سه شنبه 7 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جمهوری اسلامی ايران بزرگترين زندان جهان برای روزنامه‌نگار و وب‌نگاران زن

گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای نوشت: "با بازداشت سه روزنامه‌نگار آمريکايی و ايرانی در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۳تعداد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ايران به ٦٥ تن افزايش يافته است. در ميان آن‌ها ۱۰ تن زن هستند که سه نفر از آن‌ها نيز شهروندان خارجی هستند. امروز جمهوری اسلامی ايران بزرگترين زندان جهان برای روزنامه‌نگار و وب‌نگاران زن است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با ۱۰ زن روزنامه‌نگار و وب‌نگاران زندانی، امروز جمهوری اسلامی ايران بزرگترين زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن است

با بازداشت سه روزنامه‌نگار آمريکايی و ايرانی در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۳تعداد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ايران به ٦٥ تن افزايش يافته است. در ميان آن‌ها ۱۰ تن زن هستند که سه نفر از آن‌ها نيز شهروندان خارجی هستند. امروز جمهوری اسلامی ايران بزرگترين زندان جهان برای روزنامه‌نگار و وب‌نگاران زن است.

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از موج احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ايران و از اين ميان فعالان رسانه‌ای زن اعلام می‌کند. هم‌اکنون ۱۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زن در ايران زندانی هستند که ٧ تن از آن‌ها به احکامی از ٦ ماه تا ٢٠ سال زندان محکوم شده‌اند.

در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۳ سه روزنامه‌نگار آمريکايی و ايرانی در تهران‌ بازداشت شدند. جيسون رضاييان، روزنامه‌نگار سی وهفت ساله، دارای مليت ايرانی و آمريکايی که از سال ٢٠١٢ ( ۱۳۹۱)در ايران با روزنامه‌‌ی واشنگتن پست به کار مسغول بوده است، همسرش يگانه صالحی، دارای تابعيت ايرانی و همکار نشريه انگليسی زبان نشنال در امارات متحده عربی و عکاس خبرنگار مستقل، دارای مليت آمريکايی که با بسياری از رسانه‌ها همکاری داشته - خانواده‌ی وی خواهان انتشار نامش نيست. علل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و همچنين محل بازداشت آن‌ها با نقض صريح قانون‌های ملی و بين‌المللی از سوی مقامات مسئول ايرانی رسما اعلام نشده است.

ساجده عرب سرخی روزنامه‌نگار و وب‌نگار در پی احضار از سوی دادسرای مستقر در زندان اوين، ۲۷ تيرماه برای سپری کردن مدت محکوميت يک ساله خود روانه زندان اوين شد. وی پس از بازگشت به کشور در شهريورماه ١٣٩٢ بارها از سوی اطلاعات سپاه پاسدران احضار و بازجويی شده بود. به گفته‌ی مادرش، اين روزنامه‌نگار به هنگام اقامتش در فرانسه به شکل غيابی محاکمه و به اتهام « تبليغ عليه نظام» به يک سال زندان محکوم شده بود. ساجده فرزند فضل‌الله عرب سرخی يکی از رهبران اصلاح‌طلب است که در پس از انتخابات بازداشت و زندانی شده بود.

پيش ازساجده عرب سرخی، مرضيه رسولی در تاريخ ١٧ تير ماه برای تحمل دو سال زندان و ٥٠ ضربه شلاق به زندان اوين فراخوانده شده بود، در تاريخ ٢٩ خرداد، ريحانه طباطبايی، روزنامه‌نگار سابق شرق، برای سپری کردن شش ماه حبس خود و در تاريخ ١٧ خرداد، مهنازمحمدی خبرنگار و مستندساز برای سپری کردن پنج سال محکوميت قطعی روانه زندان اوين شدند.

گزارش‌گران بدون مرز، به ويژه نگران وضعيت صبا آذرپيک است که از تاريخ ٧ خرداد ١٣٩٣ در بازداشت بسر می‌برد و تا امروز محل بازداشت و نهاد بازداشت کننده‌ی وی نيز رسما اعلام نشده است. روزنامه‌نگار ماهنامه تجارت فردا و روزنامه‌ اعتماد، در روز های ۲۹ و ۳۰ تيرماه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران بدون حضور وکيل مدافع محاکمه شد. محمود عليزاده طباطبايی به رسانه‌ها اعلام کرده است که «هيچ اطلاعی از برگزاری دادگاه نداشته، اما اين محاکمه در مورد پرونده بازداشت روزنامه‌نگار در سال گذشته است.»صبا آذرپيک از قربانيان بازداشت‌های «يکشنبه سياه» بود که پس از يک ماه بازداشت در انفرادی با سپردن وثيقه آزاد شده بود.

بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، صبا آذرپيک در ارتباط با تهيه گزارش تحقيقی در باره رسانه‌های امنيتی ِ هدايت و حمايت شده از سوی سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است و به شدت تحت فشار قرار دارد. اين دو نهاد امنيتی با همدستی دستگاه قضايی بيش از پنجاه روز است که اين روزنامه‌نگار جوان را با نقض همه‌ی قانون‌های ملی و بين‌المللی ناظر بر حقوق بشر، در بازداشت‌گاهی مخفی که محل آن رسما معرفی نشده است و در انزوای کامل نگاهداری می‌کنند. در فرصت ديدار کوتاهی که به خانواده در روز محاکمه داده شد، وضعيت روحی و جسمی اين روزنامه‌نگار تکان‌دهنده اعلام شده است.

شهروندان خارجی زندانی

سه تن از ده روزنامه نگار و وب‌نگار زن زندانی، دارای تابعيت کشورهای غربی و اينگونه شهروند خارجی هستند. خبرنگار- عکاسی که به همراه يگانه صالحی و جيسون رضاييان در تاريخ ۳۰ تيرماه بازداشت شده است دارای تابعيت آمريکايی نيز هست. رويا صابری‌نژاد نيکبخت، دارای مليت بريتانيايی است و فريده شاهگلی، دارا مليت آلمانی، اين دو برای فعاليت در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن بر روی صفحه فيس بوک بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند. تا امروز مقامات مسئول دولت‌های بريتانيا و آلمان در باره اين شهروندان خود به شکل رسمی ابراز نظر نکرده‌اند.

رؤيا صابری‌نژاد نوبخت که برای ديدار با خانواده‌اش به ايران سفر کرده بود، از مهرماه ١٣٩٢ در زندان بسر می‌برد. در تاريخ ٦ خرداد ١٣٩٣، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به بيست سال زندان محکوم شد. اتهام اين زن چهل و هفت ساله تنها به خاطر نوشتن يک جمله در فيس بوک « همه چيز اينجا مذهبی است.»، « اقدام عليه امنيت ملی و توهين به مقدسات اسلامی» اعلام شده است. در همان روز، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران هفت وب‌نگار ديگر نيز به حبس‌های سنگين زندان محکوم شدند، از اين ميان نغمه شاهی‌سوندی شيرازی که به ۷ سال و ۹۱ روز زندان قطعی محکوم شده است.

فريده شاهگلی در تاريخ ٣١ ارديبهشت ماه ١٣٩٣ برای سپری کردن سه سال حبس روانه زندان اوين شد. وی با اتهاماتی چون «تبليغ عليه نظام و توهين به رهبر نظام» برای انتشار برخی محتواها بر روی صفحه فيس بوک‌اش از سوی شعبه شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران، به شکل غير قانونی و ناعادلانه مجرم شناخته شد. فريده شاهگلی پس از بيست و پنج سال اقامت در آلمان، در سال ١٣٩١ برای ديدار با خانواده‌اش به کشور رفت که در همان زمان بازداشت و ممنوع خروج شد.

رضا معينی مسوول بخش افغانستان و ايران و تاجيکستان گزارش‌گران بدون مرز، در اين باره اعلام کرد: «با ٦٥ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی، ايران يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است و بزرگترين زندان جهان برای روزنامه نگاران و وب نگاران زن. دستگاه قضايی در همدستی با سپاه پاسدران و ماموران وزارت اطلاعات، حقوق روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را پايمال می‌کند. وعده‌های رئيس جمهور حسن روحانی برای گشايش در عرصه آزادی بيان و رسانه‌ها و آزادی زندانيان سياسی سر و صدای بسياری به راه انداخت. اما سکوت او در عمل تسهيل کننده‌ی سرکوب آزادی اطلاع رسانی است. حسن روحانی مسئول تضمين اجرای قانون اساسی و حقوق و جان همه شهروندان ايران است.»

ايران يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است. در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٤اين کشور ، از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016