سه شنبه 7 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آقای حداد! رهبر شما "غيرت ماله‌کشی" هم ندارد، مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
خامنه‌ای با حذف اصلی‌ترين بخش از شعار "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران"، يعنی "جانم فدای ايران" تلاش کرده بر موج احساسات ناشی از جنايت‌های اسرائيل عليه بی‌گناهان فلسطينی، سوار شده و به خيال خود، سر دهندگان آن شعار را در برابر انسان‌هايی قرار دهد که از جنايات اخير در فلسطين به شدت عصبانی و نگران هستند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شاعر دربار رهبر در جدبد ترين اظهار فضل خود گفته است : " سردهندگان شعار « نه غزه نه لبنان » به فکر ماله کشی براين شعار افتاده اند". حداد عادل اين سخن را يک روز پس از اظهار نظر کينه توزانه خامنه ای نسبت به طراحان اين شعار بيان داشته است. البته بر حداد عادل که پس از سرودن شعر خجالت آور در وصف خامنه ای ، خود را غلامِ علی ناميده بود حرجی نيست اما از آنجا که اظهارات اخير حداد چيزی نيست جز بازگويی متملقانه سخنان رهبر ، پس بهتر است پاسخ اصلی ،مرتبط با خامنه ای باشد نه نوکر بی اراده و متملق او.

خامنه ای با حذف اصلی ترين بخش از شعار يعنی " جانم فدای ايران " تلاش کرده برموج احساسات ناشی از جنايت های اسرائيل عليه بی گناهان فلسطينی، سوار شده و به خيال خود، سر دهندگان آن شعار را در برابر انسان هايی قرار دهد که از جنايات اخير در فلسطين به شدت عصبانی و نگران هستند.. رهبر جمهوری اسلامی نمی تواند خود را " انسان دوست " و نگران جان انسان ها نشان دهد زيرا سه سال است از خون ريزترين ديکتاتور دهه های اخير - بشار اسد - حمايت کرده و ميلياردها دلار از سرمايه های ملت ايران را صرف نگه داشتن او در قدرت کرده است. پس تصميم گرفته مخالفان را نيز گروهی ضد بشر مانند خود معرفی کند. بر همين اساس انسانی ترين بخش شعار يعنی " جانم فدای ايران " را حذف و شعار دهندگان را به بی تفاوتی نسبت به جان انسان ها در فلسطين متهم می کند. شايد هم اصولاٌ در قاموس اين دشمن قسم خورده ايران ، فداکاری و جان دادن در راه ميهن ، امری غير قابل تصور است و او نا خود آگاه اين جمله به ياد ماندنی که شاه بيت شعار روز قدس سال هشتاد و هشت بود را حذف کرده است.

پنج سال پس از ارائه آن شعار ابتکاری ، شرايطی در فلسطين ايجاد شده که اغلب آزادگان جهان ، تأسف خوداز مظلوميت شهروندان بی گناه فلسطينی را به صورت آشکار اعلام می نمايند. در ايران ، علاوه بر وابستگان به حکومت که به صورت دستوری ، خود را حامی فلسطينيان نشان می دهند دو گروه از مخالفان و منتقدان حکومت نيز با مردم فلسطين ابراز همدردی می نمايند. گروه نخست ، برخی اصلاح طلبان حکومتی هستند که هيچگاه با سياست های رسمی حکومت در موضوع فلسطين مخالفتی نداشته اند و از همان روز نخست از شعار زيبای " نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران " اعلام برائت نمودند. گروه دوم اما کسانی هستند که اگر چه با کشتن بی گناهان در سرزمين های اشغال شده فلسطين مخالفند اما همچنان بر اين باورند که ايران و ايرانی در اولويت هستند و نبايد جز در راه ايران ، جان داد. اين گروه ، همين امروز هم در کنار ابراز تنفر از کشتار بی گناهان در هر نقطه از جهان ازجمله سوريه - که تعداد قربانيان در آن صدها برابر بيش از فلسطين است - جنايات و خيانت های جمهوری اسلامی اعم از سياسی و اقتصادی را محکوم می نمايند و نخستين وظيفه خويش را مبارزه با اين جنايت ها و خيانت ها می دانند.

بر اساس آنچه در بالا آمد بر اين باورم که از ميان مخالفان يا منتقدان جمهوری اسلامی هيچکس نسبت به شعار" نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران" ، تغيير موضع نداده است . يک گروه از روز نخست با آن مخالف بوده اند و گروه دوم ، همچنان بر اصالت و صحت اين شعار تأکيد دارند و آن را مغاير با دفاع انسانی از حقوق مظلومان فلسطينی نمی دانند. لذا مشخص نيست رهبر جمهوری اسلامی و شاعر دربار او از کدام افراد و پشيمانی آنان سخن می گويند. پس از اشتلم های بی حاصل رهبر در مورد جوانمردانی که برای دفاع از ايران و اولويت بخشی به منافع ملت ايران ، سينه سپر کردند غلامِ علی حداد ادعا کرده که سردهندگان شعار نه غزه نه لبنان در حال ماله کشی بر روی اين شعار هستند در حالی که خود می داند هيچ تغيير موضعی نسبت با اين شعار به وجود نيامده است . اما اگر بنا بر ماله کشی باشد قبل از همه ، کسانی بايد به فکر باشند که حمايت های آنها ، عامل اصلی تداوم اقدامات خانمان سوز و پرهزينه سالهای سال گذشته بوده است. در يک سال اخير ، سياست مداران و کارشناسان وابسته به جناح های مختلف سياسی و فکری ، همه حملات خودرا متوجه عروسک دست ساز خامنه ای يعنی احمدی نژاد نموده اند در حالی که او در اغلب موارد مجری سياست های خصمانه رهبر در داخل و خارج از مرزها بوده است اما خامنه ای نه شجاعت اعتراف به اشتباهات خود را دارد نه اصولا ملت ايران را در حدی می داند که به خاطر فرصت سوزی های پر هزينه ومخرب خود از آنان پوزش بخواهد. البته با " بت سازی" محافظه کاران و اصلاح طلبان حکومتی از پديده غير عقلايی ولايت فقيه و شخص ولی فقيه ، انتظار پوزش خواهی از خامنه ای ، توقعی بيهوده است در عين حال ، اکنون که شاعر بی اراده رهبر از ماله کشی سخن گفته است ای کاش رهبر او نشان می داد که حد اقل " غيرت ماله کشی" بر حمايت های خودخواهانه از موجودی حقير به نام احمدی نژاد و سياست های ديکته شده به او را دارد. اما ظاهراً بايدبه ليست بی غيرتی های خامنه ای ، محروميت از " غيرت ماله کشی " را هم اضافه کرد. شايد هم او از ميزان تعفن اقدامات ضد ايرانی و غير انسانی خويش آگاه است و يقين دارد هيچ ماله کشی نمی تواند آثار آن را ازبين ببرد.

در هر صورت ، آقای حداد عادل بهتر است به جای اظهار نظرهايی که تنها بی سوادی سياسی او را آشکار می سازد به فکر ادامه شغل نان و آبدار خود باشد و همچنان در وصف رهبر ، شعر های بی سر وته بسرايد. اگر هم روزی رهبر او ، غيرت ماله کشی پيدا کرد آقای حداد می تواند شعر " ماله کشی " بگويد شايد قدری از رسوايی رهبر به خاطر حمايت های خودخواهانه و غير خردمندانه از سياست های منتسب به احمدی نژاد کاسته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016