هم اکنون احزاب و گروه های سياسی برای کسب کرسی های بيشتر در مجلس خيز برداشته اند.

شليک به تصاوير خاتمی در کنار برخی از محکومان حوادث سال ۸۸، تلاش برای ممنوع البيان کردن وی و.... از جمله تلاش هايی است که رقيبان اين شورای مشورتی برای محدود کردن دامنه اثرگذاری اين چهره ها از خود نشان داده اند.

*ادامه تخريب های رسانه ملی

صدا و سيما، در برنامه هايی از قبيل ديروز، امروز، فردا، شناسنامه، پايش، مناظره و.... سعی کرده است تا در چند مدت اخير اين مهم را به انجام برساند.

با اين اوصاف بسياری عقيده دارند که اين برنامه ها جانبدارانه از سوی مجری اجرا و اداره می شود و به نوعی گفت وگوها دربردارنده جهاتی است که مصاحبه را از تعادل خارج و به سمت و سوی مهندسی شدده ای هدايت می کند؛ سمت و سويی که به گفته برخی کارشناسان می تواند تأمين کننده منافع گروهی و جناحی خاصی باشد.

ادامه تخريب ها در رسانه ملی پس از روی کار آمدن دولت روحانی که به زعم همه کارشناسان سياسی، نتيجه ائتلاف و حمايت هاشمی، خاتمی و ناطق نوری بود، همواره با انتقاد گسترده چهره های سياسی همراه بوده است اما اين انتقادها تاکنون در برنامه سازی های اين نهاد بزرگ رسانه ای اثرگذار نبوده است.

اگرچه روزنامه جمهوری اسلامی يک سال و نيم پيش در ستون جهت اطلاع خود از تغيير سياست های معاون سياسی صدا و سيما درباره پخش اخبار آيت الله هاشمی رفسنجانی خبرداده و نوشته بود که معاونت سياسی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران در بخشنامه ای که به بخش های مختلف اين سازمان ارسال کرده، خواسته است ضمن مدنظر گرفتن سوابق آيت الله هاشمی رفسنجانی، از پخش هرگونه برنامه تخريبی عليه وی خودداری و برای ايشان عنوان ˈآيت اللهˈ آورده شود اما مشاهده می شود که هنوز اين تخريب ها در اين رسانه ادامه دارد.

*به چالش کشيدن دوباره رابطه هاشمی، خاتمی و ناطق نوری

در ادامه اين برنامه های صدا و سيما، برنامه شناسنامه در گفت وگويی با عبدالله جاسبی، رييس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی و از چهره های نزديک به آيت الله هاشمی، پرسش های جانب دارانه ای را مطرح کرده است که شائبه جهت دار بودن برنامه های صدا و سيما را تقويت می کند.

پرسش های ترديد برانگيز اين برنامه درباره دوستی و همراهی چهره های اثرگذار ساحت سياسی کشور از جمله آيت الله هاشمی، حجت الاسلام خاتمی و حجت الاسلام ناطق نوری به نحوی مطرح می شوند که القا کننده همراهی غير همدلانه اين شخصيت ها است و چنان که کارشناسان سياسی و رسانه های اصلاح طلب می گويند برنامه سازان رسانه ملی سعی دارند تا با طرح اين قبيل مسائل، بيش از هرچيز از استحکام همراهی اين سه چهره پيروز در انتخابات سال گذشته، در اذهان عمومی بکاهند.

در برنامه اخير شناسنامه مجری از جاسبی چنين سئوال هايی را می پرسد که: در دوم خرداد ۷۶ کدام سمت بوديد؟ حتما به سمت آقای ناطق درست است؟ آقای هاشمی هم در رابطه با آقای ناطق با شما هم فکر بودند؟ آقای ناطق و آقای خاتمی همچنان با هم رقيب اند؟ فکر می کرديد يک زمان دونفری که يک زمان در دو مسيری کاملا متفاوت حرکت می کردند با هم دوست و رفيق شوند؟ البته جاسبی در پاسخ به سوال اخير گفت: بله اين کاملا در جريانات سياسی طبيعی است و اتفاق هم می افتد.

*شورای مشورتی سه گانه خيلی وقت است شکل گرفته

يک فعال سياسی اصلاح طلب درباره فعال شدن دوباره اين ائتلاف گفت: اين مثلث به نظر من خيلی وقت است شکل گرفته و در مجموع همکاری های بين اين سه شخصيت يعنی آقايان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری وجود دارد.

