چهارشنبه 8 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایران و حزب‌الله: اختلاف با اسد بر سر حمایت از حماس

پایگاه خبری المانیتور، که دفتر اصلی آن در واشنگتن قرار دارد، به نقل از یک مقام سیاسی حماس تأیید کرد خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تازگی تلفن‌هایی از دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، و یک مقام ارشد سپاه پاسداران دریافت کرده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدای آمریکا - ایران و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان آشکارا حمایت خود را از گروه فلسطینی حماس در جنگ با اسرائیل اعلام کردند، اما بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همچنان از حماس انتقاد می‌کند و تمایلی به آشتی نشان نمی‌دهد

لینک به مقاله المانیتور

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز ۲۹ تیر ماه به صورت تلفنی با خالد مشعل گفتگو کرد. یک مقام حماس به المانیتور گفت این نخستین تماس رسمی حزب‌الله با حماس از فروردین ماه گذشته بود. به نوشته وبسایت حزب‌الله، نصرالله در این تماس تلفنی «مقاومت و سرسختی نیروهای حماس در غزه را ستود و تأکید کرد که حزب‌الله در کنار جنبش مقاومت فلسطینی است و از شرایط آن گروه برای پایان دادن به جنگ پشتیبانی می‌کند.»

یک مقام فلسطینی نیز در تماس با المانیتور اشاره کرد «تردیدی نیست که روابط میان حماس و حزب‌الله بر سر بحران سوریه تیره شده بود؛ ولی مقامات ایران در تماسی که روز ۱۶ تیر ماه با حسن نصرالله داشتند وی را تشویق کردند که به رغم تحریم حماس از سوی سوریه، با خالد مشعل تماس بگیرد. از این رو، تماس نصرالله با مشعل در دمشق بازتاب مطلوبی نداشته است.»

احتمالاً این مقام فلسطینی به اظهارات اخیر بشار اسد اشاره کرده که در انتقاد از رهبری حماس گفته بود «میان مبارزان واقعی مقاومت فلسطینی – که ما از آنها حمایت می‌کنیم – با کسانی که تازه از راه رسیده‌اند و برای حفظ منافع خود و برای به کرسی نشاندن قدرت خود نقاب مقاومت را برچهره می‌زنند، تفاوت وجود دارد.»

یک عضو حزب‌الله لبنان در تماس با المانیتور از بیروت گفت: «سوریه برای موضع گیری علیه آشتی با حماس دلایلی برای خود دارد؛ ولی ما اطمینان داریم که دیپلماسی ایرانی راهی برای آشتی بین این دو پیدا می کند.»

یک نماینده سابق مجلس ایران در گفتگوی تلفنی با پایگاه خبری المانیتور گفته است «تماس‌های ایران و حزب‌الله با حماس، در سوریه بازتاب مثبتی نداشت، چون اسد بازگشت حماس به محور مقاومت – یعنی تهران، بیروت و دمشق – را وتو می‌کند. اما با ادامه جنگ در غزه، و در حالی که حماس تلاش نظامی زیادی به خرج داده، ایران نمی‌تواند دست روی دست بگذارد. هر چند حضور نظامی تهران به دادن آموزش‌های نظامی محدود شده بود، می‌خواهد در جریان تحولات سیاسی و دیپلماتیک قرار داشته باشد، حتی اگر این کار رئیس جمهوری سوریه را خوش نیاید.»

همین مقام پیشین ایرانی گفت «جنگ غزه فرصت مناسبی در اختیار ایران و حماس قرار داد تا خون تازه‌ای به رگ‌های سرد روابط خود تزریق کنند. از سوی دیگر، تهران می‌خواهد اتحادش را با هر یک از قدرت‌های منطقه حفظ کند و بهبود بخشد. به رغم اختلافات ایران با حماس، این گروه ثابت کرده که متحد خوبی برای ایران است. حماس ثابت قدمی خود را نشان داده و در جنگ دو هفته‌ای در برابر ماشین جنگی اسرائیل دوام آورده است. مسلماً رهبر ایران از خالد مشعل به خوبی استقبال می‌کند.»

المانیتور همچنین می‌نویسد حملات اسرائیل به غزه ممکن است در بازپیوست رابطه گسسته میان ایران با حزب‌الله و حماس، تأثیر منفی برای اسرائیل داشته باشد. این سه، به رغم مخالفت دمشق، و با توجه به شرایط موجود در منطقه، فرصت را برای تجدید رابطه غنیمت شمرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016