دوشنبه 6 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 مرداد» سايت احمدی‌نژاد رسما تعطيل شد + عکس
10 مرداد» حذف 10 میلیون نفر از دریافت یارانه قطعی شد
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: دولت دهم يک چهارم يارانه را به يک روزنامه داده‌است


• يارانه مطبوعات متعلق ارشاد دوره‌های گذشته و شخص آقای احمدی‌نژاد نبوده، بلکه از بيت‌المال پرداخت شده؛ پس مسئولان مربوطه بايد پاسخگو باشند چگونه يک چهارم آن به يک روزنامه می‌رسد؟!

صادق زيباکلام (استاد دانشگاه) معتقد است که شفاف‌سازی اولين گام در برقراری عدالت است.

اين استاد دانشگاه و فعال رسانه در گفتگو با خبرنگار ايلنا؛ درخصوص انتشار ليست دريافت يارانه مطبوعات در هشت سال گذشته؛ با استقبال از هرگونه شفاف‌سازی در امور دولت، گفت: شفاف‌سازی صورت گرفته در اعلام مبالغ دريافتی مطبوعات کشور در ۸ سال گذشته، حرکتی شجاعانه در مسير تحقق عدالت است و بطور کلی آگاهی دادن مردم نسبت به مسائل روز جامعه، لازمه رسيدن به عدالت اجتماعی است. چراکه اين حق مردم است و مردم بايد بدانند که يک روزنامه در قالب يارانه چند ميليارد دريافت کرده، ساير روزنامه‌های دولتی چند ميليارد و روزنامه‌های خصوصی ديگر چندصدميليون تومان دريافت کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زيباکلام افزود: به نظر من بد نيست مردم بدانند روزنامه‌‎ای که سه چهارم آن آگهی‌های دولتی است، منابع درآمدش از کجا تأمين می‌شود و اين منابع چگونه صرف می‌شوند؛ مردم ببينند و متوجه شوند که روزنامه‌ای که مورد استقبال مردم نيست و خريداری نمی‌شود و طبيعتا درآمدی از فروش ندارد، چگونه سراپا مانده و به فعاليت خود ادامه می‌دهد!

زيبا کلام خاطرنشان کرد: انتشار اين آمار از اين جهت بسيار خوب است که مردم متوجه می‌شوند کسانی‌که در کلام ادعای تقوا، عدالت و اسلام دارند، در عمل چگونه رفتار می‌کنند؛ و از اين رهگذر ساير مسئولين هم با تصور اينکه نه تنها آيندگان، بلکه مردم اجتماع فعلی در مورد عملکرد آن‌ها قضاوت خواند کرد، به فعاليت خواهند پراخت.

اين استاد دانشگاه؛ انتشار اين آمار را پاسخگويی به عموم ملت ايران دانست و توضيح داد: اين اعتبارات متعلق وزارت ارشاد دوره‌های گذشته و شخص آقای احمدی‌نژاد نبوده، بلکه از بيت‌المال پرداخت شده؛ پس مسئولين مربوطه بايد پاسخگو باشند که اين بيت‌المالی که همواره از حفظ و حراست از آن سخن می‌گوييم و شعار مبارزه با فساد را سرمی‌دهيم، چگونه ناگهان يک چهارمش به يک روزنامه می‌رسد؟

وی همچنين يک پيشنهاد برای ساير مسئولان فرهنگی داشت: به نظر من اين شفاف‌سازی بايد به حوزه‌های ديگر هم تعميم داده شود و در حوزه‌های فرهنگی، سينمايی و غيره نيز تسری پيدا کند؛ مثلا من به عنوان يک شهروند می‌خواهم بدانم که فلان کارگردان برای ساخت فلان فيلم چه بصورت وام و چه بصورت کمک، چقدر پول دريافت کرده است. به نظر من اين‌ها بايد مشخص شود که افراد مختلف تحت عناوين مختلف فرهنگی، چه پول‌هايی دريافت می‌کنند. و راه دانستن چنين اخباری، آزادسازی اطلاعات و شفافيت در امور است که معاونت مطبوعاتی به خوبی اين راه را آغاز کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016