داريوش قنبری با بيان اين مطلب گفت: در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته اين همگرايی ميان اين سه شخصيت ايجاد شد که نتيجه آن در نهايت به پيروزی نامزد مورد حمايت اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل منجر شد.

وی با بيان اينکه اين همگرايی و همکاری در انتخابات مجلس آينده نيز ادامه خواهد يافت گفت: در کل اين فعال شدن اين سه شخصيت برای مديريت روند حرکتی اصلاح طلبان و اصولگريان معتدل باعث می شود تغيير و تحولاتی در آرايش سياسی جامعه شکل بگيرد و به نوعی باعث می شود چهره های ميانه رو اصولگرا و اصلاح طلب به يکديگر نزديک تر شوند.به گزارش فرارو اين نماينده سابق مجلس با تاکيد بر اينکه وحدت ميان اصلاح طلبان با اصولگرايان ميانه رو در حال حاضر شکل غير رسمی دارد گفت: با شکل گيری دوباره ائتلاف و يا مثلث آقايان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری برای ترسيم ساز و کار و نحوه حضور در انتخابات مجلس سال آينده، اين وحدت شکل رسمی تری پيدا خواهد کرد و هر چه جلوتر می رويم و به انتخابات نزديک می شويم هم اين وحدت نمايانتر می شود.

قنبری با بيان اينکه گسترش و افزايش فعاليت های تندروها نتيجه ايجاد وحدت ميان اصلاح طلبان و اصولگرايان ميانه رو است گفت: با اقبالی که مردم به همگرايی مثلث آقايان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته نشان دادند طبيعی است که از هم اکنون تندروهای اصولگرا موقعيت خود را در خطر ببينند و بر همين اساس تحرکات خود برای مشکل آفرينی در مسير نتيجه اين همگرايی يعنی رياست جمهوری آقای روحانی را شدت بخشيده اند.

*هاشمی، خاتمی و ناطق همگرايی دارند

عضو شورای مشورتی سيدمحمدخاتمی هم درباره اينکه آيا اين مثلث فعاليت خود را آغاز کرده است يا خير با تاکيد بر اينکه قدر مسلم همگرايی ميان اين سه شخصيت وجود دارد گفت: تا آنجايی که اطلاع دارم چنين مثلثی برای انتخابات مجلس آينده شکل نگرفته و فعال نشده است.

احمد پورنجاتی با بيان اين مطلب در گفتگو با فرارو درباره اينکه آيا شورای مشورتی آقای خاتمی وارد مباحث انتخاب شده است يا خير گفت: در جلسه شورای مشورتی که آخرين جلسه آن همين چند روز پيش نيز برگزار شد همچون گذشته درباره مباحث مختلف جامعه و مسائل مهم روز بحث و تبادل و نظر شد که اتفاقا يکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت همچون گذشته و همانند هر جمعی انتخابات سال آينده مجلس بوده است.

وی افزود: با اين حال در جلسات شورا مشورتی تا آنجا که بنده اطلاع دارم هنوز بحث درباره شکل گيری مثلثی با حضور آقايان سيد محمد خاتمی،هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری مطرح نشده است.

اين فعال سياسی اصلاح طلب ادامه داد: آنچه که مسلم است نوعی همگرايی و اشتراک نگاه و اقدام و عمل در مجموعه ای از گرايش های مختلف اصلاح طلبی و حتی بخشی از اصولگرايان که عملا به جرگه شخصيت های فراجناحی پيوسته اند همانند آقای ناطق نوری که ديگر از جريان اصولگرايان سنتی جدا شده اند وجود دارد.عضو شورای مشورتی سيدمحمدخاتمی تصريح کرد: به هر حال اين همگرايی ميان آقايان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری، در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته نتيجه داد و آنها به عنوان شخصيت های شناخته شده و تاثيرگذار با توجه به پايگاه اجتماعی که دارند نقش تعيين کننده ای در نتيجه انتخابات داشتند.

پورنجاتی افزود: واقعيت اين است که برای سامان دهی و جبران بخشی از مشکلاتی که ناشی از سياست های غلط قبل از سال ۹۲ بود از سوی اقشار مختلف هم در قالب شخصی و هم در قالب تشکيلاتی و جريانی، گام هايی برداشته شده است که گام نخست آن به انتخابات رياست جمهوری سال گذشته باز می گردد.

وی در ادامه گفت: برای استمرار حرکت درستی که در جامعه به وجود آمده است و کمک به جريانی که بعد از انتخابات رياست جمهوری برای بهبود امور کشور شکل گرفته بايد گام های موثر ديگری برداشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016